Gå til innhold

Ny bærbar til spill og alt mulig bruk, budsjett 10.000kr


Anbefalte innlegg

Hei!

Har sånn smått begynt å sett etter en ny bærbar, men veldig usikker på hva jeg burde kjøpe og om jeg burdre vente en måned eller to om det er noen oppdateringer i nær fremtid? Har ikke akkut behov for ny. Jeg spiller litt, men ikke mye så tenker GPU vil bli den første "flaskehalsen". Vil ha en bærbat som kan dra spill som fallout 4 i 1920x1080 på medium/høye innstillinger. For det er det min nåværende stasjonere fra ca 2010 klarer :wee:

 

Vil ikke bruke over 10.000kr.

 

Er det ikke i disse tider årets nye modeller kommer?

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok vente noen måneder til før det kommer nye bærbare med en betydelig økning i spillytelse, 14nm-noden for grafikkprosessorer er ikke moden nok før til juli-august anslås det.

 

Ifølge denne lista ser det for meg ut som om du bør satse på en slepbar med et GTX 970M innvendig for å klare Fallout 4 i 1920x1080 på "High" prese, "medium" i lista er redusert til 1366x768 oppløsning som betyr at det er primært oppløsningen som står for ytelsesgevinsten.

 

Billigste maskinen jeg finner som ser brukbar ut da er blir denne ASUSen på Expert til 13999. Denne har også G-sync integrert, som vil få spillet til å oppleves vesentlig jevnere under alle typer bevegelser uten tegn til riving eller hakking.

 

Hvis du er villig til å senke ytelseskravet til medium i 1366x768 (vil se rimelig uskarpt ut) eller elendig framerate i 1920x1080 er det denne ASUSen fra Komplett jeg hadde anbefalt. 

 

Håper dette var til hjelp.

Grunnen til at en grei gaming-laptop (i forhold til dagens spill) koster flere kroner i dag enn for to-tre år siden er fordi kronekursen har svekket seg drastisk mot både USD og EUR de siste årene.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å senke ytelseskravet til medium i 1366x768 (vil se rimelig uskarpt ut) eller elendig framerate i 1920x1080 er det denne ASUSen fra Komplett jeg hadde anbefalt. 

 

Håper dette var til hjelp.

Grunnen til at en grei gaming-laptop (i forhold til dagens spill) koster flere kroner i dag enn for to-tre år siden er fordi kronekursen har svekket seg drastisk mot både USD og EUR de siste årene.

 

Denne kunne nok være en aktuell kandidat! Jeg er ikke en hardcore gamer som må ha alt på topp, men spiller bare litt nå og da når jeg har lyst og tid, så tror denne vil bli bra nok :)

 

Jeg har sett litt på Lenovo IdeaPad 700, men finner generelt lit info om den. Selv på Lenovo sine sider..

https://www.komplett.no/product/866208/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt

Den er jo litt rimeligere men kanskje litt for svak til spill?? Tror Asus vil være et bedre valg med tanke på at den har mulighet for to harddisker og bedre skjerm.

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Asus ROG GL552VW Screen 15.6 inch, 1920 x 1080 px resolution, matte, IPS, non-touch Processor Intel Skylake Core i7-6700HQ CPU, quad-core 2.6 GHz (3.5 GHz TBoost) Video Integrated Intel HD 530 + Nvidia GTX 960M 2GB Memory 16 GB DDR4 2133Mhz (2xDIMMs) Storage 128 GB M.2 SSD (Samsung MZNLF128HCHP) + 1 TB 2.5″ HDD (Hitachi HTS5410) Connectivity Wireless AC Intel 7265 , Gigabit Lan, Bluetooth 4.0 Ports 4x USB 3.0, 1x USB 3.1, HDMI, mic, earphone, SD card reader, LAN Baterry Operating system Windows 10 Size 384 x 257 x 34.7 mm (15.1” x 10.1” x 1.36”) Weight 2.57 kg or 5.66 lb Extras backlit keyboard with macro keys, webcam, optical drive 48 Wh (external – not encased)                

Spørs om den har PCI-E basert M.2 det er få laptoper som støtter

Samsung 950 Pro 512GB M.2
Lenke til kommentar

Ikke gå for noe under GeForce 965m. Verre er det ikke.

 

Blir straks litt verre om man skal holde seg til max 10k, 17.3" tror jeg blir litt i største laget også :) 

 

 

Asus ROG GL552VW Screen 15.6 inch, 1920 x 1080 px resolution, matte, IPS, non-touch Processor Intel Skylake Core i7-6700HQ CPU, quad-core 2.6 GHz (3.5 GHz TBoost) Video Integrated Intel HD 530 + Nvidia GTX 960M 2GB Memory 16 GB DDR4 2133Mhz (2xDIMMs) Storage 128 GB M.2 SSD (Samsung MZNLF128HCHP) + 1 TB 2.5″ HDD (Hitachi HTS5410) Connectivity Wireless AC Intel 7265 , Gigabit Lan, Bluetooth 4.0 Ports 4x USB 3.0, 1x USB 3.1, HDMI, mic, earphone, SD card reader, LAN Baterry Operating system Windows 10 Size 384 x 257 x 34.7 mm (15.1” x 10.1” x 1.36”) Weight 2.57 kg or 5.66 lb Extras backlit keyboard with macro keys, webcam, optical drive 48 Wh (external – not encased)                

Spørs om den har PCI-E basert M.2 det er få laptoper som støtter

Samsung 950 Pro 512GB M.2

 

 

Takk, fant ut av det så fjernet spørsmålene ^^ Den har M.2 SSD og støtter blu.ray :) 

Lenke til kommentar

 

Hvis du er villig til å senke ytelseskravet til medium i 1366x768 (vil se rimelig uskarpt ut) eller elendig framerate i 1920x1080 er det denne ASUSen fra Komplett jeg hadde anbefalt. 

 

Håper dette var til hjelp.

Grunnen til at en grei gaming-laptop (i forhold til dagens spill) koster flere kroner i dag enn for to-tre år siden er fordi kronekursen har svekket seg drastisk mot både USD og EUR de siste årene.

 

Denne kunne nok være en aktuell kandidat! Jeg er ikke en hardcore gamer som må ha alt på topp, men spiller bare litt nå og da når jeg har lyst og tid, så tror denne vil bli bra nok :)

 

Jeg har sett litt på Lenovo IdeaPad 700, men finner generelt lit info om den. Selv på Lenovo sine sider..

https://www.komplett.no/product/866208/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt

Den er jo litt rimeligere men kanskje litt for svak til spill?? Tror Asus vil være et bedre valg med tanke på at den har mulighet for to harddisker og bedre skjerm.

 

Den er rimeligere, men problemet med GTX 950M er at det kommer i to varianter:

  1. GDDR5-varianten med raskt minne som gir god spillytelse.
  2. DDR3-varianten med "tregt" minne som gir elendig spillytelse.

Det er umulig for meg å finne ut av hvilken utgave det er, men ASUS-maskiner har generelt bedre kjøleløsninger og er typisk bedre satt sammen enn Lenovo-maskinene.

 

Lenovo-maskinen kan være god for Fallout 4, men den kan også være helt forferdelig. ASUS-maskinen er jeg helt sikker på er god.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du er villig til å senke ytelseskravet til medium i 1366x768 (vil se rimelig uskarpt ut) eller elendig framerate i 1920x1080 er det denne ASUSen fra Komplett jeg hadde anbefalt. 

 

Håper dette var til hjelp.

Grunnen til at en grei gaming-laptop (i forhold til dagens spill) koster flere kroner i dag enn for to-tre år siden er fordi kronekursen har svekket seg drastisk mot både USD og EUR de siste årene.

 

Denne kunne nok være en aktuell kandidat! Jeg er ikke en hardcore gamer som må ha alt på topp, men spiller bare litt nå og da når jeg har lyst og tid, så tror denne vil bli bra nok :)

 

Jeg har sett litt på Lenovo IdeaPad 700, men finner generelt lit info om den. Selv på Lenovo sine sider..

https://www.komplett.no/product/866208/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-matt

Den er jo litt rimeligere men kanskje litt for svak til spill?? Tror Asus vil være et bedre valg med tanke på at den har mulighet for to harddisker og bedre skjerm.

 

Den er rimeligere, men problemet med GTX 950M er at det kommer i to varianter:

  1. GDDR5-varianten med raskt minne som gir god spillytelse.
  2. DDR3-varianten med "tregt" minne som gir elendig spillytelse.

Det er umulig for meg å finne ut av hvilken utgave det er, men ASUS-maskiner har generelt bedre kjøleløsninger og er typisk bedre satt sammen enn Lenovo-maskinene.

 

Lenovo-maskinen kan være god for Fallout 4, men den kan også være helt forferdelig. ASUS-maskinen er jeg helt sikker på er god.

 

Ja skjønner, hadde vert litt kjipt og fått levert en med GDDR3 minne, men har egentlig slått fra meg den pc'en nå.

 

Snokte litt rundt i tester osv. og fikk øynene opp for Lenovo Y700.

Den sprenger budsjettet med ca 500kr, men det kan jeg leve med.

 

Spec og ytelsesmessig er Y700 og ROG GL552 sikkert veldig like?

Så kommer vel an på skjermkvalitet og byggekvalitet  :hmm:

 

Noen som har erfaringer med disse?

 

ASUS ROG GL552

https://www.komplett.no/product/853935/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/asus-rog-gl552vw-156-full-hd-matt

 

Lenovo Y700

https://www.komplett.no/product/855414/pc-nettbrett/baerbar-pc/gaming-pc-er/lenovo-y700-156-full-hd-matt#

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

ASUSen kjører minnet i dual channel, Lenovoen kjører minnet i single channel, det vil utgjøre en liten forskjell i prosessorytelse i ASUSens favør

Lenovoen har til gjengjeld større batteri og SSD enn ASUSen, mens ASUSen har en 1TB harddisk.

 

Personlig hadde jeg fortsatt valgt ASUS, primært fordi de har bedre kjøleløsninger enn Lenovo.

Lenke til kommentar

ASUSen kjører minnet i dual channel, Lenovoen kjører minnet i single channel, det vil utgjøre en liten forskjell i prosessorytelse i ASUSens favør

Lenovoen har til gjengjeld større batteri og SSD enn ASUSen, mens ASUSen har en 1TB harddisk.

 

Personlig hadde jeg fortsatt valgt ASUS, primært fordi de har bedre kjøleløsninger enn Lenovo.

Y700 har mulighet for en sata 2.5" disk selv om den ikke blir levert med det? Da har jeg liggende som jeg kan sette i for og få ekstra plass til lagring. At Lenovo blir levert med 256GB M2 SSD kontra 128gb veier for meg mer opp for meg enn en 1TB snurredisk, da kan jeg ha de fleste spillene også på SSD og ikke bare Windows og noen programmer.

 

Om jeg etterhvert kjøper og setter i en 8gb RAM brikke vil jeg da kunne kjøre i dual channel og samtidig få 16Gb mot 8Gb?

960M brikken i Y700 har 4gb minne kontra 2gb i ASUS makinen  :hmm:

Nå ble jeg veldig i tvil om hva jeg skal velge, god kjøleløsning er viktig også for å forhindre støy, men virker som Lenovo ikke er helt på bærtur med løsningen i Y700 også..

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

 

ASUSen kjører minnet i dual channel, Lenovoen kjører minnet i single channel, det vil utgjøre en liten forskjell i prosessorytelse i ASUSens favør

Lenovoen har til gjengjeld større batteri og SSD enn ASUSen, mens ASUSen har en 1TB harddisk.

 

Personlig hadde jeg fortsatt valgt ASUS, primært fordi de har bedre kjøleløsninger enn Lenovo.

Y700 har mulighet for en sata 2.5" disk selv om den ikke blir levert med det? Da har jeg liggende som jeg kan sette i for og få ekstra plass til lagring. At Lenovo blir levert med 256GB M2 SSD kontra 128gb veier for meg mer opp for meg enn en 1TB snurredisk, da kan jeg ha de fleste spillene også på SSD og ikke bare Windows og noen programmer.

 

Om jeg etterhvert kjøper og setter i en 8gb RAM brikke vil jeg da kunne kjøre i dual channel og samtidig få 16Gb mot 8Gb?

960M brikken i Y700 har 4gb minne kontra 2gb i ASUS makinen  :hmm:

Nå ble jeg veldig i tvil om hva jeg skal velge, god kjøleløsning er viktig også for å forhindre støy, men virker som Lenovo ikke er helt på bærtur med løsningen i Y700 også..

 

Hvis du setter inn en harddisk og en ekstra RAM-brikke i Lenovoen vil de svakhetene forsvinne ja.

Forskjellen på 2GB og 4GB VRAM tror jeg ikke du bør trenge å tenke stort på, GTX 960M er alt for svakt til at det har noe å si.

Lenke til kommentar

Ja det har du nok rett i, den får ikke utnyttet det allikevel, så det får gå for det samme..

 

Eneste som bekymrer meg med tanke på Y700 er skjermen.. og da tenker jeg mest på lysstyrke og refleksjoner.

Har hatt en 13" MacBook Pro i mange år med blank skjerm og det er veldig irriterende med den blanke overflaten om du sitter ute eller i en stue med sollys, gjør den nesten ubrukelig... så jeg tenke at neste gang skal skjermen være av matte typen, og der tror jeg Asus har gjort en bedre jobb med GL552 enn med Lenovo sin Y700 som ser ut som noe midt i mellom blank og matt..

Nå har jeg også funnet ut at jeg helst ikke vil ha optisk drev i min slepbare da jeg skal bygge om min stasjonere og sette den under tv'en som en slags mediasenter og heller sette i et bluray drev i den.

 

Dette er ikke enkelt..  :wee:

Lenke til kommentar

    La inn en bestilling på en Lenovo Y700 hos Elkjøp. Var inn å titta på både den og Asus pc'en skjermene var noenlunde like :)

 

  • Intel Core i7-6700HQ CPU
  • Nvidia GTX 960M, 4 GB
  • 8 GB DDR4 minne, 256 GB SSD

 

Så setter jeg i en snurredisk jeg har liggende til lagring og oppdaterer til dual channel etterhvert.

Tror det var en go deal til budsjettet på 10k :) Eneste problemet er at de er veldig lang leveringstid på den... Men skulle det dukke opp noe bedre innen den tid så avbestiller jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...