Redaksjonen. Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Eier må punge ut for forurensing i Singapore.Tesla-eier måtte punge ut 93.000 i ekstraskatt for høyt CO2-utslipp 1 Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg tiboine Skrevet 9. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. mars 2016 regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også? 24 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) Muligens verdt å nevne at den ble privat importert, er brukt, og at Tesla selv ikke har hatt noe med dette å gjøre og selger ikke biler i Singapore ennå. Sannsynligvis mye derfor bilen ikke får insentiver og har vært vanskelig å få på veien. (kilde: reddit, og ikke minst fyrens egen melding til verden https://sg.news.yahoo.com/open-letter-singapore-penalty-electric-135408775.html) Endret 9. mars 2016 av Flippo 4 Lenke til kommentar
Revox Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også? Antageligvis etter de regnet ut CO2 avtrykket på frakt av råstoffene for produksjon av batteriene fra Canada til Asia og så tilbake igjen. Og så destruksjon av samme råstoffer når batteriet er dødt 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg help.me Skrevet 9. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 9. mars 2016 For fossilbiler beregnes CO2 avgift i forhold til hva som kommer ut av eksosrøret, men for elbiler skal man altså betale CO2 avgift for hvordan drivstoffet er produsert. Om regelverket skulle være likt for elbiler og fossilbiler, så burde CO2 avgiften for fossilbiler begregnes ut ifra hva som kommer ut av eksospotta pluss CO2 ekvivalent av energien det tar å produsere drivstoffer ganget med drivstoff forbruk per mil. Ett annet spørsmål: Dersom Joe Nguyen installerer og lader sin tesla fra eget solcellepanel, skal han da allikevel betale CO2 avgift basert på målt energiforbruk? Hva om kan kjøper fornybar-garanti kraft fra sin kraft leverandør...? 15 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Her er det nok en embetsmann som har regnet feil når han skulle gjøre om fra miles til kilometer. Han har trolig multiplisert energiforbruket i miles med 1,6 i stedet for å dele. Om vi tar 444wh/km / 1,6 / 1,6 får vi 173 wh/km som stemmer mye bedre. Beklager elbilhatere, det var ikke noe mer enn dette. 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) For fossilbiler beregnes CO2 avgift i forhold til hva som kommer ut av eksosrøret, men for elbiler skal man altså betale CO2 avgift for hvordan drivstoffet er produsert. Om regelverket skulle være likt for elbiler og fossilbiler, så burde CO2 avgiften for fossilbiler begregnes ut ifra hva som kommer ut av eksospotta pluss CO2 ekvivalent av energien det tar å produsere drivstoffer ganget med drivstoff forbruk per mil. Ett annet spørsmål: Dersom Joe Nguyen installerer og lader sin tesla fra eget solcellepanel, skal han da allikevel betale CO2 avgift basert på målt energiforbruk? Hva om kan kjøper fornybar-garanti kraft fra sin kraft leverandør...? Om regelverket var likt, hadde elektrisitet hatt en avgift på flere kroner kw/h som går rett til statskassen, i tillegg til at elektrisitetsproduksjon var beskattet med ca 75% i produksjonsleddet samt at elbiler hadde hatt en stor avgift på motoreffekt. Eller påstår du at fossilt drivstoff er uforholdsmessig mildt beskattet og avgiftslagt? Endret 9. mars 2016 av likferd 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Testmetoden var ikke veldig god. De ladet batteriet helt opp, så kjørte de 10 km, og deretter ladet de batteriet helt opp igjen, der de målte hvor mye energi de puttet inn. Denne testen ble utført av folk som knapt visste at det var en elbil, og aldri hadde testet en elbil før. De har nok neppe hatt god kontroll på verken kjøremønster på de 10 km, standby-forbruk, energien som har gått med i å balansere cellene (gjøres ved fullt batteri), ladetap, osv. Singapore bør absolutt få godkjent de standardiserte NEDC eller EPA testene for Model S, der er testene utført av eksperter som vet hva de gjør. 4 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 444 wattimer per kilometer!!! Er det bare oppoverbakker og motvind fra alle kanter der? Lenke til kommentar
OleBen Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også? Antageligvis etter de regnet ut CO2 avtrykket på frakt av råstoffene for produksjon av batteriene fra Canada til Asia og så tilbake igjen. Og så destruksjon av samme råstoffer når batteriet er dødt Destruksjon? Skal de sprenge batteriet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) regner de også ut CO2-utslippet av produksjon av drivstoff også?Antageligvis etter de regnet ut CO2 avtrykket på frakt av råstoffene for produksjon av batteriene fra Canada til Asia og så tilbake igjen. Og så destruksjon av samme råstoffer når batteriet er dødt Destruksjon? Skal de sprenge batteriet? Ingenting ved ordet destruksjon som forutsetter bruk av sprengstoff. Dette handler vel om mangelfull språkforståelse fra din side. Endret 9. mars 2016 av Kron Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 WOW! 444 wh PER kilometer! Altså en maksimal rekkevidde på en Tesla på kun 191 km på et 85 kwh batteri. Hvem har vært på fylla i den utregningen? Jaja. Om ikke annet er det vel en gladsak for "Vi som ønsker elbilen der peppern gror"-gruppen. 3 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Regner med fossilbilene også må betale ekstra for energien som kreves for å fremstille drivstoffet. 3 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) Burde ikke skattleggingen av drivstoff komme på salget av selve drivstoffet? De som kjøper bensin eller diesel betaler jo skatt for dette i de fleste land. Det samme burde jo gjelde kjøp av strøm i land som produserer dette fra ikke-fornybare ressurser. Dvs bruk av strøm her vil uansett forurense.Virker litt søkt å bruke CO2-utslipp fra produksjonen av energien som utgangspunkt til å skattlegge en bil som gitt de rette produksjonsmetoder av strøm faktisk kan tilby utslippsfri transport. Dette er lite innovasjon fra et land jeg trodde var temmelig innovativt. Endret 9. mars 2016 av Happydaydreamer669 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Jeg ser ikke helt logikken. Med mindre de har gratis strøm til alt mulig annet så burde jo denne CO2-avgiften være innbakt i strømprisen. Om strømmen går til å koke vann eller kjøre bil spiller jo ingen rolle. Dog kan det jo hende at politikerne der er like tåkete som norske politikere. 5 Lenke til kommentar
halsn Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. ''Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass'' Her i Norge benyttes det vel utelukkende bare vannkraft og vindkraft, som er både fornybar og miljøvennlig. Politikerne i Norge må komme på bedre unnskyldning, hvis de tror det skal kunne skattelegge miljøbiler i dette landet. Mer sannsynlig er vel at bilene mister kollektivfeltet + at bom og ferje penger må betales. Lenke til kommentar
Therealkorris Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. Hvis denne tilleggsskatten kommer vil det være uforsvarlig. Nesten all energi produsert i Norge er grønn energi Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. ''Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass''Her i Norge benyttes det vel utelukkende bare vannkraft og vindkraft, som er både fornybar og miljøvennlig. Politikerne i Norge må komme på bedre unnskyldning, hvis de tror det skal kunne skattelegge miljøbiler i dette landet. Mer sannsynlig er vel at bilene mister kollektivfeltet + at bom og ferje penger må betales. Strømmen her i Norge kommer fra et felles strømmarked. På dagtid er sannsynligheten stor for at strømmen man bruker er produsert av norske vannkraftverk. Om natta vil det være mer tilfeldig hvor strømmnen kommer fra. Den kan komme fra vindkraft men den kan også komme fra kullkraft. Men siden vi kunne produsert mer strøm selv er ikke strømmens opprinnelse noe som kan brukes som et argument mot elbil. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 (endret) denne skatten sikler norske politikere på, den kommer snart. ''Nesten all elektrisitet som genereres i Singapore kommer fra forbrenning av naturgass'' Her i Norge benyttes det vel utelukkende bare vannkraft og vindkraft, som er både fornybar og miljøvennlig. Politikerne i Norge må komme på bedre unnskyldning, hvis de tror det skal kunne skattelegge miljøbiler i dette landet. Mer sannsynlig er vel at bilene mister kollektivfeltet + at bom og ferje penger må betales. Egentlig foreligger unnskyldningen til politikerne klar allerede. http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-8067086.html Og slik som de tenker så er dette mer enn nok til å slenge på en miljøskatt på elbiler og alt annet. Ellers er jo også Singapore en ganske anti-bil plass som faktisk kan konkurrere med Norge og Sveits: Endret 9. mars 2016 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå