Gå til innhold

Lønner det seg å ha lån for meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville bare sørget for at lån og plassering (fond eller sparekonto) har nogenlunde lik rente. Da verken taper eller vinner du. Fordelen med denne løsningen er at du har penger på bok og ikke trenger ta opp nytt lån når du evt. skal kjøpe bil eller hytte. Du kan også slippe unna mellomfinansiering ved enkelte tilfeller om du skal flytte. Om du mister jobben eller blir syk så kan det bli svært vanskelig å få nytt lån.

Du kan jo forsøke å konvertere lånet til ett flexilån/rammelån - slik at du opprettholder kreditten. Men dette har jo egentlig ingen betydning så lenge renter på lån og plassering er nogenlunde lik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå har jo folk flest gjeld... Så eksempelet mitt ble jo tullete.. Så lenge man er god for pengene kan man alltids låne så man skylder penger.. Og ikke sitter med en netto formue...

Beklager, men dette forstår du rett og slett ikke. Ikke kom med påstander om ting du ikke skjønner. Hvis du tar opp gjeld så får du like mye midler inn. Det er ikke selve gjeldsopptaket som gir deg lavere skatteformue, det er hva du bruker pengene på. Det er enkelte måter å redusere skattemessig formue på, men det å ta opp gjeld har ikke i seg selv noen effekt på formuen. Det er hvor du så putter pengene på som teller. Jeg kunne forklart deg nøyaktig hvorfor man trenger gjeld for å få den ønskede effekten av lavere skattemessig verdi, men du kommer ikke til å skjønne resonnementet så jeg gidder ikke. Slå deg heller til ro med at alle andre i tråden skjønner dette og har sagt at du tar feil. 

Jeg må rette noen tilleggspørsmål til deg, av ren nyskjerrighet.. Du har jo trossalt greie på dette.. =)

Norske stat har over 7000 milliarder kroner på bok, men de velger å ikke nedbetalte en gjeld på over 600 milliarder.... Hvorfor er dette gunstig..

Lenke til kommentar

Jeg ville bare sørget for at lån og plassering (fond eller sparekonto) har nogenlunde lik rente. Da verken taper eller vinner du. Fordelen med denne løsningen er at du har penger på bok og ikke trenger ta opp nytt lån når du evt. skal kjøpe bil eller hytte. Du kan også slippe unna mellomfinansiering ved enkelte tilfeller om du skal flytte. Om du mister jobben eller blir syk så kan det bli svært vanskelig å få nytt lån.

Du kan jo forsøke å konvertere lånet til ett flexilån/rammelån - slik at du opprettholder kreditten. Men dette har jo egentlig ingen betydning så lenge renter på lån og plassering er nogenlunde lik.

Flexilån er bare nødvendig om man trenger kortsiktig og umiddelbar fleksibilitet, skal man bruke det til store investeringer som bil og hytte kan man jo bare refinanisere ett normalt lån.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...