Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til fri med lønn på helligdager?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 40% stilling på Coop. Der jobber jeg fast torsdag og fredag i partallsuker, og torsdag og lørdag i oddetallsuker. I påsken 2016 faller det seg slik at butikken ikke er åpen på torsdag og fredag når jeg egentlig skulle ha jobbet. Har arbeidsgiver da lov til å flytte mine vakter til mandag og tirsdag for å spare på lønnskostnadene?

Hos min tidligere arbeidsgiver i Rimi var praksis at dersom en helligdag falt på din arbeidsdag, ble det automatisk lønn. Var min forgje arbeidsgiver snillere eller følgte han loven?

Så det jeg lurer på er om jeg kan gå med loven til sjefen og si at det her går ikke, eller bite i det sure eple og bytte vekk vaktene. Flybilletter allerede bestilt for å si det sånn.

Takker for alle svar og hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes mer ut som Rimi ga deg en rimelig god arbeidgiveravtale... Men alt faller i utgangspunktet på kontrakten du har.. Kanskje hadde de i utgangspunktet med at det ble noen hellige dager her og der, og det ble balansert i lønnen om man har faste måndeslønn..

Lenke til kommentar

Det er ikke lengre påkrevd å gi lønn på religiøse helligdager (jul, påske, pinse osv), arbeidsgiver står fritt til å velge dette selv, og er egentlig opp til hver enkelt. Min nåværende arbeidsgiver gjør dette, men ikke min forrige (et bemanningsbyrå).

Kremeksempel på hvor kjip det går an å være; Nasjonale helligdager skal gies det lønn for dersom disse faller på en vanlig arbeidsdag. Det året så falt 1.mai på Kristi Himmelfartsdag, og da valgte dem å se den som Kristi Himmelfartsdag og ikke utbetale noe lønn.

Lenke til kommentar

Det er greit nok, men har arbeidsgiver fortsatt lov til å flytte mine "faste vakter" for å unngå at jeg skal få lønn uten å jobbe? si at 1.mai er en torsdag og at det er min faste arbeidsdag, har arbeidsgiver da lov til å flytte din torsdagsvakt til onsdag for å slippe å utbetale lønn uten arbeidsytelse? 

Lenke til kommentar

Tjah, har du kontrakt på dei aktuelle dagene? Er jo ein sleip ting å gjøre, men så lenge du ikkje har kontrakt på faste dager, men antall timer skal alt være "ok" om du fortsatt har nok timer i løpet av måneden. Men eg hadde absolutt tatt det opp med sjefen. Det skaper bare kjedelige situasjoner å la sånt gå.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har "rett" på å få lønn for dager man ikke jobber, i de tilfellene dette gis er det forhandlet frem spesiellt. Hos oss har vi 5 feriedager som er beregnet på slike "inneklemte" dager som fredag etter skjærtorsdag, romjula, eller spesielle helligdager. Jeg jobber i en fabrikk så det er fast fellesferie og ingen kan jobbe hvis andre avdelinger ikke jobber.

Så det er nok ingen selvfølge nei.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som har "rett" på å få lønn for dager man ikke jobber, i de tilfellene dette gis er det forhandlet frem spesiellt. 

Som sagt gjelder ikke dette 1. og 17. mai, dersom du vanligvis jobber de dagene. Da har du krav på lønn.

Lenke til kommentar

slike "inneklemte" dager som fredag etter skjærtorsdag

Fredag etter skjærtorsdag er ikke inneklemt, den heter langfredag og er i kristendommen den helligste dag i året.

I gamle dager ble ingenting som kunne minne om underholdning sendt den dagen i tv og radio; det gikk i nyheter, dokumentarer og seriøs, klassisk musikk, gjerne med litt religiøs vinkling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I gamle dager ble ingenting som kunne minne om underholdning sendt den dagen i tv og radio; det gikk i nyheter, dokumentarer og seriøs, klassisk musikk, gjerne med litt religiøs vinkling.

Og fortsatt er den såpass "hellig" at det er en av fire reklamefrie TV-dager i året, sammen med 1. påskedag, 1. pinsedag og 1. juledag.

Lenke til kommentar

Finnes ingen reklamefrie dager, men inntektsskapende reklamer blir stoppa visse dager i året. I løpet av desse dagene kjøres kun "Unicef" reklamer o.l. :)

Unøyaktig av meg... Kun reklame for ideelle organisasjoner, som Kreftforeningen, Røde Kors, Unicef som du nevner etc. etc. Såvidt jeg vet gjelder dette bare kanaler som sendes fra Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ingen reklamefrie dager, men inntektsskapende reklamer blir stoppa visse dager i året. I løpet av desse dagene kjøres kun "Unicef" reklamer o.l. :)

Unøyaktig av meg... Kun reklame for ideelle organisasjoner, som Kreftforeningen, Røde Kors, Unicef som du nevner etc. etc. Såvidt jeg vet gjelder dette bare kanaler som sendes fra Norge.

Yes. Kun kommersielle kanaler underlagt den norske kringkastingsloven er pålagt å kjøre "reklamefritt" desse dagene :)  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan nå oppdatere:

Jeg har rett til lønn! Kanskje ikke iht. norsk lov, men iht. lønnssystemet i Coop Norge. Dersom din arbeidsturnus treffer hellige dager hvor butikken er stengt skal du ha få lønn etter hva du pleier å jobbe den dagen. Dvs. at arbeidsgiver ikke har lov til å flytte dine vakter fra en fridag og til en arbeidsdag hvis det går i mot din arbeidsturnus.

Kan forøvrig melde at påskaften i Coop Norge er frivilig dag og jobbe. Er det din arbeidsturnus å jobbe påskaften og du ikke jobber skal du allikvel ha lønn. Tilgjengjeld er det 100% tillegg for alle som jobber påskeaften fra første minutt. I hvert fall i Coop Norge.

Over og ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...