Schreiber Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Jeg er neppe den eneste som liker å prøve nye spill, og jeg er neppe den eneste som misliker alt fokuset på store, dyre blockbuster-spill. For all del, jeg liker spill med stort budsjett osv. Men hva med de mindre spillene fra mye mindre utviklere? Selvsagt snakker jeg om indiespill. Dessverre får disse som regel veldig liten oppmerksomhet, til tross for at de er billige, ofte våger å prøve nye ting, og ganske ofte er minst like bra som de store AAA-spillene. Mange indiespill er faktisk bedre enn AAA-spill. Tenkte derfor å lage en egen tråd for sånne spill. Her kan vi snakke om indiespill, anbefale dem, anmelde dem og så videre. Det har ingenting å si hvilken plattform det er på. Bra spill er bra spill, uansett plattform, budsjett og utviklere og utgivere. Jeg kan jo starte med noen personlige favoritter. 1. SteamWorld Dig Begynner å bli litt gammelt, men er fortsatt knallbra. Konseptet er helt enkelt: Man tar en robot, setter den i en "vill vest" by og gir ham en gruve. Dermed må han grave seg nedover, helt til han kommer til bunnen og finner en ny gruve. Der graver han seg ned igjen til neste gruve, osv. Men fullt så enkelt er det jo selvsagt ikke. Det er mørkt nede i gruven, og han har begrenset med batterier i lommelykten. Dermed må man grave seg ned og samle verdifulle krystaller osv, og så komme seg opp igjen før lyset slukkes. Vel oppe på overflaten kan man bruke verdisakene man fant til å skaffe en bedre lykt, så man kan gå lengre ned i gruven. Dette gjør at man stadig kommer lengre og lengre ned, og man føler hele tiden at man gjør noe nyttig. SW:D finnes på de fleste plattformene. 2. SteamWorld: Heist Dette er det tredje spillet i SteamWorld-serien (Tower Defense, Dig, Heist), men er i en annen sjanger. Nå er vi en robot på et stort romskip, og må tømme det for verdisaker. Dette er ikke helt enkelt, da det er mange som ikke vil kvitte seg med verdisakene sine. Spillet er på mange måter et 2D plattformspill, men der vi har flere spillbare karakterer på en gang, og alle kampene er turbaserte. Interessant nok har noen våpen "richochet bullets", dvs kuler som spretter når de treffer en vegg osv. Man kan sikte manuelt, så det er ofte viktig å beregne hvor kulen vil sprette for å treffe en fiende. For eksempel gjemte en fiende seg bak en liten barrikade, så jeg kunne ikke skyte ham direkte. I stedet sendte jeg kulen opp i taken, så den spratt i veggen bak fienden, og deretter videre og traff fienden i ryggen. SteamWorld: Heist er fortsatt bare på Nintendo 3DS eShop, men kommer til PC, PS4 og XBone etterhvert. 3. Assault Android Cactus Rart navn, men ganske rett frem. Vi tar et stort romskip fullt av fiender, og sender "assault" androiden Cactus inn for å drepe fiendene og redde de sivile. Dermed Assault Android Cactus. Spillet er en twin-stick shooter fra folk som virkelig elsker sjangeren, og er noe av det beste jeg har spilt i nevnte sjanger. Til tross for at spillet er oppkalt etter Cactus har vi mange spillbare androider, og alle har sine fordeler og ulemper. En bruker maskingevær for å ta seg av mange fiender om gangen, men hver kule gjør relativ liten skade. En annen har hagle som gjør mye skade, men skyter ganske sakte. Legg til brett med enorm variasjon (noen brett blir mindre, i noen går lyset av tilfeldig, i noen ramler bomber ned osv), store bosser og rimelig kjapt gameplay, så har vi det gående. Eneste minuset for min del er at androiden vår går på batterier (?), og dette kan kun laddes ved å skyte fiender i raskt tempo. Dermed blir det en hektisk kamp for å overleve hele tiden. Ikke bare må man overleve fiendene, men man må også overleve batteriet. Er stort sett dette jeg dør på hele tiden, men pytt. Er bare å trene mer og skyte litt mer. Assault Android Cactus er bare på PC så vidt jeg vet, men mener det kommer til PS4 og XBone også etterhvert. 4. Excave 1 - 3 Ganske simpelt i grunnen. Man tar en stor dungeons, der hvert brett genereres tilfeldig. Man tar så en helt og lar han eller henne gå inn i dungeonen, banke fiender, finne bedre utstyr og bli sterkere osv, så vi kan dra til en større dungeon med større fiender og finne enda bedre utstyr, så man kan banke enda flere fiender i enda flere dungeons og få enda bedre utstyr. Som sagt, høres helt enkelt ut. Men det høres jo også ganske "Diablo" ut. Excave finnes så vidt jeg vet bare på Nintendo 3DS eShop foreløpig, men fortjener mer enn det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå