Håkonv Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 (endret) Heisann. Trenger å få spurt om noe angående Giovanni Boccaccio og Dekameronen. Hvor kan jeg plassere dekameronen litteraturhistorisk? Det står i cappelens leksikon at dekameronen er 100 fortellinger som er preget av realisme og humor, bundet av eit gjennomgangstema. Men hva er gjennomgangstemaet? Hva er det Boccaccio vil fram til med å samle 100 noveller i 1 bok? Er den påverka av andre tekster? Er teksten aktuell i vår tid? Har ikke tid til å lese dekameronen, vet helder ikke hvor jeg kan få lest den. Endret 8. mars 2016 av Håkonv Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 (endret) Du kan lese den gratis på nett: http://www.gutenberg.org/files/23700/23700-h/23700-h.htm Men ærlig talt: Kan du ikke velge en annen bok, eller er det for sent? Endret 8. mars 2016 av ærligøs Lenke til kommentar
Håkonv Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Du kan lese den gratis på nett: http://www.gutenberg.org/files/23700/23700-h/23700-h.htm Men ærlig talt: Kan du ikke velge en annen bok, eller er det for sent? Læraren bestemte det for oss :/ Å ej va vekk den dagen dei fekk oppgåvene (som va før vinterferien) Å fekk oppgava torsdag, forrige veke, å he hatt MYKJE å gjere på i mellomtiden (Fødsel og litt div), so begynnte nå. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Da var det aldri meningen at du skulle lese boka. Da må du vel bare søke litt rundt på norsk og engelsk og se hva du finner? En skulle tro du hadde en lærebok hvor verket var omtalt? Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Heller ikke jeg gidder å lese den boka, selv om jeg har den. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 "containing 100 tales told by a group of seven young women and three young men sheltering in a secluded villa just outside Florence to escape the Black Death, which was afflicting the city." Jaha. Det er sju unge damer og tre unge menn som er i tilflukt i en villa like utenfor Firenze, der de er for å slippe unna Svartedauen som er inne i byen. Og de forteller altså disse 100 historiene. Bokas tittel viser en beundring for gresk, deka og hemera betyr en periode på ti dager. Boccaccio var vel en person som satte igang renessansen, fordi han argumenterte for at antikkens litteratur var viktig. I motsetning til dem som ville beskytte kristne mennesker mot antikkens litteratur. Boka har undertittelen prins Galeotto, det er vel han som på engelsk kalles Galahad. Det er ulike teorier om hvordan dette har med ulykkelig kjærlighet eller ulykkelige kvinner å gjøre. Det er også ulike teorier om hvilke av personene i boka som representerer hvilke av de klassiske verdiene (dydene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå