Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 (endret) Hei Jeg har et problem med min pc som begynner å bli ganske irriterende. Pc'n rebooter når den føler for det. La meg først starte å fortelle hva som er min pc: Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Kabinett vifte: 4stk Enermax Kabinett Vifte 80x80x25mm Hovedkort: MSI KT3 ULTRA2-B Hovedkort Socket A Bulk Cpu: Amd XP 2000+ Cpu Vifte: GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Harddisk: Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM Minne: 2stk 512MB PC2700 Twinmos DDR Ram (tot. 1gb ram) Skjermkort: Asus V8420 GeForce4 Ti4200 128MB DDR Skjerm: Hansol 19" CRT 920P TCO-99 Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2 Keyboard: Microsoft Multimedia Keyboard PS/2 Mus: Microsoft Intelli Mouse Explorer v. 3.0 Os: WinXp Pro Tok sikkert litt for mye med, sparer kanskje?! noen sp.mål da Maskinen rebooter når jeg spiller Halo for eksempel, det varierer fra 10-30 min før den rebooter. Går jeg inn på netthandlen.no så hører jeg en vifte stige til maks (hvilken vifte vet jeg ikke), maskinen rebooter maks etter 1 min. Den rebooter av og til i CS, (fps'n er elendig i steam btw (40-100fps) laggg). Nå skal det sies at hvis jeg skrur de 4 ekstra viftene ned (støyfri) så rebooter maskinen i hytt og pine, så det er klart det er et varmeproblem en eller annen plass. Viftene er stilt bra høyt opp nå og pc'n rebooter ikke så ofte. Etter en reboot så har jeg sjekka temperaturen i biosen, den viser cpu 60 grader og mainboard rundt 35 grader, tror den siste ikke er helt rett målt, er adskillig lavere temperatur når jeg stikker hånden inn i kabinettet. Om sommeren så må sidedøra helt av... Jeg har kjørt et par memory tester og det ser ikke ut som noe er feil der. Jeg vet ikke hvilken tester jeg skal skjekke for å finne ut om det er skjermkort eller cpu som holder på å ta kveld. For alt jeg vet så er det andre ting som kan forårsake dette. Tidligere ganger så har jeg hatt mulighet til å teste forskjellige komponenter hvis det har vært noe, men det har jeg ikke mulighet pr. i dag. Ang. drivere så har dette problemet skjedd uavhengig av hvilken nvidia, via, creative, bios og DirectX drivere jeg har brukt. Nå har jeg sikkert glemt av noe, var så mye å få med ^^ Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe Endret 20. november 2003 av Mr.Anderson. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Ja det glemte jeg Ingenting har vært eller er overklokket, sier seg selv hvorfor. Lenke til kommentar
JuB Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Prøvd og tatt ut alt av "tillegsutstyr", bare bruke hk, cpu, ram, 3d, hdd. Hva skjer da? Hvis det virker fint, kan du sette inn en og en del og se hvordan det går da.. Bytt skjermkortet.. Dette er mine råd.. Lenke til kommentar
rippin Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Har du sjekket at voltage i bios er i samsvar med spec på cpu etc? Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Har du sjekket at voltage i bios er i samsvar med spec på cpu etc? CPU FSB Clock er på 133 Mhz og alt annet står på Auto, strømforsyningen viser rett spenning til de forskjellige ting. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Prøvd og tatt ut alt av "tillegsutstyr", bare bruke hk, cpu, ram, 3d, hdd. Hva skjer da? Hvis det virker fint, kan du sette inn en og en del og se hvordan det går da..Bytt skjermkortet.. Dette er mine råd.. Jeg skal prøve det litt senere Lenke til kommentar
rippin Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Så forresten at dagens fil i pcworld.no er cpucool Klippet ut fra siden: CPUCool vil på svært mange PCer kunne rapportere temperaturer for prosessor og system, viftehastighet og spenninger. For høye temperaturer, vifter som kanskje periodevis stopper eller kjører på for lav hastighet og feil i spenningsverdi er alle faktorer som kan være med på å gjøre systemet mer ustabilt. Programmet kan også lese av temperatur for harddisk via S-M.A.R.T (dette er imidlertid en funksjon som ofte er slått av i BIOS på mange PCer/hovedkort). Programmet kan på noen hovedkort også benyttes for overklokking direkte fra Windows. Programmet kan på enkelte områder også gi informasjon om systemkonfigurasjonen. Programmet har 30 dagers evalueringstid. Registrering koster 15 USD. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Jeg skal laste ned og prøve den rippin, har S.M.A.R.T systemet aktivert i bios. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 God morgen! Tror du er delvis inne på svaret selv jeg - tempen. Virker litt drøyt å ha 60 grader på cpu i idle (når kun bios kjører). Sikker på at cpu vifta kjører med nok "juice"? Last ned Aida32 og sjekk idle temp i windows og evt alt + tab deg ut av Halo av og til med Aida i bakgrunnen for å sjekke tempen. Aida32 finnes her: ITPro sin nedlastingsside Sjekk også ved hvilken temp systemet ditt er satt til å reboote på... Med fare for å gjenta meg selv fra tidligere poster nevnes MSBlaster ol som alternative løsninger. *Tronaldo* Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 God Morgen Tronaldo Cpuen er 60 grader etter maskinen hadde en reboot når jeg spilte Halo. I biosen har jeg satt grensen til 75 grader. Blaster og andre stygge ting har ikke jeg fått ennå, har router med firewall og antivirus, firewall og andre "sikkerhets" programmer på pcn. Jeg skal ta å reboote å sjekke tempen og få igang cpucool etterpå, skal teste Aida etterpå Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Cpu temp ved idling er 58 grader, så da kan jeg ikke tro at cpuen blir for varm i spill (60 grader). Er redd for skjermkortet ikke er ved sine fulle 5 nå. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Cpuen er 60 grader etter maskinen hadde en reboot når jeg spilte Halo. Vet ikke hvor relevant akkurat dette tallet er. Jeg tenker på den korte tiden det tar for vifta og kjøle prosessoren... Hvis du har sett den gode gamle Intel VS AMD uten-vifte-videoen - later det til at det tar *svært* kort tid for vifta å gjøre jobben. Dvs at tida det tar fra reboot start til du er inne i bios trolig er nok til at tempen har dalt. Bare en teori... Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Ikke godt å si, men vil ikke tro temperaturen faller så veldig fort siden viften er på. Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Har du skrudd av automatisk reboot? Det er Microsofts "våpen" så vi tror bluescreens er en saga blott Systemproperties -> Advanced -> settings på startup and recovery -> fjærn haken ved automatically reboot Når dette er gjordt kommer det bluescreen med info som kan hjelpe deg i å finne ut hva som er galt. Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Har du skrudd av automatisk reboot? Det er Microsofts "våpen" så vi tror bluescreens er en saga blott Den der var ny for meg. Jeg får reboote og teste Halo, og se hva som skjer Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Har spilt litt nå og den reboota ikke, la merke til at cpu var på 65 grader. Jeg tester ut over dagen så legger jeg inn resultatet her fortløpende. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hiver meg på teorien om at det er et temperaturproblem her. 58-60 grader idle er alt for mye, du burde gjerne ligget et stykke ned på 30-tallet hvis du har 4 kabinettvifter. Teorier: 1. For liten cpu-kjøler 2. For lite rpm på vifta 3. Cpu-kjøleren er full av støv og fungerer dermed ikke skikkelig 4. Cpu-kjøler ikke skikkelig festet 5. Ikke skikkelig kontakt mellom core og kjøler. Goop? Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Kjøleren er beregner for noen klasser over min cpu og har ca 3500 rpm, den er festet slik at den sitter bom fast. Er ikke så mye dritt i kabinettet, pleier å fjerne støv annen hver måned sånn ca. Eneste goopen som er på er den som var klistret fast på bunnen av kjøleren. Men det er vel på tide med en oppgradering, ser på microplex at dem selger noen gode vifter, men enkelte ligger på over 40db og det blir i meste laget. Arctic Silver 5 Termisk Pasta har jeg på lista i allefall. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Det er 90% sikkert CPU temp! Lenke til kommentar
Olaven Spire Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Har funnet noe som ser bra ut og laget dermed en post på rett plass, klikk på linken for å lese resten. Kjøler og vifte hjelp ønskes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå