Gå til innhold

Venezuela

Anbefalte innlegg

I tråden om atomvåpen påstod FiskePinna at det var vanlig for Venezuelanere å dra på shoppingtur til Miami, mens de nå må kjempe for å overleve fra dag til dag. Enten så mener FiskePinna at fattige ikke er mennesker, hvis ikke så er han blind/dum/feilinformert (vi håper på det siste). Han påstod også at levestandarden faller betraktelig, dokumentasjonen hans var disse tallene:

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ve.html

GDP - real growth rate:-8.9% (2002 est.)

Industrial production growth rate:-5.4% (2002 est.)

Jeg ser ikke noe i disse tallene som indikerer at levestandarden synker. Det jeg ser at den økonomiske veksten går tilbake. De eneste dette rammer er den styggrike middelklassen og overklassen. De fattige har fått det mye bedre under Chavez. De har fått mulighet til å gå sammen og kjøpe jord for en billig penge f.eks. Dette viser ikke på tallene som FiskePinna fisket fram.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jordreformene er sikkert på sin plass men det spørs om det hjelper i stor grad - Venezuela er ikke og har ikke vært selvforsynt med mat og hovedparten av matforsyningene har blitt importert fra USA.

Venezuelansk økonomi er helt oljeavhengig og de siste års utvikling har gjort at den jevne mann i Venezuela har fått redusert sin kjøpekraft - og når maten må importeres sier det seg selv at matvareprisene har steget pga valutaflukt og svekkelse av Venezuelas valuta bolivar.

Imidlertid er det slik at all omstilling koster på kort sikt - man må først få det verre for så siden få det bedre

Hvis Chavez evner å gjøre noe med byråkratiet i Venezuela tror jeg ting er på rett vei.

Jeg har sendt en del shipments til Venezuela og det besynderlige er at for å fortolle et parti inn der mår man regne med kostnader (utenom toll og avgifter, som kommer i tillegg) som langt overstiger hva som er vanlig for forsendelser til andre land. Typisk koster det deg 10-12000 kr å fortolle et parti inn, i norge koster det deg 150,- i USA ca 500,- etc.

I tillegg er dokumentasjonskravene av en annen verden - omtrent som Brasils.

Det forteller meg at Venezuelas problem er korrupsjon - og at en masse midler forsvinner. Det betyr igjen at de som er innenfor systemet kan ha det rimelig godt - mens de som er utenfor kanskje ikke har det så godt.

Skal man rydde opp i et slikt system - vill det skapes en masse bølger - alt fra politibetjenter og tollere til dommere og politikere vil se trusler om reduksjon i privilegier, makt/innflytelse og levestandard

Lenke til kommentar
I tråden om atomvåpen påstod FiskePinna at det var vanlig for Venezuelanere å dra på shoppingtur til Miami, mens de nå må kjempe for å overleve fra dag til dag. 
Ja, og jeg står fortsatt på at tidligere var det vanlig for venezuelanere fra middelklassen (som er relativt stor) å dra på helgeshopping i Fl.
Enten så mener FiskePinna at fattige ikke er mennesker, hvis ikke så er han blind/dum/feilinformert (vi håper på det siste).

Hvis jeg sier at alle nordmenn kan lese, vil det si at jeg synes de få promillene som ikke kan det ikke er mennesker?

Jeg ser ikke noe i disse tallene som indikerer at levestandarden synker. Det jeg ser at den økonomiske veksten går tilbake. De eneste dette rammer er den styggrike middelklassen og overklassen.
Hvem tror de mister jobben først hvis en bedrift går dårlig? Det er arbeiderne, folka på gølvet. Lavere BNP vil si at landet skaper mindre verdier. Dette er basic i moderne økonomi. Overklassen er relativt liten, men Venezuela (hadde) en ganske stor middelklasse på 80-tallet. Dette var funksjonærer, embedsmenn, lærere, jursiter, ingeniørerer og andre realister, akademikere mm. For de som vil se på utvikling over tid i venezuela anbefaler jeg følgende side:

http://www.globalis.no/indicator_detail.cf...&IndicatorID=87

Se på følgende indikatorer:

*Gjeldsnedbetaling

*Underernært befolkning

Se også:

http://www.leksikon.org/art.php?n=3105&t=257

Højeste per capita BNP i perioden 1975-2000: 7.845 PPP US$ , og dette var i 1977!

Gennemsnitlig årlig per capita vækst i BNP 1975-2000: -0,9 %

For mer lesing se: http://www.leksikon.org/art.php?n=3105

For dere som synes Chavez er en helt:

In December 1998 Venezuelans signaled their impatience with the government's impotence, electing a fierce populist, Hugo Chávez, to the presidency with the largest vote margin in 40 years. Just six years earlier, Chávez had attempted a coup against the government and had spent two years in jail for his troubles. Chávez was reelected for a six-year term by a comfortable margin again in 2000.

(Demokratiets redningsmann?)

http://www.lonelyplanet.com/destinations/s...ela/history.htm

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Jordreformene er sikkert på sin plass men det spørs om det hjelper i stor grad - Venezuela er ikke og har ikke vært selvforsynt med mat og hovedparten av matforsyningene har blitt importert fra USA.

Jordreformene er absolutt på sin plass ja. Venezuela er ett utrolig ressursrikt land som helt fint burde kunne vært tilnærmet selvforsynt med i det minste mat. Men er det ikke, og har ikke vært det pga eierforholdene i landet (er vel noe slikt som 8 familier som eier 90% av jorda?).

Venezuelansk økonomi er helt oljeavhengig og de siste års utvikling har gjort at den jevne mann i Venezuela har fått redusert sin kjøpekraft - og når maten må importeres sier det seg selv at matvareprisene har steget pga valutaflukt og svekkelse av Venezuelas valuta bolivar.

Du har helt rett, men som jeg nevnte ovenfor så kan Venezuela helt fint være selvforsynt med mat, men eierforholdene lager krøll.

Hvis Chavez evner å gjøre noe med byråkratiet i Venezuela tror jeg ting er på rett vei.

Ett byråkrati er helt nødvendig, størrelsen på byråkratiet i Venezuela aner jeg ikke no om. Men du har nok rett.

Det forteller meg at Venezuelas problem er korrupsjon - og at en masse midler forsvinner. Det betyr igjen at de som er innenfor systemet kan ha det rimelig godt - mens de som er utenfor kanskje ikke har det så godt.

Skal man rydde opp i et slikt system - vill det skapes en masse bølger - alt fra politibetjenter og tollere til dommere og politikere vil se trusler om reduksjon i privilegier, makt/innflytelse og levestandard

I Venezuela har overklassen og de rike snylterne stor kontroll over systemet. Bl.a. så kontrollerer de rike store deler av politiet, de har kontakter i militæret, osv. Men om det er slik du beskriver så ligger problemene også inne i systemet, og burde ikke vært helt umulig å ordne opp i. En kraftig oppvask er nok påkrevd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

opposisjonen har samlet 2-3 millioner underskrifter, chavez tilhengere har ettersigende samlet 7 millioner. Men hvem vet. . .

Ikke rart at opposisjonen har klart å samle de nødvendige underskriftene, med tanke på den voldsome propagandaen mot Chavez som kjøres i samtlige tv-stasjoner bortsett fra den statlige.

Lenke til kommentar
Hvis jeg sier at alle nordmenn kan lese, vil det si at jeg synes de få promillene som ikke kan det ikke er mennesker?

Nei, du vil fremstå som feilinformert. Sier du derimot at flesteparten av alle norske personer kan lese har du rett.

Om du synes de få som ikke kan lese ikke er mennesker, det må du svare for selv, men jeg ville sett på deg som ignorant og feilinformert.

Lenke til kommentar

Hvem sier Hugo Chavez er sosialist...? Jeg ville heller plassere ham i den store, Latin-Amerikanske tradisjonen populist. Meg minner han mest om Peron. Peron var fascist. Beklageligvis er jeg redd han kommer til å kjøre Venezuela på dunken like effektivt som Peron gjorde det i Argentina. Men jordreformene hans er gode og var hardt påtrengte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...