Gå til innhold

Fiskerstrand skal bygge verdens første plug-in-hybridferge på biodiesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Selv om verftet og designselskapet har samme eiere, var det ikke en selvfølge at Fiskerstrand skulle bygge verdens første ferge som skal gå på 100 prosent bærekraftige energibærere."

 

Naturlig, i og med at det ikke er verdens første ferge med 100% bærekraftige energibærere. Ampere var en av de som var tidligere ute, men selv den var ikke først ute.

Lenke til kommentar

Ingen batterier varer evig. Det vet vel alle med laptop og mobiler. Må bytte batteripakken til 2 mill hvert 8-10 år. Taper seg ved hver eneste lading. 300 ladinger og kapasiteten er ganske dårlig.

Levetiden kommer helt an på batterikjemien. Noen li-ion varianter har levetid på nærmere 10.000 fulle sykluser. Og minst det dobbelte av dette om man unngår å lade batteriet fullt opp/ut.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

I skikkelig drittvær med høye bølger og kraftige havstrømmer, hvor godt, og hvor lenge yter en el-motor da?

Lenke til kommentar

 

Ingen batterier varer evig. Det vet vel alle med laptop og mobiler. Må bytte batteripakken til 2 mill hvert 8-10 år. Taper seg ved hver eneste lading. 300 ladinger og kapasiteten er ganske dårlig.

Levetiden kommer helt an på batterikjemien. Noen li-ion varianter har levetid på nærmere 10.000 fulle sykluser. Og minst det dobbelte av dette om man unngår å lade batteriet fullt opp/ut.

 

De er nok ikke kommersielle enda.

Lenke til kommentar

De er nok ikke kommersielle enda.

Joda, LTO klarer fint 10.000 sykluser, og ble allerede brukt en variant av i-MiEV i 2011. NMC er ikke mye dårligere på levetid, og brukes i Tesla Powerwall, Cheverolet Bolt/Opel Ampera-e og ikke minst fergen Ampere. Det er trolig også NMC som skal brukes i denne plug-in fergen, i og med at det er LG Chem som skal levere batteriene; de er store på NMC og leverer batteriene til blant annet Cheverolt Bolt. Jeg ville nesten tro det er snakk om de samme cellene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...