Gå til innhold

Hjemme-PC tilbud

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om følgende pakke til kr 495,-/mnd. i 36 mnd.

HP T380:

P4 HT 3,0 Ghz

Intel i865PE hk

1 gb 333 mhz DDR-SDRAM

ATI Radeon 9800 m/128 mb

250 Gb HD 7200 o/min

SB Audigy 2 m/Sub

DVD Brenner

CD brenner

Trådløst tastatur & mus.

Webcam

3 års garanti og brukerstøtte

+ en haug med programvare og dilldall

Skjerm kommer i tillegg - 17'' flatskjerm kommer på kr 115/mnd.

Totalt blir det et bruttolønnstrekk på kr 21.960,- og en faktisk pris på ca 15.500,- etter skatt og tapte feriepenger.

Er dette en grei deal - holder maskinen en stund?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme å si at jeg ville heller tatt opp et lån i en bank og så kjøpt meg en pc til 15-16000 for det, da vil du få kjappere nedbetaling(bedre rente)

Den pc-en der er vært veldig lite om en liten stund allikevel, men det er min mening..

Endret av Pcdude
Lenke til kommentar
Må innrømme å si at jeg ville heller tatt opp et lån i en bank og så kjøpt meg en pc til 15-16000 for det, da vil du få kjappere nedbetaling(bedre rente)

Den pc-en der er vært veldig lite om en liten stund allikevel, men det er min mening..

Enig der. Disse hjemmepc-ordningene er ofte gunstige mht at man får trekke fra noe på skatten, men generellt legger jeg merke til at totalsummen er vanvittig mye høyere enn om man skulle kjøpt en tilsvarende pc kontant.

Selvfølgelig er det en avbetalingsordning, men man bør uansett sjekke hvordan man kommer ut med et banklån. Det er nemlig mitt inntrykk at man får betale høy pris for maskinvaren i slike ordninger.

Tilsvarende PC får du nok ganske mye billigere om du kjøper kontant et annet sted, og renta er jo lav for tiden...

Lenke til kommentar
Forresten er det en 800 eller en 533 MHz cpu?

P4 3.0 ghz m/ht kommer kun med 800mhz fsb.

Ok, det var jeg ikke klar over.Man lærer så lenge man lever, men nå har jeg bare hatt AMD systemer så lenge jeg har hatt data, så det kan jo være derfor...men takk for opplysningen. :)

Lenke til kommentar

Maskina er bra den. Holder helt greit til den er nedbetalt (men tenk på at maskinen ikke er din selv om du har betalt den da. Koster gjerne > 1 000,- å kjøpe den etter 3 år)

Om en har bruk for all d....n som følger med, som dvd rw, scanner/printer o.l., samt kanskje bredbånd i pakka - OK.

Om en bare surfer, spiller og brenner en CD i ny og ne, vil det ofte være som å kjøpe en buss for å kjøre på jobben med, fordi bussene var på tilbud. Waste of good money.

Lenke til kommentar

Vi har hatt flere runder med hjemme-PC tilbud på jobben, foreløpig uten at jeg har hoppet på.

Noen momenter du bør tenke på:

- Gjenkjøpsverdi: Det står ikke alltid i kontrakten, typisk er 1000 kr eller en prosentsats.

- Modifisering av PCen: Man leier maskinen og har egentlig ikke lov til dette.

- Salg av PCen: Selv om du blir lei den og vil kjøpe nå har du ikke lov til det.

- Man slutter i jobben. Hva skjer da? Må du levere den tilbake eller kjøpe den ut? For hva?

- Spec på PCn: Take it or leave it. Ingen muligheter for endringer.

- God support og mye programvare.

- Kan man velge andre godsaker som kamera, ADSL osv som gjør kjøpet enda gunstigere?

Siden du spør her på hw.no, så antar jeg at du har over gjennomsnittet interesse for PC. Du er mao ikke en sofasliter som kun vil ha en PC til surfing fordi du har hørt så mye godt om hjemme-PC.

Mitt råd til kollegaer på jobben har vært:

- Ja, hvis du ikke har planer om å mekke på den og er fornøyd med spec og vil nyte godt av support.

- Nei, hvis du liker å skru på PCen og har tilgang til support på andre måter (e.g egne kunnskaper).

Lenke til kommentar
Vi har hatt flere runder med hjemme-PC tilbud på jobben, foreløpig uten at jeg har hoppet på.

Noen momenter du bør tenke på:

- Gjenkjøpsverdi: Det står ikke alltid i kontrakten, typisk er 1000 kr eller en prosentsats.

- Modifisering av PCen: Man leier maskinen og har egentlig ikke lov til dette.

- Salg av PCen: Selv om du blir lei den og vil kjøpe nå har du ikke lov til det.

- Man slutter i jobben. Hva skjer da? Må du levere den tilbake eller kjøpe den ut? For hva?

- Spec på PCn: Take it or leave it. Ingen muligheter for endringer.

- God support og mye programvare.

- Kan man velge andre godsaker som kamera, ADSL osv som gjør kjøpet enda gunstigere?

Siden du spør her på hw.no, så antar jeg at du har over gjennomsnittet interesse for PC. Du er mao ikke en sofasliter som kun vil ha en PC til surfing fordi du har hørt så mye godt om hjemme-PC.

Mitt råd til kollegaer på jobben har vært:

- Ja, hvis du ikke har planer om å mekke på den og er fornøyd med spec og vil nyte godt av support.

- Nei, hvis du liker å skru på PCen og har tilgang til support på andre måter (e.g egne kunnskaper).

Enig med deg, er du en person som ikke har så mye peil på data, så kan supporten være god å ha, men husk også at support kan kjøpes ved siden av hvis du bestiller samme pc-en fra en vanlig webbutikk.(det pleier vanligvis å følge med support hvis du bestiller en komplett pc som monteres hos butikken) Ta deg heller en tur til banken din å hør hva det koster deg å ha et lån hos dem.Jeg trur du vil komme billigere ut der.

Endret av Pcdude
Lenke til kommentar

Det varierer fra person til person å fra bruksoppgaver til bruksoppgaver.

Spør deg selv 3 enkle spørsmål.

1 hvor lenge kommer du til å jobbe for det firmaet. en hjemmepc avtale er på 3 år, det forutsetter at du gjerne helst bør jobbe der i 3 år

2 hvor dyktig er du med data, klarer du deg på egen hand, eller trur du at du kommer til å ringe hjemmepc supporten av å til.

3 hva er bruksområdene du vil bruke pc'n til.

Er det normal bruk, surfting, email. office å enkle spill å programer.

eller er det, tyngre programer spill som bla. video redigering,kraftige spill. tyngre matematiske behandligs oppgaver.

pc'n her er mer en bra nok til normal bruk, men skal du bruke den til tyngre oppgraver som det som står ovenfor så bør du vurdere en pc med bedre grafikk kort eventuelt mer ram.

MR_T

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Ser det hersker en del skepsis til hjemme-pc tilbud generelt, og at mange anser PC'ene å være for dyre i utgangspunktet.

Når det gjelder finansieringen og renter på denne, så inngår det i månedbeløpet - selv da kommer pc'en ut på kr 17.820,-….med 17'' LCD blir det kr 21.960,-

Hos MPX kunne man kjøpe forgjengeren til denne for kr 18.000,-.

Trekker man fra skattebesparelsen og justerer for tapte feriepenger, så får man en reell pris på ca kr 12.800,- og det må så vidt jeg kan skjønne være billig for denne PC'en.

Prøvde å snekre sammen en tilsvarende PC på Komplett.no og kom da ut med kr 21.244,- hvilket er kun kr 716,- billigere enn hjemme-pc tilbudet.

Dell kom faktisk helt opp i kr 25.745,- med det var med et hakk bedre hovedkort ,400mhz ram, og 9800 Pro kort.

De nevnte kr 716,- veies opp av 3 års garanti & support + at det ligger forsikring mot økonomiske konsekvenser av evt. jobbskifte eller lignende.

Det er klart jeg kunne snekret sammen en billigere PC i utgangspunktet, men det kan ikke sammenlignes.

For øvrig så synes jeg også det var litt merkelig med 333mhz RAM på dette systemet, men det skulle ikke forundre meg om HP tar feil av sitt eget produkt - det har skjedd før.

Det er også gitt tilbud om digitalkamera, og 1024/256 linje fra Tiscali til kr 530,- brutto (kr 380,- netto)/mnd.

Her er for øvrig fullstendig produktspesifikasjon fra HP:

http://www.hp-expo.com/productpdfs/dq014a_no_nor.pdf

Mr.T: Kan du fortelle meg eksakt hva du mener 1 gig. Ram og ATI Rad. 9800 ikke holder til?

Bestilling er lagt inn nå:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...