Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forhindre opprettelsen av veilag og overdragelse av vei..?

Anbefalte innlegg

I korte trekk er saken slik:

Det har blitt bygget ny hovedvei forbi en eiendom jeg forvalter.

Den gamle hovedveien er nå degradert til å være adkomstvei til ca 8-10 eiendommer, og i denne forbindelse sier kommunen at det skal opprettes et veilag i løpet av året i år.

Vi ønsker egentlig ikke å ta over denne veien, dagens løsning er jo langt bedre siden vi ikke har brøyting og sånt heller..

I tillegg er veien kjørt i filler gjennom flere år med anleggsarbeider, og den trenger derfor en kraftig opprustning før vi mener den kan overtas av oss.

Kommunen og statens vegvesen er ikke hypp på å fikse opp veien, og mener at vi bør overta den slik den fremstår i dag.

Kan vi trenere dette vedtaket slik at vi slipper å ta over veien?

Kan det i tilfelle få konsekvenser på noe vis?

Veistubben har tidligere vært en del av Riksvei 4 gjennom Hadeland. Anonymous poster hash: 393d0...a74

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært mye lettere å svare hvis du inkluderte mer detaljer.

Hva slags vedtak er det snakk om?

Hva står det om lover og paragrafer i informasjonen eller vedtaket du har fått?

Hvem er det som er ansvarlig for veisnutten i dag? (Kommunen eller vegdirektoratet?)

Hvordan er tidslinjen? Hva har skjedd når i saken?

Lenke til kommentar

Det er foreløpig ganske lite vi vet, jeg har foreløpig kun fått muntlig beskjed om saken.

Veien har vært en riksvei inntil nylig, og har da vært vegdirektoratet/vegvesenet sitt ansvar så vidt jeg kan forstå.

Så vil de etter hva jeg forstår overføre veien til kommunen, kommunen vil ikke ha veien og vil overføre den videre til oss.

Det hele er del av et større prosjekt (utvidelse av Rv4 fra kommunegrensen Lunner/Gran til nord for Jaren), og ny riksvei bygges som 4-felts motorvei like ved.

Det er snakk om en veibit på ca 650 meter de ønsker å "gi" oss, motivasjonen er selvsagt at de vil slippe vedlikehold og drift av veien og da heller pålegge oss å utføre dette.

Lenke til kommentar

Privatisering av kommunale veier er en gjenganger i kommuner som skal spare penger, og det er nok ikke tvil om at de har adgang til det. Se veglovens §7 og 8.

Det som kan være et moment her er regelen i §7 siste ledd, i og med at det er en vei som går "hele veien" fra riksvei, via fylkeskommunal og kommunal til privat: "Vedtak etter første og andre ledd (i §7, min anm) kan likevel ikkje settast i verk utan at vegen oppfyller tekniske krav etter nærare retningsliner gitt av departementet."

Merk at den ikke gjelder omklassifisering fra kommunal til privat, som er tredje ledd i §7. Om kommunen allerede har overtatt veien, så er sannsynligvis toget for en opprustning til "tekniske krav etter nærare retningsliner" gått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...