Gå til innhold

Hurtiglader til Sony xperia z3c

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurtiglading gjør batteriet raskere dårlig. Man bør helst lade det med en treg lader over natta hvis det er mulighet til det for å bevare batteriet bedre over tid. Antall ladesykler før batteriet er tilnærmet ubrukelig går ned med høyere ladespenning. Jeg ville normalt holdt meg til en 5V-lader for lithium.

Kortversjon:

mS9f9Dt.jpg

Langversjon:

http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers

Edit: Nå er grafene inklusive høy utladning også, så det blir nok ikke så ille for en mobil som trekker mindre strøm normalt sett enn ladestrømmen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hurtiglading sliter mer på batteriet enn sakte lading.

Hvis man stopper ladingen før 80-90% av full kapasitet tror jeg likevel at det sliter mindre enn vanlig lading opp til 100% av batterikapasitet.

Man bør ikke lade den for helt ut heller, tror jeg at jeg har hørt? Hvor lav prosent utladet er anbefalt?

Min går ofte ganske langt ned ...

Lenke til kommentar

Du kan anta at telefonen er rimelig smart med ladingen til batteriet. Små perioder med lav spenning på mobilen du bruker daglig betyr ikke så mye. Skal du langtidslagre burde du lade den opp til 40%. Da er kjemien i best balanse for lagring. Det som er mest ødeleggende for batteriene er at de står full-ladet over tid med laderen på, men igjen er laderene smarte og pusher sjeldent batteriet for mye. Hvis du følger med kan du jo avslutte ladingen rundt 95%, men dette er neppe noe jeg ville brukt mye tankekraft på.

http://www.em.avnet.com/en-us/design/technical-articles/Pages/Articles/Optimal-Li-ion-Battery-Charging-Maximizes-Safety-and-Performance.aspx

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hurtiglading sliter mer på batteriet enn sakte lading.

Hvis man stopper ladingen før 80-90% av full kapasitet tror jeg likevel at det sliter mindre enn vanlig lading opp til 100% av batterikapasitet.

Man bør ikke lade den for helt ut heller, tror jeg at jeg har hørt? Hvor lav prosent utladet er anbefalt?

Min går ofte ganske langt ned ...

Mobilen ordner dette selv. I tillegg er det beskyttelse mot overutlading i selve batteriet. Eneste faren er hvis du bruker telefonen til den er tom og så legger den vekk i månedsvis. Da kan selvutladinga føre til at nivået går under minimum. Det er derfor 40% er en vanlig kapasitet for lagring av batterier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...