AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Hei, jeg anmeldte nylig en person grunnen en sak, men jeg fikk bistand fra mellomparten og saken er avsluttet og jeg har "vunnet". Dette da uten politiet sin hjelp. Jeg sånn sett er fornøyd, og er ikke lenger sur på den personen da så lenge ting blir rett, er jeg fornøyd. Går det an å trekke tilbake den anmeldelsen, eller hvordan er prosedyren? Anonymous poster hash: bb890...f28 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Du kan fint trekke tilbake anmeldelsen. Har gjort det selv. Ta kontakt med betjenten du har hatt kontakt med og forklar at dere har ordnet opp. Merk at politiet kan velge å anmelde saken selv og ta den videre på eget initiativ. Det er lite sansynlig da. Det er mer ment for typisk partnervoldsaker osv. der en part kan føle seg presset til å trekke anmeldelsen. 1 Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Eg er i hovudsak enig med L4r5 - eg er ganske sikker på at anmeldelsen må trekkes før det blir tatt ut tiltale. Sei frå til politiet så snart du kan. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 En anmeldelse er i seg selv ikke en rettshandling som kan trekkes tilbake. En anmeldelse er rett og slett det å gjøre politiet oppmerksom på at en straffbar handling er begått. Du kan ikke trekke tilbake kunnskapen. (Av samme grunn blir det feil å si at "politiet kan anmelde".) Fra 1. oktober 2015 ble fornærmedes anmeldelse avskaffet som vilkår for visse straffesaker. Etter straffeprosessloven § 62a annet ledd har imidlertid påtalemyndigheten adgang (men ikke plikt) til å unnlate påtale dersom den fornærmede/skadelidte ikke ønsker at saken forfølges, forutsatt at strafferammen er 2 år eller lavere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå