Gå til innhold

Hvor viktig er Hz på tven? 200hz lite?

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte egentlig på hvor viktig det er at Hz er høy på en tv. så en grei tv til salgs med 200hz, men har hørt at det er veldig lavt, at jeg burde ha over  1000hz?? men mener og at jeg har lest at det går bare 60hz over hdmi kabelen. så alt over 100 skulle vel da være det samme? :)

Hva annet er viktig og se på utnom oppløsningen og hz`? : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noe er oppgitt til over 200hz så er det snakk om sub-field drive.

Tv-panelet har en oppdateringsfrekvens på 50, 100 eller 200 hz.

Jeg legger ikke spesielt vekt på sub-field drive spesifikasjonen når jeg skal velge tv.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er riktig at man bare får maks 60 Hz inn i TVen. Resten må TVen gjette. I tillegg til Hz har det litt å si hvordan prosessor [edit: og software] som sitter i TVen. Dette er en av få ting som man faktisk kan få et godt inntrykk av på store Elkjøp o.l. butikker, hvor de har en hel vegg med TVer som viser samme video, og det er stor forskjell, spesielt på 4k skjermer.

[Vet ellers ikke mye om hvilke specs man bør sjekke, er ganske noob på TV ellers, kom hit for å lære litt]

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Hvis noe er oppgitt til over 200hz så er det snakk om sub-field drive.

Tv-panelet har en oppdateringsfrekvens på 50, 100 eller 200 hz.

Jeg legger ikke spesielt vekt på sub-field drive spesifikasjonen når jeg skal velge tv.

Mener å huske at de fleste skjermer i dag kjører på 100Hz paneler og opp.

Panelene kjører normalt på 100/120 Hz eller 200/240 Hz Panelene støtter både 50 og 60Hz oppdateringfrekvenser.

At sub-field nummeret er høyt betyr bare at den har en kraftig prossessor ombord, men ikke så veldig mye å legge seg opp i hvis man ikke liker veldig ekle bilder (Interpolering på fullt).

Hvis TVen har en sub-field frekvens på 1000Hz, og man gir den ett 50 Hz bilde inn, og setter interpolering på fullt, så lager skjermen 19 fake bilder for hvert ekte, og velger ut 2 av disse for å vise.

Hvis man har interpolering av, så trenger den bare å kopiere opp det ekte bildet for å kunne vise 100Hz.

Min nye TV må jeg ha interpolering på minimum for at det ikke skal se for uekte ut (For meg ser mer ut som fort film).

Hadde jeg satt min på fullt, så ville den når jeg ser normal Blu-ray  som er 24Hz, lage 124 fake bilder for hvert ekte bilde, for så å velge ut 10 av disse for å vise 240Hz som panelet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...