Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo 850 - 300`km service?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Har jeg 96` Volvo 850 som nettopp passerte 300 000km, og da begynte service lampen å lyse. Er det noen her inne som vet hva denne servicen koster? Er det stor service som inkluderer drivreimen? 

 

Den begynner å dra litt på årene, og jeg vil nødig bruke mer penger på den enn det den faktisk er verdt - men kjenner at jeg har forferdelig vanskelig for å kvitte meg med den. Er det strengt tatt nødvendig å følge servicene etter 300`km, eller holder det med oljeskift og standard vedlikehold fra tid til annen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 94 og framover er det 8år / 120k km intervall på registerreimen.

Det er jo det som er mest kritisk, ryker den blir det dyrt.

Oljeskift greier man selv, bare pass på å kjøp riktig olje, de motorene er litt sære på det.

Edit: Kjøp org oljefilter!

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Jeg gjør veldig lite selv annet enn å fylle på olje og denslags. Vet at endel folk som eier 850 som har gått over 300 gjerne tar service selv, men jeg leverer den helst inn og får det gjort av andre. Det har mest å gjøre med at jeg egentlig ikke kan så mye om bil, og det er veldig greit at noen med peiling tar en titt på den fra tid til annen. Mest for å sørge for at den fremdeles er sikker å kjøre. 

 

Fikk et tilbud fra et ikke-merkeverksted på ca 6500-7000 for selve servicen. Har et par andre småting som jeg gjerne skulle tatt så er litt vanskelig å se hva som er hva på pristilbudet. Men er usikker på om det er nødvendig å ta full service på den nå? Fiks småting, bytt olje - behøver jeg egentlig å gjøre noe mer nå?

 

Dersom den kommer seg til neste service på 360 så tenker jeg at jeg kanskje kjører den over til Sverige og tar registerreim-service der isteden. Bytte av register reim tar jeg gjerne på merkeverksted, hører det er noen kroner å spare på å ta det i Sverige. 

Lenke til kommentar

Hva er galt med Mann/Wix/Bosch oljefiltre?

 

Ingenting egentlig, men volvo filterene har ventil innebygd som gjør at du får fullt oljetrykk fortere etter start. Mulig noen ettermarkdesmerker har det, men vet det er flere av de som ikke har det, så derfor anbefaler jeg kun org filter (koster maks 50kr ekstra).

 

Til TS

Hvis du ikke skrur selv så er det jo greit å ha noen til å se over litt ja, du kan jo spørre om pris på kun oljeskift og en rask sjekk, det burde ikke koste mere enn 1500,-

850'ene er gode å kjøre, relativt sikre og har bra deletilgang. Mange ute for salg nå gjør at bruksverdien nok er mange ganger så høy som salgsverdi :)

Lenke til kommentar

Det stemmer (stemte ihvertfall ikke) på eldre volvo, prøvde to forskjellige filter fra anerkjente leverandører, fikk merkbart fortere trykk med org filter.

Siden da har jeg kun brukt org filter (på volvo), mulig det er andre som er like bra men det er ingen risk jeg er villig til å ta :)

Lenke til kommentar

Skift av olje og filter synes jeg trådstarter skal prøve på selv. Veldig enkelt på en slik bil.

Skru ut tappeskruen og la oljen renne ut.

Skru av filter, skru på nytt filter.

Skru tilbake tappeskruen å fyll på olje.

 

Enkelt, samt du sparer mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...