Gå til innhold

Ny, toppspeccet MBP Retina - skal det være så tregt?

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i macverden, skulle ha en erstatter til min tilårskomne Thinkpad T61p og bestemte meg for å kjøpe noe som var rustet til å takle alt av dagens programvare og fant denne til å gjøre jobben:

- Macbook Pro Retina 13

- 3,1GHz i7

- 16GB RAM

- 512GB SSD

- OS X El Capitan

etter noen dagers bruk må jeg bare konstatere at den store wow-følelsen uteblir. Alt går rett og slett skikkelig tregt, ting henger i flere sekunder og det meste av operasjoner, store som små, har en ganske betydelig responstid. Dette gjelder både surfing på nett (åpne/lukke faner, klikke på linker, bytte fane) (både i Safari og Firefox, men Firefox er noe raskere), navigere i Finder, bla gjennom og redigere bilder i Lightroom, men kuriøst nok virker ikke tunge programmer som AutoCAD og Eclipse å være så hardt rammet.

Jeg har skrudd av det jeg kan finne av visuelle effekter (gjennomsiktighet i menylinjer, animerte vinduer), kjørt knappekombinasjonen som nullstiller SMC og PRAM (dette hjalp mye, men fortsatt går ikke ting glatt). Er det mer jeg kan gjøre for å få dette til å 'gli' litt mer, eller er OS X rett og slett ikke bygd for ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumper denne. Sitter nå og jobber i Cadsoft Eagle, og det hakker så mye at det går ut over produktiviteten. Matlab er også utrolig tregt når det gjelder selve brukergrensesnittet, mens kjøring av tunge script går så det suser, så det skal ikke være regnekraften det står på.

Lenke til kommentar

Din MBP, skal ikke være treg. Helt unødig å slå av "effekter".

Jeg har en MBP 2011 modell, og den er fortsatt rask og fin jobbe med.

Sjekk i Aktivitetsmonitor, om det er prosesser som spiser opp kapasitet.

Har du feks Eplehuset i nærheten?

De kan foreta en vurdering av din MBP.

Evt om du kan sammenligne med andre i butikk, eller privat så vil du se at din ikke oppfører slik den skal.

Du har vel fortsatt garanti, så da er det bare å ringe Apple Support.

/Jan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg er på sporet av noe nå.

Jeg har ikke nevnt dette tidligere da jeg trodde det var uvesentlig, men jeg bruker en USB3 dockingstasjon av denne typen, for å koble til bla. en ekstern skjerm (Dell U2410) via DVI.

Nå viser det seg at jeg ikke opplever ytelsesproblemer når jeg ikke har skjermen tilkoblet via USB-docken. Selv om dockingen fortsatt er tilkoblet (med ymse USB-enheter plugget inn), og skjermen i stedet er tilkoblet den interne HDMI-kontakten på pc'en, er det ikke problemer, kun når skjermen er plugget inn i dockingen.

Dockingstasjonen har en grafikkløsning fra Displaylink, som ser ut til å være eneste leverndør av USB3-grafikkenheter. Displaylink-driveren har ingen innstillingsmuligheter utover å avinstallere driveren. Er dette da rett og slett en løsning som ikke kommer til å fungere? Må jeg bytte den ut med en Thunderbolt-dock for å få noe som fungerer (ville helst slippe da en Thunderbolt-dock med samme antall porter koster det tredobbelte)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...