76D11PEA Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Helt riktig. Elbiler er miljøvennlige kun der elektrisiteten produseres fra fornybare resurser, som i Norge. Ellers er de en ineffektiv bruk av fossilbrennstoff. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Helt riktig. Elbiler er miljøvennlige kun der elektrisiteten produseres fra fornybare resurser, som i Norge. Ellers er de en ineffektiv bruk av fossilbrennstoff. Ineffektiv i forhold til hva? Fobrennningsmotorer er forsåvidt bra, begrensingene tatt i betraktning, men kraftverk er mer effektive og tapet i overføring er moderate, selv om de kanskje ikke er små. AtW 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Hvor mye kull kastes egentlig bort i kullkraftverk fordi de ikke kan reguleres opp og ned med variasjonene i døgnforbruket? Elon Musk påsto nylig at CO2-utslipp fra kullkraft kunne halveres hvis vi bare installerte nok bufferbatterier i kraftnettet. Siden han er en viss økonomisk egeninteresse i å selge batterier så hadde det vært greit å få minst en kilde til på dette. Lenke til kommentar
Henrik Jansen Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Tesla hevder model s har forbruk på linje med i3 som veier det halve og er verdens mest energieffektive bil. Tror de røyker Li-ion der borte. 1 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 10. mars 2016 Del Skrevet 10. mars 2016 Hvor mye kull kastes egentlig bort i kullkraftverk fordi de ikke kan reguleres opp og ned med variasjonene i døgnforbruket? Her bidrar vel blant annet vannkraft til mer dynamisk regulering av nettet? Jeg tipper kullkraftverkene har relativt god kontroll på hvor mye de må "fyre" for å forsyne markedet, uten å brenne opp unødvendig kull. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Tesla hevder model s har forbruk på linje med i3 som veier det halve og er verdens mest energieffektive bil. Tror de røyker Li-ion der borte.Utifra fueleconomy.gov (EPA testene) bruker en Model S 70D 206 Wh/km, mens en BMW i3 bruker 169 Wh/km. Dette er en standardisert test, og tar med ladetap. De er altså et godt stykke unna hverandre. Grunnen til at det ikke er større forskjell er at i3 er ikke veldig aerodynamisk. Ved høy hastighet, f.eks 140 km/t, vil i3 bruke mer energi per km enn Model S. Lenke til kommentar
Morten Lillelund Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Bra og legg til bompenge avgift. De kjører på asfalt de også! 1 Lenke til kommentar
Steffen G. Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Da hadde jeg gått til anskaffelse av det skitneste dieseldyret jeg hadde klart å finne. En gammel bil med motor som hadde gått langt og aldri sett fersk olje siden den var ny. Blåsvart røyk. Bilene bak meg skulle ikke fått hverken sett veien eller puste. Idioti. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også? Og transport av varene før og etter det er produsert? Lenke til kommentar
Øyvin Hanssen Skrevet 21. mai 2017 Del Skrevet 21. mai 2017 regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også? Ja. Det ligger inne I drivstoffavgift. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Godt at noen skinner lys på elefanten i rommet: Elbilen er ikke renere enn kraftverket den ladder fra. "Jammen, visattemen vi bruker solcellepaneler og vindmøller og vannkraft og og ". Utopisk. Realiteten er ikke sånn. Realiteten, her i Norge, er NVE sin varedeklarasjon, som kort og godt er europeisk restmiks, bestående hovedsaklig av kull og atomkraft. Lenke til kommentar
5RYS54OZ Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. ''Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass''Her i Norge benyttes det vel utelukkende bare vannkraft og vindkraft, som er både fornybar og miljøvennlig. Politikerne i Norge må komme på bedre unnskyldning, hvis de tror det skal kunne skattelegge miljøbiler i dette landet. Mer sannsynlig er vel at bilene mister kollektivfeltet + at bom og ferje penger må betales. Strømmen her i Norge kommer fra et felles strømmarked. På dagtid er sannsynligheten stor for at strømmen man bruker er produsert av norske vannkraftverk. Om natta vil det være mer tilfeldig hvor strømmnen kommer fra. Den kan komme fra vindkraft men den kan også komme fra kullkraft. Men siden vi kunne produsert mer strøm selv er ikke strømmens opprinnelse noe som kan brukes som et argument mot elbil. Produseres det mindre strøm fra vannkraft om natta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå