Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk / dele internet

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en bygård hvor vi har tenkt å lage netterk slik at naboene kan laste ned ting fra hverandre, og hvor vi kan dele på en intenettlinje (ca 8 PCer tilsammen.)Men vi vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det.

Vi er nybegynnere hele gjengen....

-Vi bør vel ha en server hvor man skal logge seg på?

-Bør vi ha en ruter/switch hvor alle ker tilkoblet med TPkabler? Trådløst nettverk er vel dyrt og usikkert(usikkert=man kan få tilgang fra utsiden av huset?)?

Hvis noen har noen linker med grunnleggende hjelp, kan vi kanskje hjelpe oss selv på vei..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-Vi bør vel ha en server hvor man skal logge seg på?

-Bør vi ha en ruter/switch hvor alle ker tilkoblet med TPkabler? Trådløst nettverk er vel dyrt og usikkert(usikkert=man kan få tilgang fra utsiden av huset?)?

Serveren er ikke nødvendig, med mindre dere vil bruke den som f.eks. filserver eller mailserver. Hvis dere har internett-tilknytning, er det bare å koble til en svitsj med nok porter til routeren, og trekke tp-kabler fra svitsjen til de enkelte maskiner, som du sier. Kjører dere windows alle mann, er det bare å velge workgroup og pc-navn og svisj er man i gang.

Lenke til kommentar

Det kan i dette tilfellet være lurt å kjøpe en switch med en port ekstra da, kjedelig å kjøpe en 8 porters switch, og så skal man plutselig ha internett i den også. Bredbåndsrouteren trenger en port i switchen. (for det er vel bredbånd som er ønskelig, da dere er 8 maskiner på 1 linje

Lenke til kommentar

hmmm det er jo viktig hvilket bredbånd du har da..

jeg har bredbands bolaget da har jeg 5 iper.

om du bare kobler på en switch og du har telenor kommer du ikke langt.

nextgentel kjører jo nat eller en form for routing internt der man åpner porter til for eksempel messenger og remote desktop.

Lenke til kommentar

lego:

telenor leverer bare adsl modem, eller? Uansett er det vel bare å smelle på en bredbåndsruter og så en svitsj, eventuelt en bredbåndsruter med svitsjingfunksjonalitet?

Har ngt og 5 pc lan - fungerer utmerket. Det bruker dog nat som du sier, men det er egentlig ikke noe problem hvis ikke flere skal kjøre ftp/http server. Hvilke porter som brukes kan glatt konfigureres fra de fleste programmer.

Har også satt opp for andre et lan med telenor - billigste sort - og smc barricade router/svitsj. Funker knall det og.

Hvordan fungerer det med bredbåndsbolaget? Har du en router som deler ut disse 5 ip-ene eller?

Lenke til kommentar

bbb

der kobler man bare en switch i. så får man ip av bbb.

på den ene maskinen min har jeg lagt på ipx/spx da kan jeg browse maskinene til naboene i blokken. Gasnke artig det er flere naboer med i min workgroup. viktig og ha bra passord mentalitet ja.

Tror det ligger en Router i hver blokk. min er ganske liten/ og 1 i hver oppgang i større blokker.

Kult om ha nhar noen man kjenner alle ligger på samme netmasken eller noe.

Browse etter multi spill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...