Bergtora Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Lurer egentlig på om jeg virkelig trenger et skjermkort, og hvilket som er å anbefale. Skal kjøpe meg en shuttleboks, Soltek EQ3401. Det står at den har et innebygd skjermkort: IntelR Extreme 256bit Graphics Core (hovedkortet er basert på Intel 865G chipset) Er dette bra skjermkortet bra nok til å se filmer på? Hvis ikke, hva anbefaler dere meg å kjøpe i tillegg? Har en 17" lcd-skjerm som kjører fint på vga, så trenger strengt tatt ikke dvi, selv om skjermen også støtter dette. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hvis du IKKE skal spille, så hville jeg prøvd et av disse 2 kortene: Ganinward FeForce FX5200 Sapphire Radeon 9200 Begge 2 har passiv kjøling, altså ingen vifter slik at det ikke blir mere støy. De har gode TV ut muligheter, samt også DVI.. Invester seinere i en litt dyrere DVI kabel og du vil få et veldig stabilt og sylskarpt bilde! Anbefaller ikke den innebygde "Intel Extreme" shiten, den er "Extreme" ræva! Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hadde ikke et Geforce Ti 4200 e.l vært bet i den prisklassen? Men alvorlig talt så ville jeg heller tatt en Radoen 9600np den får du fra 999 kr så jeg her på hardware. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Ville ha lagt i litt flere elefater for en PRO jeg Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hadde ikke et Geforce Ti 4200 e.l vært bet i den prisklassen? Men alvorlig talt så ville jeg heller tatt en Radoen 9600np den får du fra 999 kr så jeg her på hardware. Tøtter deg på dette, har personlig et sapphire 9600np kort og var litt imponert over hva det klarte å dra. Har ikke prøvd fx5200 og 9200 med jeg tror at 9600 er litt vassere da det gjelder ytelse Ps. 9600np klokker utrolig dårlig. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Har Radeon 9600np også passiv kjøling? Har sett litt på sidene til Soltek, og ser at de også produserer Geforce FX-serien, så hvis ingen har noen gode argumter mot så vurderer jeg et FX 5200 (tror de anbefalte sin egen FX 5200 til QBicen), hvis jeg må ha et. Har greid å spille Diablo 2 med et matrox (millenium 200) 8 MB skjermkort... men er et år eller to siden jeg spilte dataspill sist (kan ikke utelukke at det skyldes at maskina jeg har nå har det nevnte skjermkortet). Vil dere si at det innebygde skjermkortet er dårligere enn matrox-kortet jeg har fra før? (Både god og dårlig er veldig relative begreper, så at et kort er "dårlig" sier ikke meg så mye, blir veldig glad for eksempler og argumenter.) Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 P@yne: Synes ikke det er vits å bruke 2-3 store lapper på en ting jeg egentlig ikke har bruk for, skal i første rekke bruke boksen til skolearbeid og se filmer... |Seven|: Kortet skal ikke klokkes Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 P@yne:Synes ikke det er vits å bruke 2-3 store lapper på en ting jeg egentlig ikke har bruk for, skal i første rekke bruke boksen til skolearbeid og se filmer... |Seven|: Kortet skal ikke klokkes 9600np har passivkjøling. Vet ikke om 5200 slår 9600 eller omvendt. Sjekk på www.google.com om du finner noen tester. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Radeon 9600 er et veldig bra kort, kompisen min kjører et slik kort mot en projektor og er strålende fornøyd. Dette kortet er også passivt kjølet. Skulle tro at "Intel Extreme" kortet er noe bedre en det "Matrox Millenium 200", det er jo 3+ års forskjell på dem.. Men hvis du er villig til å legge litt ekstra peng i potten, så kan du få et Sapphire Radeon 9200SE AIW kort. Dette kortet har en TV tuner, slik at at også kan se på TV på boksen din, liten HTPC boks.. Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Matrox-kortet er vel minst 6 år gammelt tror jeg. Men hvis du er villig til å legge litt ekstra peng i potten, så kan du få et Sapphire Radeon 9200SE AIW kort. Dette kortet har en TV tuner, slik at at også kan se på TV på boksen din, liten HTPC boks.. Hmm.. Har 14" tv og 17" skjerm så det hadde kanskje vært noe... Går det an å bruke hardisken som videoopptaker også med det kortet? Og tar det større plass enn et vanlig skjermkort? Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Lurer egentlig på om jeg virkelig trenger et skjermkort, og hvilket som er å anbefale. Skal kjøpe meg en shuttleboks, Soltek EQ3401. Det står at den har et innebygd skjermkort: IntelR Extreme 256bit Graphics Core (hovedkortet er basert på Intel 865G chipset) Er dette bra skjermkortet bra nok til å se filmer på? Hvis ikke, hva anbefaler dere meg å kjøpe i tillegg? Har en 17" lcd-skjerm som kjører fint på vga, så trenger strengt tatt ikke dvi, selv om skjermen også støtter dette. Avspilling av film avhenger mye mer av CPU enn av skjermkort.. Tror ikke det skal bli noe problem med avspilling av film.. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Dette kortet passer i Shuttle bokser, så da antar jeg at det også passer i boksen din. Nei det tar ikke større plass. Kortet er et "Capture-card", altså du kan ta opp tv programmer direkte til disk. Link til et annet AIW kort, hos ATI. Så kan du lese litt om det som kan gjøres med/av AIW kortene. Skal selv bestille et AIW basert kort, når jeg får min Shuttle SB75G2. Men da et AIW kort basert på Radeon 9800, siden jeg er en spiller.. Endret 20. november 2003 av ColaBoy Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hvis du bare skal se filmer og tilsvarende så har det innebygde kortet mer enn nok kraft. Du kan alltids sette inn et kort senere hvis behovene dine skulle endre seg. Så sparer du penger og boksen trenger mindre kjøling. Hvis du skulle få ønske om TV-inngang så får du PCI kort for dette helt ned i 300 kroner. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Intel Extreme graphics 2 holder PLENTY til å se film og gjøre skolearbeid. Lenke til kommentar
ColaBoy Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Fant et litt billigere Radeon kort Multicom har er et Radeon 9000 Pro AIW kort. Dette er samme kortet som jeg har i min HTPC boks, og på den har vi spilt både CS, Battlefield, MoHAA og tilsvarende spill. Så regner med at Diablo også går bra. Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Diablo II går fint selv på Geforce 2 MX. Kan ikke se noen grunn til at det innebygde kortet skal ha noe problem med det. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Ser fra prisguiden til hw at flere radeon 9600-kort er opptil 200 billigere hos databutikken. Men når du bare skal bruke til skolearbeid og se på film, hva med et PowerColor Radeon 9200 128MB til 714,-? Utfyller nok alle dine krav. Er uten vifte, så det bråker ikke. Hvis det er veldig trangt inni den lille boksen din, og du vil spare plass, er PowerColor 9200SE 128 "Low Profile" mye mindre (mindre PCB/smalere). Også uten vifte. Noe svakere ytelse enn vanlig 9200, men holder nok i massevis. Endret 20. november 2003 av Playmofetish Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Er dette bra skjermkortet bra nok til å se filmer på? Hvis ikke, hva anbefaler dere meg å kjøpe i tillegg? Det går å se filmer på. Men for maks resultat, se om du kan få tak i et ATI Radeon 9100. (Pris: 700-800 kr.) Dette tilsvarer et Radeon 8500 LE, som var det siste "økonomi-kortet" fra ATI som fortsatt hadde Rage Theatre chip'en inkludert. Nyere kort (9000, 9200) kjører DVD motion-compansation i en software (som går i skjermkortets hardware (Altså: Har ikke en egen brikke som fra bunnen av er konstruert for å spille av DVD...).) Jeg vet det er klønete forklart.... De kortene med Rage Theatre chip gir den aller beste DVD-avspillingen. Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) en venn av meg har kjøpt et Sapphire Raedon 9200se 128mb på komplett.no før rundt 500.-kr og det kortet klarer fint unreal touranment cs og slike spill! så om du nesten ikke spiller og ikke har tenkt til det heller. hva er da vitsen med og betale for mye? *grin* . Kjøper du dette og ikke spiller, så tror jeg ikke du blir missfornøyd, skjermkortet hans er ca dobbelt så sterkt som mitt Skjermkort, og mitt kostet ca 1000-1200kr for rundt 2-3år siden! Gå for Et Sapphire raedon 9200se 128mb du. 510.-kr på komplett! Hilsen - bjørn Endret 20. november 2003 av AMD_XP3000+ Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 *samme som jeg anbefalte* 9200SE på komplett har som du ser på bildet, mye mindre komponentareal, og sikkert ideelt for din shuttle-baby. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå