Dr. Chaos Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Til opplysningen er ikke disse Myer-Briggs-personlighetstypene lenger anerkjent i moderne personlighetspsykologi. Du kan godt lese om problemene her: https://www.psychologytoday.com/blog/give-and-take/201309/goodbye-mbti-the-fad-won-t-die Femfaktormodellen er det beste modellen personlighetspsykologien foreløpig har. OCEAN er akronymet på de fem faktorene:O: Openness to experience C: Concientiousness (planmessighet på norsk)E: Ekstrovertion/IntrovertionA: AgreeablenessN: Neurotisisme/emotional instabilityPersonlighetstyper er selvfølgelig veldig gøy, og mange føler seg ekstremt truffet. Men om dette er seriøs vitenskap bør dere styre unna Myer-Briggs. Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Til opplysningen er ikke disse Myer-Briggs-personlighetstypene lenger anerkjent i moderne personlighetspsykologi. Du kan godt lese om problemene her: https://www.psychologytoday.com/blog/give-and-take/201309/goodbye-mbti-the-fad-won-t-die Femfaktormodellen er det beste modellen personlighetspsykologien foreløpig har. OCEAN er akronymet på de fem faktorene: O: Openness to experience C: Concientiousness (planmessighet på norsk) E: Ekstrovertion/Introvertion A: Agreeableness N: Neurotisisme/emotional instability Personlighetstyper er selvfølgelig veldig gøy, og mange føler seg ekstremt truffet. Men om dette er seriøs vitenskap bør dere styre unna Myer-Briggs. Jojo. Men man kan vel lære litt overfladisk om vitenskap fra populærvitenskaplige publikasjoner, kan man ikke? Mange får veldig mye og relativt riktig informasjon fra slike publikasjoner. Det må ikke være doktoravhandlinger for å ha verdi. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Til opplysningen er ikke disse Myer-Briggs-personlighetstypene lenger anerkjent i moderne personlighetspsykologi. Du kan godt lese om problemene her: https://www.psychologytoday.com/blog/give-and-take/201309/goodbye-mbti-the-fad-won-t-die Femfaktormodellen er det beste modellen personlighetspsykologien foreløpig har. OCEAN er akronymet på de fem faktorene: O: Openness to experience C: Concientiousness (planmessighet på norsk) E: Ekstrovertion/Introvertion A: Agreeableness N: Neurotisisme/emotional instability Personlighetstyper er selvfølgelig veldig gøy, og mange føler seg ekstremt truffet. Men om dette er seriøs vitenskap bør dere styre unna Myer-Briggs. Jojo. Men man kan vel lære litt overfladisk om vitenskap fra populærvitenskaplige publikasjoner, kan man ikke? Mange får veldig mye og relativt riktig informasjon fra slike publikasjoner. Det må ikke være doktoravhandlinger for å ha verdi. Absolutt, bortsatt fra at jeg neppe ville kalt Myer-Briggs vitenskap overhodet. Det er synd om det blir brukt i populærvitenskaplige publikasjoner, og det er veldig synd hvis folk får oppfattelsen av at det er en vitenskaplig test. Dessverre blir populære, men lite objektive, personlighetstester som Myer-Briggs brukt for å evaluere folk i mer seriøse sammenhenger (for eksempel ved ansettelser, noe som er urettferdig når testen i seg sjøl ikke er til å stole på). 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Absolutt, bortsatt fra at jeg neppe ville kalt Myer-Briggs vitenskap overhodet. Det er synd om det blir brukt i populærvitenskaplige publikasjoner, og det er veldig synd hvis folk får oppfattelsen av at det er en vitenskaplig test. Dessverre blir populære, men lite objektive, personlighetstester som Myer-Briggs brukt for å evaluere folk i mer seriøse sammenhenger (for eksempel ved ansettelser, noe som er urettferdig når testen i seg sjøl ikke er til å stole på).Det var kun en analogi. Det jeg sa med det var at en uvitenskaplig vinkling på noe gjør det verken unyttig eller feil. Derimot gjør det at det ikke er vitenskap, og skal følgelig ikke benyttes slik. Men det gjør det vel ikke nødvendigvis nytteløst, feil, misvisende eller tilfeldig? Det nevnes teblader og lesing i hånd. Man kan avfeie det som humbug om man vil, men sannheten er at de som gjør slikt ofte er meget gode på å lese mennesker og å spørre de riktige spørsmålene, og dermed er tebladene og håndlesingen kun en distraksjon fra det de egentlig gjør. Litt som en tryllekunstner vil gjøre. Og de som forsøker å behandle distraksjonen som handlingen har begått total skivebom. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Men om dette er seriøs vitenskap bør dere styre unna Myer-Briggs. Ingen av disse personlighets testene er seriøs vitenskap da... Blir vel heller ikke ansett som noen seriøs vitenskap heller, av de aller fleste... Når jeg fikk jobben jeg har i dag måtte jeg først ta en personlighets test på nett på 93 spørsmål og en ny en på selve jobb interviuet. ER ikke sikker på hvilken personalitets test dette var (er 9 år siden) men jeg skåret kliss likt på nett og på interviuet, så likt at hun HR dama ble mistenksom og spurte hvordan jeg hadde fått til det og jeg svarte som sant var, jeg var dønn ærlig i begge testene... Har tatt en rekke mbti tester den siste måneden og har aldri, ikke en eneste gang, blitt noe annet enn ESTP... Men jeg legger jo ikke mer i dette enn at jeg syntes det er artig da... Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Derimot kan det være en sammenheng mellom liberalisme og autismelidelser. Det som karakteriserer objektivistisk liberalisme, som frontet av Ayn Rand, er at individet betraktes isolert, uten å ta hensyn til mellommenneskelige faktorer - nettopp det apsergere og andre på autismespekteret har vansker med. En hypotese er derfor at objektivistisk liberalisme appellerer spesielt til mennesker som mangler mellommenneskelige evner.Interessant vinkling, men jeg er ikke helt enig i at autisme har mye med personlighet å gjøre. Gi meg at autisme er en mental lidelse, og ikke akkurat en personlighetstype. Autisme krever ofte offentlig hjelp, som støttes mer av sosialistiske partier. I hvert fall i Norge.Men jeg kan se at en introvert personlighet kunne heller støttet en politisk ideologi som legger vekt på mer kontroll over ens egen økonomi (Høyre, Frp), og dermed aspirere på egen hånd , uten å måtte bland seg for mye inn sosialt. (Bare en måte å se det på. Jeg sier ikke at introverte er asosiale og grådige.) Jeg tenker på autistiske trekk, ikke autisme i full blomst, som er en diagnose. Vi snakker jo også om psykopatiske trekk, uten at alle personer som har dette er psykopater. Men alle slike trekk er i høyeste grad en del av personligheten. Derfor heter det også personlightesforstyrrelse når avvikende trekk er mange og store nok. Autistiske trekk kan finnes hos de fleste i større eller mindre grad. Som for eksempel her: ESTP er jo betraktet som en av de minst følsomme faktisk, den som oftest plumper ut med ting som sårer folk og det uten å tenke over at det kan såre eller at det såret noen, da det for en ESTP'er kun er en betraktning vi ikke legger stort i, ei heller noen direkte mening bak for å såre noen... Dette er typisk for aspergere og høytfungerende autister. Det betyr som sagt ikke at ESTP-ere har autisme, men at de gjerne møter lignende utfordringer i relasjon til andre mennesker. Individualisme blir ofte fremstilt som positivt. Men det er det ikke hvis individualismen er et resultat av mangelfulle sosiale evner. Jeg vil tro de fleste individualister havner i nettopp den kategorien. Det er en stor svakhet hos mennesker som mangler normale evner til å forstå og forholde seg til andres følelser. Evnen til å se seg selv fra utsiden, og andre fra innsiden, er grunnlaget for samarbeid, menneskehetens sterkeste side. Vi hadde ikke hatt komplekse samfunn og kompleks teknologi uten samarbeid, men fremdeles bodd i huler, knapt nok det. Mennesker med slike mangler i personligheten opplever seg gjerne på utsiden av samfunnet, og har derfor en tilbøyelighet til å velge anarkistiske eller liberalistiske retninger. Endret 15. mars 2016 av Horten Market Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg ble ENFP. https://www.16personalities.com/enfp-personality Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Individualisme blir ofte fremstilt som positivt. Hvem snakker om induvidualister? Gjør som oftest det jeg kan jeg for å få de rundt meg til å fungere optimalt også. Har ikke tall på alle de gangene jeg har spurt om utdyping når jeg har vært på kurs, ikke fordi at jeg ikke forstår det, for jeg forstår det som forklares veldig fort, men fordi jeg oppfatter at andre på kurset sitter der uten å ha fått det med seg og ikke tørr å si i fra... Og at lærer/insruktør ikke får dette med seg. Samme i andre arbeids situasjoner, jeg spør veldig ofte på andres vegne, for de som ikke tørr å heve stemmen i forsamlinger, noe jeg aldri har vært plaget av. Om det er tre i en forsamling eller tusen utgjør ingen forskjell for meg. Jeg er også den som veldig ofte kutter tvers i gjennom i samtaler og får ting gjort, spesielt når personligheter som er eksperter på å teoritisere ting i hjel står og holder monolog. jeg er ikke interisert i problemer, jeg er interisert i løsnnger og har alltid en eller tre løsninger for alle problemer og jeg ser ingen grunn til å stå å teoretisere slik i det vide og brede... Noen sjefer elsker den evnen, noen hater den som pesten selv om de må si seg enige i at jeg fikk jobbn gjort, ofte med veldig godt resultt også. Noen ganger blir jeg faktisk helt satt ut over hvor flinke folk er til å lage seg flere titalls problemer på toppen av de som de allerede hadde, uten å se en neste løsning på hverken de reele eller de innbilte problemene... ESTP er den gruppen med flest ADHD'ere og ADD, men ikke autisme etter hva jeg har lest. Fellestrekk for ESTP er at de lett kjeder seg (spesielt hvis ting blir langtekkelig og for teoretisk), en voldsom energi som er smittende, de lever i nuet, leser kropps språk og ansikts uttrykk forbløffende lett (har alltid visst at jeg kunne det, men jeg trodde alle gjorde det jeg....), tenker raskt og analyserer raskt og finner lett løsninger på problemer, gjør jobben i siste liten (jepp, kjenner meg så igjen der også... Men jeg jobber ti ganger så fort som de fleste andre og blir aldri stresset eller får panikk, så jeg får alltid jobben, enten det er dokumenter som skal skrives eller noe praktisk som må gjøres, gjort...) Og EsTP'ere er meget sosiale.. Så jeg kan ikke se noen atutisme eller asperger her i det hele tatt jeg. De er som regel hyper usosiale, evner ikke å løse et problem om det hoppet opp og beit dem i ræve og må gjetes på et hvert forsøk på å gjøre en jobb... Jepp, jeg kjenner en med autisme og asperger, min søsters sønn.... Så hvor du tok dette fra aner jeg ikke... At ESTP noen ganger kan oppfattes som kalde og upersonlige har mer med at vi ofte har gått videre til mer interisante personer og det kan nok virke slik for den som står igjen... Men det er altså kun en side effekt... Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Ble ISTJ, og synes profilen passer ganske godt. Lenke til kommentar
PIS-off Skrevet 15. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2016 Til opplysningen er ikke disse Myer-Briggs-personlighetstypene lenger anerkjent i moderne personlighetspsykologi. Du kan godt lese om problemene her: https://www.psychologytoday.com/blog/give-and-take/201309/goodbye-mbti-the-fad-won-t-die Femfaktormodellen er det beste modellen personlighetspsykologien foreløpig har. OCEAN er akronymet på de fem faktorene: O: Openness to experience C: Concientiousness (planmessighet på norsk) E: Ekstrovertion/Introvertion A: Agreeableness N: Neurotisisme/emotional instability Personlighetstyper er selvfølgelig veldig gøy, og mange føler seg ekstremt truffet. Men om dette er seriøs vitenskap bør dere styre unna Myer-Briggs. Takker for påpekelsen. Fint å se en annen vinkling på spørsmålet om personlighets-analyse. Er enig at noen aspekter med Myers-Briggs er urealistiske når det kommer til noen personlighetstrekk som endrer seg over tid. F.eks. spørsmål som spør i hvilken grad en føler seg misunnelig over andre, eller om du føler at du må forklare og rettferdiggjøre dine handlinger for andre.I min mening er dette spørsmål som endrer seg hos en person ettersom han vokser med erfaring og blir mer voksen. Og din personlighet er, (i min mening), noe du er født med, ikke noe som endrer seg over tid mens du blir mer voksen. Men på en annen side igjen, så kan det ikke være enkelt å studere noe så komplisert som menneskets mentalitet, og komme med en brennende sant og treffsikker konklusjon til hvordan og hvorfor mennesker er som de er. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Takker for påpekelsen. Fint å se en annen vinkling på spørsmålet om personlighets-analyse. Er enig at noen aspekter med Myers-Briggs er urealistiske når det kommer til noen personlighetstrekk som endrer seg over tid. F.eks. spørsmål som spør i hvilken grad en føler seg misunnelig over andre, eller om du føler at du må forklare og rettferdiggjøre dine handlinger for andre.I min mening er dette spørsmål som endrer seg hos en person ettersom han vokser med erfaring og blir mer voksen. Og din personlighet er, (i min mening), noe du er født med, ikke noe som endrer seg over tid mens du blir mer voksen. Men på en annen side igjen, så kan det ikke være enkelt å studere noe så komplisert som menneskets mentalitet, og komme med en brennende sant og treffsikker konklusjon til hvordan og hvorfor mennesker er som de er. Gode poenger. En definisjon av personlighet er at det er relativt stabile trekk i enkeltmenneskets atferd over tid og situasjon. Problemet er bare at det likevel er veldig vanskelig å predikere ut i fra personlighet alene. Noen mener til og med at personlighet er et ubrukelig konstrukt fordi det alltid er situasjonen som avgjør (situasjonisme), men det er et ytterligående standpunkt. Hvis en legger på veldig mange betingelser (holdninger til en konkret ting, f.eks. å gi penger til TV-aksjonen/liknende hvis man har kontanter liggende) blir prediksjonen for hva en person velger å gjøre i den konkrete situasjonen mye bedre enn personlighet. Personlighetstrekk blir gjerne for vagt til å predikere i så spesifikke situasjoner alene, men for å tenke mange hypotetiske tendenser i atferd er det jo brukbart. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 En fin analogi på personlighet er at atferd er som været, mens personlighet er som klima. Personlighet har lav prediksjonsverdi i enkeltsituasjoner, men er bedre til å beskrive langsiktig utvikling. I tillegg er det slik at personlighet vil være utslagsgivende hvis situasjonen er lik. Når psykologer utforsker personlighet er det ikke kun med tester. De kan også bruke en del andre tester (f.eks MMPI-2 eller tester knyttet til personlighetsforstyrrelser), og bruker mye tid på intervju o.l. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå