Gå til innhold

Hvis sant: en unik heltedåd som kan redde utrolig mange liv

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/is/22-000-jihadist-navn-havnet-hos-sky-news/a/23635306/

22.000 jihadist-navn havnet hos Sky News

På minnepinnen finnes det blant annet registreringsskjemaer med navn på 22.000 jihadister, i tillegg til deres telefonnumre, annen kontaktinfo og informasjon om deres familier. Ved innrullering har jihadistene svart på 23 spørsmål, ifølge Sky News.

En av filene på minnepennen skal inneholde en liste over personer som er villige til å dø som martyrer gjennom selvmordsangrep. Ifølge Sky News skal de ha fått opplæring på dette.

Dette kan endre hele krigen, og er i tillegg en gigantisk seier for Europeisk etteretning. Hvis ikke det er falsk informasjon.

En Sky News-korrespondent skal ha møtt avhopperen på hemmelig sted i Tyrkia for å få overlevert det unike materialet.

Mannen omtales som desillusjonert fordi IS-ledelsen skal være overtatt av tidligere soldater fra Saddam Husseins Baath-parti. Han hevder IS' egne interne regler har kollapset, noe som fikk han til å forlate organisasjonen.

Interessant..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en god idé før lista er både verifisert og vasket for eventuelle feil. I tillegg kan det ramme mange som tilfeldigvis har samme navn som disse jihadistene.

Jeg er veldig for gjennomsiktighet, men først må dette være en politisak. Så kan det eventuelt bli offentliggjort.

Lenke til kommentar

Er det forbudt å være villig til å dø som martyr? Greier ikke å se at det er noen grunnt il å drepe/fengsle disse 22000 selv om den biten må være riktig.

Er forbudt å være assosiert med terrorvirksomhet. Om man ikke skal fengsle/drepe disse, kan man nekte de innreise til land, etc. etc.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fint å registrere at etterretningstjenestene har listene. Så får vi bare håpe at vanlig politi også får disse listene. Etterretningen har for ofte interesser som ikke gavner den sivile befolkningen.

Lenke til kommentar

CrvenaZvezda:

etteretning er et politsk organ og jobber på vegne av politikerne. Politiet er folkets organ og jobber på vegne av folket.

Samme som forskjellen mellom "profesjonelt" militær og vanlig militær som idag. Hovedpoenget er å flytte lojaliteten fra landet/folket til politikerne.

Lenke til kommentar

Offentliggjør navnene Sky News!

Jeg ser ikke helt poenget med å gi listene til Ola og Kari Rasist, så de kan sitte hjemme i sofaen og fantasere om hvordan disse skal få gjennomgå og om de skal mistenke eventuelle personer i nærområdet med lignende eller like navn. Eventuelt bruke telefonkatalogen til å finne ofre. At det dessverre er en del som gjør seg til kriminelle for å utøve sitt hat har vi sett en rekke ganger i Sverige blant annet gjennom å sette asylmottak i brann.

Det er derimot viktig at etterretningstjenester, tollmyndigheter og eventuelt forsvar og politi får tilgang til listene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Offentliggjør navnene Sky News!

Jeg ser ikke helt poenget med å gi listene til Ola og Kari Rasist, så de kan sitte hjemme i sofaen og fantasere om hvordan disse skal få gjennomgå og om de skal mistenke eventuelle personer i nærområdet med lignende eller like navn. Eventuelt bruke telefonkatalogen til å finne ofre. At det dessverre er en del som gjør seg til kriminelle for å utøve sitt hat har vi sett en rekke ganger i Sverige blant annet gjennom å sette asylmottak i brann.

Merkelig at de samme som støtter slikt som "trolljegerne", ol. plutselig endrer mening på offentliggjøring av slikt når bare målgruppen endres. Og det selv når den nye målgruppen er folk som faktisk utøver fysisk vold og drap. Merkelig eksempel du valgte forresten. Hvorfor ta statistisk sjeldne forekomster (og som i mange tilfeller i ettertid har vist seg å være påtent av asylsøkerne selv) når det er andre typer mye mer hyppig forekommende ideologisk motivert vold i Sverige slik som her:

https://www.youtube.com/watch?v=IJ55KyNrO6A

Hva er årsaken til at du valgte nettopp asylbranner i Sverige Simen, og ikke f.eks venstreekstrem vold mot folk med andre meninger enn dem?

Ola og Kari Rasist

Hvor kommer dette fra Simen? Jeg trodde denne tråden handlet om en islamistisk terroristorganisasjon jeg. Hvor kommer rase inn i bildet Simen?

Jeg trenger vel ikke å minne deg som er moderator på forumets regler?:

• Hold deg til trådens tema.
Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Merkelig at de samme som støtter slikt som "trolljegerne", ol. plutselig endrer mening på offentliggjøring av slikt når bare målgruppen endres. Og det selv når den nye målgruppen er folk som faktisk utøver fysisk vold og drap.

Generaliserer du at jeg som har mening A antagelig er "som alle andre" med mening A og har mening B og at jeg muligens er hykler fordi mening A og B er motstridende? I så fall bør du gå i deg selv og vurdere når stigmatiseringen og generaliseringen begynner å bli farlig mye basert på fantasier. Et eventyrland.

Merkelig eksempel du valgte forresten. Hvorfor ta statistisk sjeldne forekomster (og som i mange tilfeller i ettertid har vist seg å være påtent av asylsøkerne selv) når det er andre typer mye mer hyppig forekommende ideologisk motivert vold i Sverige slik som her:

Hva er årsaken til at du valgte nettopp asylbranner i Sverige Simen, og ikke f.eks venstreekstrem vold mot folk med andre meninger enn dem?

Tråden handler om jihadister, noe som ofte brukes som argument mot innvandring og innvandrere siden mange av disse er muslimer, noen av de mer ekstrem enn andre. Jeg har ikke sett dokumentaren.

Ola og Kari Rasist

Hvor kommer dette fra Simen? Jeg trodde denne tråden handlet om en islamistisk terroristorganisasjon jeg. Hvor kommer rase inn i bildet Simen?

Jeg trenger vel ikke å minne deg som er moderator på forumets regler?:

• Hold deg til trådens tema.

Semantikk-krangel altså. Og noen antagelser som leder opp til en punchline om hykleri. I stedet for å gjøre sånne raske konklusjoner kan du heller spørre hva det har med trådens emne å gjøre om det er så uklart for deg.

Mange som misliker jihadister misliker også muslimer og mørkhudede i samme slengen, uten å skille nevneverdig på de. Ofte med argumenter som "jammen vi vet jo ikke hvilke mørkhudede som er muslimer eller ikke og ikke hvilke muslimer som er ekstreme eller ikke, ergo behandler vi de etter verst tenkelige scenario, samme hva de måtte være". Poenget med uttalelsen var å vise at det sitter mange synsere med grumsete holdninger rundt i sine norske hjem og at jeg ikke skjønner hva som skal være hensikten med å offentliggjøre navnelistene til blant annet personer som dette. Dette er en sak for myndighetene, ikke for folk flest og gapestokken. Ja, det gjelder også nettroll, seksualforbrytere, omreisende tyver osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...