Gå til innhold

Borten Moe vil ha Sp med på å fjerne alle elbil-fordeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er målet oppfylt allerede? Sånn egentlig? Det er ikke noe tvil om at vi allerede har passert 50000 elbiler på norske veier og 2017 er bare 9 måneder unna men det *egentlige* målet er fortsatt svært langt unna. Verdens 1,2 milliarder biler slipper ut svært mye CO2. De totale utslippene fra bil er på høyde med, eller rett under, de totale utslippene fra verdens kullkraftverk. Ut fra et klimaperspektiv har vi ikke særlig mye valg, bilen *må* bli utslippsfri.

 

Det finnes flere alternativer til å få en utslippsfri bilpark, ingen av dem er modne for masseutbredelse ennå men elbilen er den som er nærmest. Fram til elbilen er moden nok til å stå fullstendig på egne ben så bør vi med andre ord fortsette med støtteordningene.

 

Hva så når den *er* moden? Det er ikke vanskelig å argumentere for fortsatt støtte også etter det tidspunktet. Norge har forpliktet seg til å redusere våre CO2 utslipp, vi har få kullkraftverk å legge ned så elektrifisering av bilparken er et av få realistiske tiltak som vil monne.

 

Eller så kan vi spise mindre biff. Skal tro hva Borten Moe mener om det. ;)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ola B Moe har mistet all troverdighet når det gjelder spørsmål innen energi, miljø og samfunnsøkonomi etter at han overkjørte alle faglige råd og personlig er ansvarlig for at kraftlinja Ørskog-Sogndal legges gjennom Sørdalen naturreservat, samt at vindkraftutbygging på Fosen ble gitt konsesjon. Et gigantisk samfunnsøkonomisk underskuddsprosjekt som krever mangfoldige milliarder i nettinvesteringer som samfunnet må betale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"– Du berger ikke klimaet ved å kjøre rundt i en Tesla, sier lederen for Senterpartiets programkomité til Politisk kvarter på NRK P2."

 

Salget av elbiler i Danmark går veldig tregt. Grunnen er dårlige støtteordninger. Jeg tror at salget i Norge også vil gå kraftig ned om vi gjør som Moe sier. Dessuten, vi snakker ikke bare om CO2 utslipp, men også om dårlig luft i storbyer.

Dette er et temmelig dårlig utspill fra Moe, vi har en fossilmafia i landet!

http://www.fyens.dk/erhverv/Salget-af-elbiler-bremser-kraftigt/artikel/2952112

 

På toppen av det hele skal vel hydrogenbiler få kraftig støtte framover, energisløsende som de er?

Endret av Johny
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ola B Moe har mistet all troverdighet når det gjelder spørsmål innen energi, miljø og samfunnsøkonomi etter at han overkjørte alle faglige råd og personlig er ansvarlig for at kraftlinja Ørskog-Sogndal legges gjennom Sørdalen naturreservat, samt at vindkraftutbygging på Fosen ble gitt konsesjon. Et gigantisk samfunnsøkonomisk underskuddsprosjekt som krever mangfoldige milliarder i nettinvesteringer som samfunnet må betale.

Det du skriver om, kan man ha forskjellige meninger om.

 

Men den virkelig store tabben Moe var delansvarlig for, var den store utvidelsen av aluminiumsverket på Sunndalsøyra.

I en region som ikke har alt for god krafttilgang...

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er partier på Stortinget som har samme tanker om subsidiering av landbruket og distriktene, men dette mener nok SP er fornuftig bruk av pengene våre.

Farlig luft i byene er selvfølgelig ikke noe problem for bønder på landet...

Lenke til kommentar

Er målet oppfylt allerede? Sånn egentlig? Det er ikke noe tvil om at vi allerede har passert 50000 elbiler på norske veier og 2017 er bare 9 måneder unna men det *egentlige* målet er fortsatt svært langt unna. Verdens 1,2 milliarder biler slipper ut svært mye CO2. De totale utslippene fra bil er på høyde med, eller rett under, de totale utslippene fra verdens kullkraftverk. Ut fra et klimaperspektiv har vi ikke særlig mye valg, bilen *må* bli utslippsfri.

 

Det finnes flere alternativer til å få en utslippsfri bilpark, ingen av dem er modne for masseutbredelse ennå men elbilen er den som er nærmest. Fram til elbilen er moden nok til å stå fullstendig på egne ben så bør vi med andre ord fortsette med støtteordningene.

 

Hva så når den *er* moden? Det er ikke vanskelig å argumentere for fortsatt støtte også etter det tidspunktet. Norge har forpliktet seg til å redusere våre CO2 utslipp, vi har få kullkraftverk å legge ned så elektrifisering av bilparken er et av få realistiske tiltak som vil monne.

 

Eller så kan vi spise mindre biff. Skal tro hva Borten Moe mener om det. ;)

 

Du forutsetter (eller i det minste argumenterer som om det er en forusetning) at den eneste måten å få ned utslippet på er å senke utslippet per bil. Det er det ikke, det går også ann å senke mengden bilkjøring.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er partier på Stortinget som har samme tanker om subsidiering av landbruket og distriktene, men dette mener nok SP er fornuftig bruk av pengene våre.

Farlig luft i byene er selvfølgelig ikke noe problem for bønder på landet...

 

Ja, selvfølgelig, det er det partier på stortinget som har hatt. Og? Folk er ikke 100% enig om hva som er fornuftig pengebruk, det burde ikke være så overraskende?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forutsetter (eller i det minste argumenterer som om det er en forusetning) at den eneste måten å få ned utslippet på er å senke utslippet per bil. Det er det ikke, det går også ann å senke mengden bilkjøring. 

AtW

 

Ja i teorien, men ikke i praksis. Dersom du får ned bilkjøringen 20%, senker du utslippene 20% og det er altfor lite. Og du vil neppe klare 20% en gang. Kanskje du kan klare å stoppe veksten om du er dyktig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det avgjørende bør vel være om norsk el-bilpolitikk bidrar vesentlig til reduserte utslipp av CO2 globalt. I dag bruker vi vår grønne strøm til å lade biler, mens Hydro bygde sitt siste aluminiumsmelteverk i Qatar. Det smelteverket alene har et gasskraftverk som slipper ut nesten like mye CO2 som alle personbiler i Norge til sammen. Som bonus havner industriarbeidsplassene i Qatar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ironiske er jo at de som ønsker avgifter på el-bil er de samme personene som hater avgifter på vanlig bil. Folk har bannet og mast på de store avgiftene vi har på bilparken vår – og når noen endelig gjør noe med det, og drastisk senker avgiftene for en spesifikk kjøretøy-gruppe – ja, da er det galt også!

 

Damn if you do, damn if you don't …

 

 

Status i Norge er at trafikken øker. Hvert år. Stadig fler biler, som gir økte køer. Jeg registrerer at AtW mener trafikkreduksjon er veien å gå. Jeg skulle gjerne sett en reduksjon av trafikk – men er det reellt? Hvor stor reduksjon kan vi i så fall klare? Nei, eneste løsning er å gjøre noe med bilparken. Elektrifisering er etter min mening det beste tiltaket, og vi trenger fortsatt oppfordring til å kjøre elektrisk (både kjøp og bruk bør være rimeligere enn bensin/diesel)!

 

I Bergen innførte de i år rushtidsavgift for å endre på kjøremønstret. Dette har hatt effekt, og det er nå mindre kø-kjøring. Som betyr mindre forurensning. Problemet er bare at effekten er ikke særlig stor (ca 12-17%). Og laaaaangt unna hva man kan få til med elektrisk bilpark!

PS: Det artige er jo at en reduksjon på rundt 15% er bedre enn hva politikerne ventet. Med andre ord hadde de ikke særlig tro på store forbedringer... Får man byttet ut halve bilparken har det langt mer å si! (Men det vil ta mange år å bytte ut bilparken. Forutsigbare avgiftssystemer er nøkkelen for å få folk til å velge elektrisk. Vi vet nemlig at ingen velger miljøvennlig på grunn av hva kloden har godt av. Vi velger kun det som kommer lommeboka til gode)

http://www.ba.no/nyheter/bergen/samferdsel/rushtidsavgiften-har-bedre-effekt-enn-ventet/s/5-8-277115

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Vi har bedre ting å bruke pengene på."

Å velge å unnla å ta avgifter på noe er ikke det samme som å bruke penger på det.

Her mener han egentlig "Vi trenger mere penger" og ikke "vi vil bruke pengene på andre ting".

Det har ingen praktisk betydning. Essensen er at det i praksis koster staten penger. Og det er ganske dyrt per co2 man sparer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget med el-bil er vel å spare det globale miljøet for CO2 og det lokale miljøet for støv og sot. Hvilke andre ting kan vi "bruke penger" på som gjør dette bedre enn el-biler. Må også poengtere her at det er privatpersoner som bruker penger på å kjøpe og kjøre el-bil. Staten bruker ikke et rødt øre på dette, men får mindre i kassa pga mindre avgifter.

 

Hva skal så Borten Moe bruke beskatning av el-biler til som har større miljøgevinst enn elbilene har?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"– Vi har bedre ting å bruke pengene på."

Å velge å unnla å ta avgifter på noe er ikke det samme som å bruke penger på det.

Her mener han egentlig "Vi trenger mere penger" og ikke "vi vil bruke pengene på andre ting".

Det har ingen praktisk betydning. Essensen er at det i praksis koster staten penger. Og det er ganske dyrt per co2 man sparer.

 

AtW

 

 

Hva med NOx, CO, SOog partikler fra eksosen, hvor mye koster det å redusere dette uten bruk av elbiler? 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6227&MainContent_6263=6464:0:25,6236&List_6212=6218:0:25,6239:1:0:0:::0:0

Lenke til kommentar

Snakk om å gjøre det beste til det godets fiende! Ja, vi trengere definitivt et bedre kollektiv tilbud, men det er ikke noe argument for å redusere elktrifiseringstakten av bilparken (og transportsektoren generelt.) Det må da være mulig å holde to tanker i hodet på en gang: Kollektivt og elektrifisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...