Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan jeg koble høyttalerne rett i TV? eller trenger jeg noe mer?

Anbefalte innlegg

Har vurdert Dali Fazon F5, da jeg tror disse vil se bra ut i stuen min.

Tanken er at disse skal erstatte høyttalerne i TV.

Kan jeg koble disse rett i TV, eller må jeg ha en eller annen boks?

Ønsker en minimalistisk utseende i stuen, så bokser/forsterkere er egentlig ikke ønskelig. Men om jeg trenger noe slik, hva vil dere anbefale?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt over, du bør ha en egen forsterker til disse. Kan selvsagt slå sammen flere funksjoner slik at du også får streaming inn her, f.eks. Sonos Connect Amp, men du vil ligge langt unna hva disse høyttalerne kan yte. 

Uten å ha en anelse om hvilket budsjett du planlegger videre her, så kan jeg nevne Hegel H80, Primare i22dac, NAD c375 og tilsvarende oppover for å få utnyttet høyttalerne skikkelig. De to førstnevnte har dessuten innebygget DAC, så du kan ta digitalt ut fra tv direkte. Sistnevnte må ha en DAC i mellom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse høyttalerne fortjener en god forsterker. Hvis ikke budsjettet strekker til hadde jeg heller gått for noen rimeligere høyttalere og en god forsterker. Har selv vienna acoustics Haydn se. Disse drives nå av en xindac 6950 v2 . og dem låter mye bedre med xindacen enn da jeg hadde dem tilkoblet min onkyo hjemmekino reciever

Lenke til kommentar

Som nevnt over trengs en forsterker til vanlige passive høyttalere.

Det finnes dog noe som heter aktive høyttalere som betyr at det er innebygget forsterker i høyttaleren:

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/

Det finnes langt dyrere og bedre aktive høyttalere enn du finner på hifiklubben også.

Prisen står ofte i forhold til kvaliteten på den innebyggede forsterkeren.

De aller aller fleste velger dog en receiver som både fungerer som forsterker (for vanlige passive høyttalere a la de du nevner)  og som kan enkelt via fjernkontroll veksle mellom lyd og bilde-kilde (TV, AppleTV, Bluray spiller osv)

Lenke til kommentar

Høyttalerene er pene de, men det er nok ett par spesifikasjoner som bør ses på før innkjøp.

De har en følsomhet på 87,5 dB, noe som gjør de veldig tungdrevne, og krever en kraftig forsterker for å spille bra. 87,5 dB er det du får 1 meter i fra høyttaleren med 1W inn. Det høres bra ut med en gang, men for å spille 90 dB så krever det 10w, og for å spille 93dB så krever det 100w (det er en veldig forenklet regne metode, og ikke 100% korrekt). Husk at det er 1 meter unna, sitter du 3 meter unna så krever det mye krefter for noe som helst som kan kalles volum. Hvis du prater normalt med en kompis som står 1 meter unna, så er det ca 60 dB.

Det andre er at den har oppgitt å spille 49-23.000Hz, noe som tilsier at den så å si ikke har noe bass i det hele tatt. Bass er viktig, selv om man ikke skal ha Cerwin Vega dundrebass. Musikk uten noe bass er rett og slett kjedelig. Gulvsåtende bør være kunne støtte under 40Hz.

Du vil måtte gå for en forsterker rundt samme prisklasse som høyttaleren, minimum kanskje Hegels H80 som Pop nevner, eller om du her heldig å finner dems H200 på tilbud eller til god brukt pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...