heipameg Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Jeg vurderer å bli grunnskolelærer, enten 1-7 eller 5-10. Jeg har hatt fritak fra nynorsk, og har dermed ikke noe særlig kunnskap om det. Er det fortsatt mulighet for meg å bli grunnskolelærer, eller må jeg lære meg og faktisk ha nynorsk på høyskolen? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 http://www.hioa.no/Studies/LU/Firearige-studier/Grunnskolelaerer-5.-10.-trinn Tror ikke du skal ha behov for nynorsk med mindre du vil bli norsklærer. Se på Studiet innhold og oppbygging litt lengre ned på siden Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn § 5 FRITAKSBESTEMMELSEREksamen eller prøve som ikke er avlagt som en del av en grunnskolelærerutdanning, kan gi grunnlag for fritak, jf. § 3–5 i lov om universiteter og høyskoler. Utdanning som kan gi grunnlag for fritak, må enten være fag som tilsvarer skolefag eller fag som har relevans for arbeid som lærer i grunnskolen, jf. § 1, og bør omfatte fagdidaktikk og praksisopplæring.I grunnskolelærerutdanningen for 1.–7. trinn kan det gis fritak fra prøve i en av målformene i norsk for studenter som ikke har vurdering i begge norske målformer fra videregående opplæring.Tilsvarende fritaksregler gjelder for studenter i grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn som ikke velger norsk i fagkretsen, og for utenlandske studenter som ikke har videregående opplæring fra Norge. For studenter som har norsk i grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn er det ingen fritaksbestemmelse fra målformer. Forskriften forteller egentlig det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå