Rubipupi Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 (endret) Hei!Jeg sliter noe veldig med nav, og skal prøve holde infoen så kort og konsis som mulig.Er i en nokså desperat situasjon og er rådløs:For ett halvt år siden sa jeg opp jobben og gikk nesten på dagen pga psykiske vansker. Så ikke dette komme i den grad det gjorde, men var fullt inneforstått med reglene om klausul-tid før evt dagpenger.Begynte sende meldekort, og sendte også inn søknad om dagpenger etter denne tiden gikk ut. FIkk da avslag.Like etter, etter ett par besøk til legen for hjelp med mitt problem, ble jeg sykemeldt og sendte søknad om sykepenger.Det fikk jeg ei heller, pga jeg ikke mottok dagpenger. Søkte igjen dagpenger, men fikk ikke dette pga jeg var sykemeldt.Søkte så arbeidsavklaringspenger, ettersom jeg omsider fikk hjelp og havnet i behandling med tett oppfølging fra lege/DPS. Både jeg, lege og psykolog var enige om at dette var "rett" paraply og havne under, ifh til mer hjelp for og komme ut i en eller annen form for aktivitet/jobb/utplassering.Men fikk også der avslag.Legen sendte inn dokumentene de etterlyste, fikk da igjen avslag, men denne gang på arbeidsavklaringspenger.Ble kallt inn på møte, og det virker nesten som det var "dumt" at jeg visste vilje til og gjøre noe med situasjonen og at jeg selv har valgt oppsøke hjelp for og komme raskest mulig ut i verden igjen.Saksehandleren konkluderte med at jeg på papirene var en sterk ressurs med mye og gi, så fikk nesten inntrykk av at det var dumt at jeg holdt masken og ikke fallt i grus på møte.Han mente da at jeg burde friskmelde meg, søke dagpenger, for og så evt sykemelde meg. Dette var både jeg og legen uenige i, da jeg i så fall ikke ville få noen videre assistanse annet enn og bli sparket i "rævva" ifh jobbsøking uten noen "skjønn" på min situasjon.Da jeg kom litt lengre igang med behndling, sendte legen og psykolog inn flere papirer hvor de konkluderte med at jeg vil være i stand med tid og stunder til og komme i jobb med assistanse fra NAV, og at jeg er 100% ufør til situasjonen er mer kartlagt. Foreløpig regnes jeg muligens bipolar, sosial angst, kognetive vansker og panikk-angst. Men dette er ikke 100% enda, da jeg er i starten av utredning/behandling og DPS kan selvølgelig ikke bare gi meg en evt diagnose etter ett par runder.-Uansett, fikk nå nok ett avslag. Selv om det fremkommer i brevet at de anerkjenner mine "lidelser/sykdom". Men siden jeg er I behandling, og ikke utredet, så får jeg ingen form for hjelp nå heller.De anbefaller meg gå på sosialen for stønad, men da må jeg evt selge min bil og tappe min sparekonto først, altså : I tilegg til jeg har fallt ut, må jeg "ødelegge" mine surt oppsparte midler til fremtidig bolig og bli immobil uten bil.Legen på NAV, har altså mer og si enn de som faktisk kjenner min situasjon annet enn på papir.Føler meg fast mellom to stoler. I en gråsone. Siden jeg ER i behandling og ikke er FERDIG i behandling, har jeg ingen rettigheter og må bare søke jobb selv om jeg ikke fungerer helt enda som jeg skalGår stadig fremover, jobber hver dag med mine problemer og jeg ser frem imot og komme i aktivitet. Men føler dette som en "Kjepp i hjulene" ifh til forbedring. De nevner også i siste dokument at det som skal til for at jeg skal komme ut i arbeidslivet, er behandlingSå føler alt er selvmotsigende og uforståelig.Hjelp!-Unødvendig klaging; Jeg har en bekjent, han gidder ikke jobbe, rett og slett. Han er frisk. Men han mottar stønad. Om jeg trekker meg ut av allt, velger og ikke gjøre noen verdens ting med min situasjon, så kan jeg faktisk motta penger. SKulle ønske jeg bare kunne ta en jobb, men føler da jeg må lyve ovenfor arbeidsgiver for og være aktuell. Det hjelper heller ikke på psyken og måtte utlevere meg selv om sinnstilstand og be om tolmodighet, advare mot fravær ifh til behandling, samt advare om at jeg plutselig kan bli lammet av null-kontroll og reduseres til en skjelvende klump ute av stand til og gjøre noe på ubestemt tid. Og at jeg evt må begynne med en litt lavere stilling og jobbe meg litt opp i stilling. Skjønner ingenting Endret 8. mars 2016 av Rubipupi 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Du skriver ikke hvorfor de har gitt deg avslagene. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Unødvendig klaging; Jeg har en bekjent, han gidder ikke jobbe, rett og slett. Han er frisk. Men han mottar stønad. Især ille å lese om tilfellet ditt når det fins eksempler som dette. Er du innlagt, eller til poliklinisk behandling? Bor du hjemme hos foreldrene dine, eller leier du leilighet? Om du bor hjemme er det mindre problematisk, men hvis du er selvforsørgende og i poliklinisk behandling har du jo plutselig en stor utgift (leie) å ta hånd om. Jeg synes det hørtes rart ut at du ikke får støtte, når legen din er såpass klar på hva som er rett i ditt tilfelle. Jeg har null erfaring med å søke sosialstønad, arb. avklaringspenger eller sykepenger (bortsett fra da jeg har vært sykemeldt fra jobb), men for hva det er verdt; Lykke til. Ingen i din situasjon fortjener å gå igjennom det der røkkelet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Unødvendig klaging; Jeg har en bekjent, han gidder ikke jobbe, rett og slett. Han er frisk. Men han mottar stønad. Vet du dette sikkert? Eller kan det være sånn at din bekjente gjør akkurat som du gjorde på NAV: holder maska? The Guardian: More than 85% of public tips on benefit 'frauds' are false In 2015 alone, of the 153,038 cases closed by the DWP’s Fraud and Error Service, 132,772 led to no action. I kun 0,8% av tipsene ble noe gjort. 1 Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 (endret) Du skriver ikke hvorfor de har gitt deg avslagene. Første runde med dagpenger: "Ikke vært i jobb innenfor site x uker", må se igjennom dokumentene mine for og komme med mer eksakt opplysninger. Deretter ble jeg sykemeldt, og fikk da avslag på dagpenger igjen: "For og bli ansett som reel arbeidssøker må edlemmet være arbeidsfør. Medlemmet anses som arbeidsfør når han har en arbeidsevne som tilsvarer minst 50% av fulltidsarbeid" Søkte så sykepenger, avslaget der var "Kravet er avslått fordi du ikke har vært i arbeid i fire uker umiddelbart før du ble syk. Vi kan heller ikke se at du har mottatt en ytelse likestilt med forutgående arbeid, som for eksempel dagpenger" Deretter arbeidsavklaringspenger, noe jeg fikk foreløpig avslag på inntill legeærklering/epistatus var sendt inn, så en enormt lang ventetid før jeg nylig fikk beskjed om nok ett avslag. "Etter vår vurdering er det ingen medisinske grunner til at du ikke kan være i arbeid. Vi mener du kan ta flere typer jobber." Hvorav 4 av 219 jobber er i mitt fylke. Så nå står jeg igjen med kun "sosialen". Bor for meg selv med samboer, og kontrakten vår går forøvrig ut der vi bor neste mnd, var u utgangspunktet ikke noe problem da jeg ikke kunne tro at det nok en gang ikke gikk i orden når man har vært innom allt av stønads-søknader. Vurderer høre om innlegelse neste gang, har blitt forespurt tidligere men har inntill nå følt meg "tryggere" med samboeren. Satanspawn; Takk, dette unner jeg ikke en gang min værste fiende. Veldig rart jeg fikk penger når jeg bomma med en oppsigelse og trengte dagpenger en meget kort periode mellom jobb/skole for noen år siden og man "strengt tatt" ikke var i nød så mye som nå. Da var det tross alt bare en måned eller to mellomperiode. Men det er unødvendig info, må bare beklage om det blir litt mye frustrasjon. EMancipate: Hva som foregår hos han når gardinene går ned, det vet jeg ikke. Godt mulig det ligger mer bak, men er det inntrykket han gir når han forteller Endret 8. mars 2016 av Rubipupi Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Ikke mening og "bumpe", men er fortvilet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Det er urimelig at du skal få avslag på dagpenger fordi du er syk, og avslag på AAP fordi du er frisk. Du kan klage til NAV (tror jeg), og hvis ikke kan du ta det til trygderetten. Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Ser ut som det kan bli sistnevnte, kontaktet legen nok en gang (tror ikke han får hjulpet meg igjen, men prøver) så får bare håpe på at jeg får kjapt time da det er stor pågang. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 TS. Jeg er ingen ekspert på dette, men har vært litt innvolvert i noen av problemstillingene. Forsøker meg litt med noe av problemstillingene i ditt første innlegg. Og det er nok en del ufullstendige og manglende opplysninger her. Men for å få Dagpenger, må du ha opparbeidet deg rettigheter for det (min. tid i arbeid/tjeneste tid ) , samme med sykepenger. Karantenedagene (8, el. 12 uker), løper fra Søkand om Dagpenger er mottatt hos Nav. Ikke når du sluttet hos arbeidsgiver! Så viktig å sende søknad så raskt som mulig og det gjorde kanskje ikke du. Avslag på sykepenger kan bero på at du ikke ble sykemeldt, mens du var i arbeid. Eller manglende tid i arbeid, før sykemelding ble sendt. Da du har søkt om AAP og fått avslag, er det nok fordi Nav mener du snarlig er (eller er, som de skriver) frisk nok til å jobbe. Og er du frisk nok til å jobbe, så får du ikke AAP, på grunnlag av "behandlig under sykdom". AAP er vel også en lang prosess, så du får ikke noen "rask" støtte der. Veien om Klage på Vedtaket (ene) til Fylkesmannen, kan ta måneder. Samme med Trygderetten. I mellomtiden får du trolig ingen penger. Så langt jeg forstår saken, er nok "sosialen" rette instans i en prekær situasjon. (Men sjekk ut dette med Dagpenger, du kan ha rettigheter der, når karantenetiden er utløpt). Nav har ikke lenger praksis for å tvinge folk til å selge hus, bil og løsøre, for at du skal livnære deg. Men ved støtte, setter de opp et budsjett hvor alle dine inntekter/penger på konto blir medregnet som inntekt. Og det er ikke mye de aksepterer som utgifter, les lovverket. Da du har samboer vil nok også dennes inntekt bli regnet med, på lik linje med ektefeller. Og Nav kan kreve at du søker jobber, uansett støtte. Som et min. må du nok regne med å søke på alle typer jobber du kan utføre, innenfor en reisetid på 1 - 1,5 timer en veg. Da kan det hende det blir mer enn de 4 jobbene du nevner. Selv de 4 burde du søke på snarest. Mange historier om Nav, men det hjelper ikke deg å henvise til dem. Du må fokusere på din situasjon og dine muligheter. 1 Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Mange takk for godt utfyllende svar. Nei, bet det blir for dumt og sammenligne saker, må bare beklage det. Bare vanskelig og ikke bli frustrert , da er det fort man gjør detFår prøve meg på "dagpenger" igjen enda en gang og se hva som skjer imens jeg er i vente på lege/osv, jeg blir nok ikke friskere av og pushes av NAV i mottsettning til lege/DPS sine råd. Men jeg vil våge hevde at jeg blir mer syk av situasjonen som den er nå. Får bare være ærlig på intervjuer og ikke "Lure" evt arbeidsgiver.Viktig å selge seg inn, men synes det blir for dumt og ikke nevne at jeg muligens har litt fravær pga lege/utredning og har noen vanskeligheter, da varer man ikke lenge ut prøvetiden.Tenker jeg stopper emnet her, virker som det ble litt for omfattende og stille her inneFØlger dog med og svarer om noe skulle dukke opp Endret 11. mars 2016 av Rubipupi Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Får prøve meg på "dagpenger" igjen enda en gang og se hva som skjer imens jeg er i vente på lege/osv, jeg blir nok ikke friskere av og pushes av NAV i mottsettning til lege/DPS sine råd. Men jeg vil våge hevde at jeg blir mer syk av situasjonen som den er nå. Du svarte ikke på dette opptjening av rettigheter og når du søkte Dagpenger. Er karantenetiden ute, kan du sikkert få Dagpenger. Men uansett, bør du i første rekke søke sosialstøtte først. Så, følge opp dette med Dagpenger. Anbefaler deg å droppe dette med AAP og psykolog. Det er vanskelig å få til og vil ta lang tid. Men, gjør som du vil. Å kjempe for en trolig tapt sak, gjør deg ikke friskere, bare mer frustrert. Du har andre muligheter. Du kan ikke nevne for en potensiell arbeidsgiver, at du har problemer med psyken og skal til div. utredninger. Da er det tvilsomt om du får jobb. Og du har ikke plikt til å oppgi slikt! Med jobb, eller støtte fra Nav, trenger du kanskje heller ikke disse utredningene. Endret 11. mars 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Får prøve meg på "dagpenger" igjen enda en gang og se hva som skjer imens jeg er i vente på lege/osv, jeg blir nok ikke friskere av og pushes av NAV i mottsettning til lege/DPS sine råd. Men jeg vil våge hevde at jeg blir mer syk av situasjonen som den er nå. Du svarte ikke på dette opptjening av rettigheter og når du søkte Dagpenger. Er karantenetiden ute, kan du sikkert få Dagpenger. Men uansett, bør du i første rekke søke sosialstøtte først. Så, følge opp dette med Dagpenger. Anbefaler deg å droppe dette med AAP og psykolog. Det er vanskelig å få til og vil ta lang tid. Men, gjør som du vil. Å kjempe for en trolig tapt sak, gjør deg ikke friskere, bare mer frustrert. Du har andre muligheter. Du kan ikke nevne for en potensiell arbeidsgiver, at du har problemer med psyken og skal til div. utredninger. Da er det tvilsomt om du får jobb. Og du har ikke plikt til å oppgi slikt! Med jobb, eller støtte fra Nav, trenger du kanskje heller ikke disse utredningene. Har jo jobbet hver dag 5 dager i uken i de siste 9 årene, minus 2 mnd for mange år siden og i "klausultiden" etter og ha sagt opp jobben. Grunnen til at jeg ikke fikk dagpenger var at jeg var sykemeldt, men fikk jo ikke sykepenger heller siden jeg ikke fikk dagpenger så...ja, mer føler jeg ikke at jeg kan svare. Vet ikke mer enn det som står i brevet. Hadde ingen planer om "JEG ER PSYK; VELG MEG", men føler på samme måte at det er greit og være ærlig. Kommer spørsmålet, så føler jeg at jeg må svare ærlig uten og utbrodere noe veldig. Men prøver dog peile meg inn på evt yrker som ikke er så store triggere hvor det kan gå uttover jobben/andre mennesker. Utredninga føler jeg er viktig, da dette er noe jeg har slitt med over mange år og som kommer igjen og igjen. Men takk for tilitten! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Grunnen til at jeg ikke fikk dagpenger var at jeg var sykemeldt, men fikk jo ikke sykepenger heller siden jeg ikke fikk dagpenger så...ja, mer føler jeg ikke at jeg kan svare. Vet ikke mer enn det som står i brevet. Vet ikke hva du mener med "klausultiden", men det er kanskje "oppsigelsestiden" du mener. Men, dette har ikke noe betydning. Og har du arbeiodet så lenge i forkant av nevnte situasjon, har du jo ikke noe problem med opptjeningstid, for både dagpenger og for sykepenger. Men det som har betydning hvis du ønsker råd, eller kommentarer, er at du er litt mere pressis i forklaringene dine! Tror ikke du gjengir beskrivelse av dine handlinger rett. Og ikke hva du fikk som begrunnelse, i det ENE brevet fra Nav. (Og det burde vel vært to forskjellige brev). Ber deg lese om igjen det du skrev i det første innlegget ditt og spesifikt 3. avsnitt. Det er litt upressist. Det antyder at du forsøkte deg på dagpenger, før du gikk til legen. (Viser nå til 4. avsnitt). Og det er fremdeles uklart om du sendte inn søknad om Dagpenger, før du begynte å sende inn Meldekort. Det hjelper jo ikke KUN å sende inn Meldekort. Søknaden må sendes inn først. Når den blir godkjent, må du begynne å sende Meldekortene (også i karantenetiden), før du eventuelt kan få dagpenger. Og du må søke jobber. Alle må følge prosedyrene, for å få Dagpenger! Ser at du igjen gjentar en merkelig fremstilleg av årsaken, til at du ikke får dag-, eller sykepenger. Men den forklaringer rimer ikke med den prosedyren du beskrev i ditt første innlegg, 3. avsnitt. Hvis du følger prosedyrene, kan du fremdeles være berettiget Dagpenger. Men som tidligere nevt, du får jo ikke dem på dagen. Er sykemelding innsent, før søknad om Dagpenger, blir det bare rot. Du får ikke begge deler. Følg rådene til Nav, for dette blir for tullete. Men, lykke til. Lenke til kommentar
Rubipupi Skrevet 12. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2016 Grunnen til at jeg ikke fikk dagpenger var at jeg var sykemeldt, men fikk jo ikke sykepenger heller siden jeg ikke fikk dagpenger så...ja, mer føler jeg ikke at jeg kan svare. Vet ikke mer enn det som står i brevet. Vet ikke hva du mener med "klausultiden", men det er kanskje "oppsigelsestiden" du mener. Men, dette har ikke noe betydning. Og har du arbeiodet så lenge i forkant av nevnte situasjon, har du jo ikke noe problem med opptjeningstid, for både dagpenger og for sykepenger. Men det som har betydning hvis du ønsker råd, eller kommentarer, er at du er litt mere pressis i forklaringene dine! Tror ikke du gjengir beskrivelse av dine handlinger rett. Og ikke hva du fikk som begrunnelse, i det ENE brevet fra Nav. (Og det burde vel vært to forskjellige brev). Ber deg lese om igjen det du skrev i det første innlegget ditt og spesifikt 3. avsnitt. Det er litt upressist. Det antyder at du forsøkte deg på dagpenger, før du gikk til legen. (Viser nå til 4. avsnitt). Og det er fremdeles uklart om du sendte inn søknad om Dagpenger, før du begynte å sende inn Meldekort. Det hjelper jo ikke KUN å sende inn Meldekort. Søknaden må sendes inn først. Når den blir godkjent, må du begynne å sende Meldekortene (også i karantenetiden), før du eventuelt kan få dagpenger. Og du må søke jobber. Alle må følge prosedyrene, for å få Dagpenger! Ser at du igjen gjentar en merkelig fremstilleg av årsaken, til at du ikke får dag-, eller sykepenger. Men den forklaringer rimer ikke med den prosedyren du beskrev i ditt første innlegg, 3. avsnitt. Hvis du følger prosedyrene, kan du fremdeles være berettiget Dagpenger. Men som tidligere nevt, du får jo ikke dem på dagen. Er sykemelding innsent, før søknad om Dagpenger, blir det bare rot. Du får ikke begge deler. Følg rådene til Nav, for dette blir for tullete. Men, lykke til. Skal se om jeg ikke får svart litt klarere i morgen. Takk for rådene dine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå