Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående russetiden

Anbefalte innlegg

Jeg har ei vennine som vil være russ sammen med mine venner, men hun er ikke keen på å ta påbygg. Er det muligheten at hun kan være rødruss med oss selvom om hun går ut som lærling etter vg2?

Hvor mange kan man være i en russebil/van, og minibuss?

Noen her som har tatt påbygg? Isåfall er det vanskelig og er det mulighet for å ta opp fag hvis man stryker? Og noe jeg kan si til vennina mi så hun ombestemmer seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russ er jo bare noe man kaller de som løper rundt i fargede kjeledresser rundt mai. Man kan strengt tatt være russ når man vil.

Men, hun er jo lærling i perioden, så hun har jo en jobb å gjøre og må jo ta hensyn til det.

Ellers er det vel vanlig å være like mange på bilen som det er sitteplasser, eller færre, så det spørs litt på hvor mange plasser man har og hvor full man vil ha bilen. Er det f.eks 5 sitteplasser er det kjipt å være 10 på bilen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry da fordi jeg lurte og er intr i å være tuss. Men ja, er det slik at man kan være rød når man fullfører 3 år på videregående, for hu vært rød når hun egt bare har fullført to? Har hørt at på van ell bil så er grensa på 8 (9 med sjåføren)?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at det å være russ ikke er noen stor sak som noen har lyst til at det er.

Hvem som helst kan påstå at de er russ, og man kan ikke si noe mot det. Noen steder trenger man en russeid for å komme inn, en lærling kan fint søke om dette også.

Farge på dressen er bare tradisjon, og det er ingen som vil hindre noen i å bestille en dress i en farge de tradisjonelt ikke skulle hatt.

En russebil er bare en bil og en russebuss er bare en buss, dermed er de bare begrenset til de samme lovene som alle andre. Det står i vognkortet til kjøretøyet hvor mange mennesker det er tillat med i kjøretøyet.

Lenke til kommentar

Noen her som har tatt påbygg? Isåfall er det vanskelig og er det mulighet for å ta opp fag hvis man stryker? Og noe jeg kan si til vennina mi så hun ombestemmer seg?

Jeg har. Påbygg kan for mange virke vanskelig, men dette er i grunn mest med tanke på at de to årene man akkurat har hatt enten har vært som "lette" å regne, eller fordi de ofte inneholder fag man er mer interessert i enn allmennfagene.

Noe som kan være verdt å legge merke til er mengden Norsk man har (som da jeg tok det var 10 timer i uken).

På en annen side er det et fantastisk studium. Det øker allmennkunnskapsnivå til en del studenter noe voldsomt.

På lik linje som andre fag er det ikke noe problem å ta opp fag dersom man måtte stryke. Man gjør det da som privatist, og benytter portalen på privatistweb.no. Merk at fristene for å registrere fagkoder man ønsker å ta eksamen i er 15. september og 15. februar.

Merk også at prisene for å ta opp en fagkode man har fra før er 2000 pr. fag, og 1000 for en man ikke har fra før, og at det dermed er ganske mye bedre å stå på det man måtte ta det året man faktisk går på skolen, enn å ta det opp. 

Lenke til kommentar

Man kan ikke være russ i det hele tatt hvis man går ut som lærling etter VG2. Russefargen bestemmes av hvilken linje man tar, veldig strenge regler på det. I russevan/ minibuss så kan man i følge veivesenet ikke være mer enn 3 mennesker, dette inkluderer sjåføren. Man kan selvfølgelig ha med seg så mange hunder man vil, men skal man ha en hest så begrenser det seg til 1.

Påbygging er veldig vanskelig og flesteparten stryker eller slutter. Man har ingen mulighet til å ta opp fag på nytt hvis man stryker. Det betyr i praksis at hvis man ikke klarer det første gangen så har man ikke lenger rettigheter til å komme inn på høyskole. Disse reglene angående påbygging gjelder dog kun de som har vært rødruss, ingen andre russefarger.

Husk at russens DNA, fingeravtrykk og personlige kjennetegn skal registreres hos politiet. Hvis du blir stoppet og ikke har gjort dette så vanker det en stor bot og i verste fall fengsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om hun vil være rød russ bestiller hun rød drakt og røde russekort. Var ikke meningen å være frekk eller noe slikt, beklager om jeg ble oppfattet slik, men å være russ er ikke noe man må ha godkjenning for å bli eller noe slikt, det er bare å være det. Men enkelte treff krever RusseID, usikker på hvordan dette egentlig fungerer.

Lenke til kommentar

Russebevis bestilles gjennom en kontakt på skolen, det samme naturlig nok med russekort og russeutstyr.

Men russeutstyr tror jeg kanskje det går an å få bestilt utenom.

Russelue tror jeg en del vil betrakte som juks, siden det er et bevis på at man er i ferd med å fullføre vgs. Men det er sikkert eksempler på noen som tar på seg russedress for å telte sammen med den virkelige russen (altså der som de ikke krever russebevis for å slippe inn).

Lenke til kommentar

Er jo bare å få veninna til å bestille dobbelt opp om leverandøren er vrange :)

Russebevis er vel det eneste som er litt vanskelig å få tak i vil jeg tro, men bør være mulig om man forklarer situasjonen til de som gir ut bevis...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...