Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dugg i bil, Toyota Corolla 04


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Toyota Corolla 04 modell som dugger endel innvendig. Det går som regel over når jeg setter på AC, men temperaturen er også mye varmere en det som står, feks på 19 grader blåser den kjempevarm luft ut. For eksempel idag, var jeg og trente og når jeg kom ut så var alle rutene ned dogga.

 

Noen som aner hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Den blåser "kjempevarm" luft inntil 19 grader er oppnådd.

 

Dersom du slår av og på AC vil den dugge mer enn om du kjører med AC konstant avslått, samt unngår defrost og autofunksjon som automatisk aktiverer AC. Dette gjelder de fleste bilmerker.

 

Tror også det sitter en dreneringsslange på AC eller varmeapparatet - det kan jo være at denne ikke har blitt ført ut av bilen ved en reparasjon/feil, slik at vannet havner inne i bilen istedet.

 

Kupefilteret kan du enkelt bytte selv ved å demontere hanskeromskuffen. Dette er bare ett tynt papirfilter som det vanligvis ikke vil samle seg særlig fukt i, så tviler på at dette er problemet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dersom du slår av og på AC vil den dugge mer enn om du kjører med AC konstant avslått, samt unngår defrost og autofunksjon som automatisk aktiverer AC. Dette gjelder de fleste bilmerker.

 

Tror også det sitter en dreneringsslange på AC eller varmeapparatet - det kan jo være at denne ikke har blitt ført ut av bilen ved en reparasjon/feil, slik at vannet havner inne i bilen istedet.

 

Hele poenget med AC er at det ikke dugger. Det fungerer etter en særdeles enkel prinsipp: lufta går forbi en kald metallplate der fuktigheten kondenserer ut. Lufta som kommer inn i kupeen er derfor ganske tørr. Det er også grunnen til at TS beskriver at "det går over" når han skrur på AC. Den tørre luften tar til seg fuktigheten vekk fra vinduene.

 

Du skal være ekstremt tilbakestående om du greier å drenere AC inn i bilkupeen. Det vil faktisk kreve en del innsats å få til.

 

 

Angående problemet i seg selv så er det typisk at det ligger vann/fuktighet forskjellige steder i bilen. Når det blir litt varmere så havner fuktigheten i lufta som er i bilen. Når du parkerer blir vinduene fort kalde og fuktigheten kondenserer ut der, dermed får du dugg. Sjekk for åpenbare lekkasjer inn i bilen og generelt tørk bilen. Legg gulvmatter på baderomsgulvet over natta for å tørke. Om det er sol ute så kan du ha bilen stående i sola og vinduer oppe på gløtt.

 

En generelt god indikasjon på at det er mye fuktighet i bilen (gjerne etter vinteren) er nettopp når sola kommer fram. Står bilen i sola og det ligger vann i bilen så vil du fort se at det blir mye dugg på rutene om alle vinduer er igjen.

Lenke til kommentar

Typisk vinterproblem..  Man drar med snø og mye fuktighet som setter seg i dørken.. Når man varmer opp bilen vil den våte fuktige luften i bilen nesten alltid være varmere en ruten.. Noe som gjør at luften nær ruten ikke klarer å holde på fuktigheten og den fester seg til ruten som vann/dugg... Man må bare tenke over hvorfor og hvordan man skal unngå det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg bare nevner at om auto-funksjonen står på så vil AC skru seg av og på automatisk, og i ekstreme perioder vil det dannes dugg når AC-automatisk er slått av. Slik er det også om man skrur av og på AC manuelt.

 

Dersom du ikke vil bruke AC så pass på at lampa ALDRI lyser - da kan problemet bli bedre etterhvert når systemet har fått tørke litt kun på varmluft.

 

Ett lite tips til vinterproblemet nevnt over er å ikke bruke varme på bena som smelter snøen på skoa og mattene. Dette hjelper kun på ekstremt kalde dager da snøen innvendig ikke smelter. For å få bort varmen fra bena så aktiveres AC så du må være rask med å få slått den av, om det er dette du ønsker. Alternativt trykke på klimaanelgget slik man ønsker det før man starter bilen.

 

Personlig ser jeg ingen/svært få grunner til å ville slå av AC - særlig på vinteren når duggproblemet er størst.

Lenke til kommentar

Om det er skikkelig kaldt og tørt der du er, så få kupeen så varm du klarer. Så du åpner du vinduene. Mye av fukten vil da forsvinne.

Skikkelig kaldt er det nok ikke, bor i østfold og er 2-3 grader ish. Men takk for tipset :)

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Men en ting jeg stusset litt på nå var at det kun var dugget på bakruta, hadde ikke brukt bilen på 3-4 timer, og var fullt av dugg baki.

 

Helt normalt, det er bakruta som har dugget først og mest på alle biler jeg har hatt også. Det dugger først på de kaldeste flatene. Og bakruta er den glassbiten som er lengst unna dysene til varmeapparatet, den er sannsynligvis kaldest under kjøring, og når du parkerer er det den som da først får temperatur under duggpunktet. Ofte dugger den også under kjøring, hvis man ikke bruker varmetrådene.

 

Jeg pleier forøvrig ofte å åpne bakluka og la den stå åpen noen minutter etter kjøring, og tørke evt. fukt av bakruta med tørkepapir. et annet triks er å kjøre med en liten åpning på vinduene i bakdørene, det trekker ut endel fuktig luft. (Funker best hvis det ikke sitter noen i baksetet.) 

Lenke til kommentar

 

Men en ting jeg stusset litt på nå var at det kun var dugget på bakruta, hadde ikke brukt bilen på 3-4 timer, og var fullt av dugg baki.

 

Helt normalt, det er bakruta som har dugget først og mest på alle biler jeg har hatt også. Det dugger først på de kaldeste flatene. Og bakruta er den glassbiten som er lengst unna dysene til varmeapparatet, den er sannsynligvis kaldest under kjøring, og når du parkerer er det den som da først får temperatur under duggpunktet. Ofte dugger den også under kjøring, hvis man ikke bruker varmetrådene.

 

Jeg pleier forøvrig ofte å åpne bakluka og la den stå åpen noen minutter etter kjøring, og tørke evt. fukt av bakruta med tørkepapir. et annet triks er å kjøre med en liten åpning på vinduene i bakdørene, det trekker ut endel fuktig luft. (Funker best hvis det ikke sitter noen i baksetet.) 

 

Det gir veldig mening det du sier. Dette er den første bilen jeg har eid så alt sånt er litt nytt for meg hehe.  Masse takk for svar og tips! :)

Lenke til kommentar

Enig med andre her om at det kan være lurt å få luftet bilen når du setter den fra deg.

Hadde litt fuktighet før ( spesielt da fotvarme brukes heftig) etter at jeg luftet litt mer fikk vi aldri mer problemer. Bilen står også med "rompa litt opp" så den varme "fuktige" luften går bakover og ut bilden der (eller mot frontruta om jeg ikke lufter senere).

Lenke til kommentar

Jeg ble bedt om hjelp en gang av to eldre fruer utenfor et kjøpesenter som ikke ble kvitt duggen i bilen. Jeg så heldigvis ganske fort at de hadde satt på resirkulering på varmeapparatet, og da blir fuktigheten værende i bilen. De ante ikke hva den innstillingen var til. Da hendelen ble satt i stilling for uteluft forsvant duggen svært fort.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Hei

 

Har en Toyota Corolla 04 modell som dugger endel innvendig. Det går som regel over når jeg setter på AC, men temperaturen er også mye varmere en det som står, feks på 19 grader blåser den kjempevarm luft ut. For eksempel idag, var jeg og trente og når jeg kom ut så var alle rutene ned dogga.

 

Noen som aner hvordan jeg kan fikse dette?

 

Siden temp justeringen ikke fungerer som den skal så tipper jeg defekt temp.føler på AC fordamperen.

 

Da begynner det ofte å dygge mye, det lukter gjerne vondt av lufta og temp.instillingene henger ikke helt på greip.

 

Lekasje fra frontrute er også ganske vanlig, det kan forklare duggen, men ikke temp.justeringen.

 

Jeg tror det skjer noe inni klimaboksen. Må koble til med orginal tester å spane litt på verdier.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Har en Toyota Corolla 04 modell som dugger endel innvendig. Det går som regel over når jeg setter på AC, men temperaturen er også mye varmere en det som står, feks på 19 grader blåser den kjempevarm luft ut. For eksempel idag, var jeg og trente og når jeg kom ut så var alle rutene ned dogga.

 

Noen som aner hvordan jeg kan fikse dette?

 

Siden temp justeringen ikke fungerer som den skal så tipper jeg defekt temp.føler på AC fordamperen.

 

Da begynner det ofte å dygge mye, det lukter gjerne vondt av lufta og temp.instillingene henger ikke helt på greip.

 

Lekasje fra frontrute er også ganske vanlig, det kan forklare duggen, men ikke temp.justeringen.

 

Jeg tror det skjer noe inni klimaboksen. Må koble til med orginal tester å spane litt på verdier.

 

Takk for svar! jeg lette litt rundt i kroker og kriker i bilen og fant en god mengde med vann under bagasjerommet der som reservehjulet ligger. Har fjernet all vannet, kan dette være årsak til duggen?

 

Lufta lukter ingenting, den er bare generelt varmere en det som står.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Okai

 

Vann i reservehjulsbrønnen pleier å komme inn rundt baklyktene. Sitter en skumgummi pakningen mellom lykt/karroseri som blir hard med årene. Gummipakningen rundt bakluka kan også ha fryst, du får oppsamlinger av snø/is/blader på toppen av bakluka så pakningen blokkerer ut, alt av regn og smeltevann renner rett inn i bilen. Sett det ofte på vinteren.

 

Vann i reservehjulsbrønnen er nok årsaken til duggen ja.

 

Ang.temperatur kontrollen så er dette noe som kan bli dyrt. Jeg ville satt en diagnose på det, bare for å se om det kan være enkelt. Blir det dyrt derimot så er det vel kanskje en feil du kan leve med? Å kjøre rundt med en bil som kun blåser varme kan ofte bli et dilemma om sommeren, jeg vet ikke hvor ille det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...