Gå til innhold

PC til guttungen på 9.

Anbefalte innlegg

Jeg vil lufte et lite dilemma jeg har havnet i.

Guttungen på 9 har blitt diagnostisert med dobbel dysleksi og trenger en pc til læreverktøy.

Hadde det vært bare til læring så hadde dette vært en enkel sak, men han elsker å spille på pc og jeg klarer ikke å få meg til å kjøpe en "kontormaskin" selv om læring er primæroppgaven som skal fylles.

Jeg har funnet flere alternativer av maskiner med alt fra lav til høy spillkapasitet. Problemet er at alle modeller jeg finner som er "egnet" har tildels store svakheter på alt fra skjerm til diskvalg.

F.eks Lenovo Ideapad Y50-70

som har et brukbart grafikkort, men har råtten lysstyrke på skjermen og ikke SSD.

Eller Lenovo Ideapad 700-15

som det ikke er mulig å finne ut om har gddr3 eller gddr5 minne på skjermkortet, ei heller om den har samme lyssvake panelet som Y50-70.

Så jeg tenkte at det kanskje var noen som hadde gått opp denne løypa før og hadde funnet den idelle maskinen og kunne gi et tips eller to.

Jeg har selvfølgelig et pristak her, over 8000kr begynner å bli rimelig dyrt selv om vi får dekket endel fra skolen.

Jeg har også vurdert Clevo, men er ikke imponert over speccen på de billigste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Y50-70 selv. Litt kronglete om man ønsker å ha Windows 7. Sett bort i fra at jeg savner OLED så er jeg fornøyd med skjermen. Bakgrunnsbelyst tastatur i rødt er et pluss. Ville styrt unna 4K (Ultra HD) - skal visstnok være noe tull med skjermpanelet der?

Kanskje noen vet om en enkel måte å få flytta operativsystemet til en ny SSD?

Lenke til kommentar

Maskinen må ha Win 7 pga at spesialsoftwaren visstnok ikke støtter annet, så det er antagelig også noe å ha i bakhodet. Hvis man ikke kan kjøre det på en virituell maskin da muligens i Windows 10.

Hvordan er byggekvaliteten på Y50-70? Dette er jo ikke proffserien til Lenovo så jeg tipper den ikke er like bombesikker som T540p'en min, men vil den tåle uvøren behandling uten at plasten spruter?

Edit.

Ja, det er jo ikke helt nødvendig at det må være et GTX 950/960, men fryktelig mye slappere blir dumt.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Ang. flytting av OS så har jeg brukt Acronis Cloning software på flere maskiner, men det var lisensierte utgaver som fulgte med Intel ssder. Jeg vet ikke om det finnes noen gratis utgave fra Acronis som kan brukes.

Selv softwaren er ihvertfall bra hvis man kan finne en som funker uten å betale alt for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...