Gå til innhold

Korrelasjon mellom personlighet og politisk ståsted

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg og 2 andre har et prosjekt hvor vi vil finne ut om det er en sammenheng mellom personlighetstyper og politisk ståsted, altså hvilket parti du stemmer på.

Vi har laget en spørreundersøkelse hvor man kan ta en personlighets-test på 16personalities.com.

Spørreskjemaet:

https://docs.google.com/forms/d/1jZZ4ieY2n2DSdneuMyQpLsm0itgoIFBN7SCadY5r14c/viewform?usp=send_form

Spørreskjemaet ber deg om å oppgi hvilken personlighetstype nettsiden gir deg, og hvilket parti i Norge du stemmer/ville stemt på.

GARANTI PÅ ANONYMITET, OG DET ER VELDIG ENKELT Å GJENNOMFØRE

KONGE HVIS SÅ MANGE SOM MULIG KAN SVARE :D

Kan publisere resultatene hvis det er interesse! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ESTP stemte skammelig bra på meg ihvertfall... Så bra at jeg satt og flira når jeg leste om personligheten...  :)

Og publiser for all del resultetene her når dere får dem... Artig å se hvilken personligheter som stemmer hva.. :)

Lenke til kommentar

Med tanke på at det er en overvekt av KrF stemmer på tvers av alle personlighetstypene sier vel at det trenges langt mer data før vi kan si noe som helst om eventuelle linker.

For øvrig vil jeg også utfordre at det er en direkte link, jeg kan se at det er en kobling mellom personlighet og de verdier man verdsetter men jeg tror at hva verdier man kobler til politiske partier er for subjektivt til at man kan få noe god statestikk på det.

Lenke til kommentar

Jepp, du har vel rett i dette...Er noe tynt til å trekke noen konklusjoner ja..

Er også så veldig LITE interessert i politikk at jeg ikke engng stemmer på det samme partiet hver gang... Bruker å lese igjennom programmene til de forskjellige partiene jeg et par tre uker før valget og stemme på det som står meg nærmest der og da... Har aldri skjønnt de som stemmer på det samme partiet i hvert eneste valg...

Lenke til kommentar

Takker for interessen i denne tråden og rundt temaet alle sammen.

Gi meg at dette var en kvantitativ forskning fikk vi langt mindre svar enn vi trengte for å analysere og reflektere på en ordentlig måte. I tillegg angående alle KrF-stemmene, så kommer det av at demografien som hovedsaklig tok undersøkelsen, var fra en kristen internatskole (Drottningborg VGS). Derfor er det mange KrF-stemmer.

Og ut ifra analysen var gruppen vår også enige i at det ikke var så mye sammenheng mellom personlighet og hvilket parti en stemmer på.

Angående alle ESFJ'ene, kommer det av at det er en personlighetstype som går mye igjen. 16personalities.com skriver at hele 12% av mennesker klassifiseres som ESFJ'er. Det er bare å lese mer om dette på nettsiden hvis dere har interesse for temaet.   

Igjen, takk for interessen rundt temaet alle sammen :D

Lenke til kommentar

Derimot kan det være en sammenheng mellom liberalisme og autismelidelser. Det som karakteriserer objektivistisk liberalisme, som frontet av Ayn Rand, er at individet betraktes isolert, uten å ta hensyn til mellommenneskelige faktorer - nettopp det apsergere og andre på autismespekteret har vansker med. En hypotese er derfor at objektivistisk liberalisme appellerer spesielt til mennesker som mangler mellommenneskelige evner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet at ENTP'er er de kuleste.

Pøh, bytt ut N med S så er vi der... :) ESTP er selvsagt de kuleste.... Du er visst ikke en "ekte" MBTI'er du... He he

Pfft, dere er alt for følsomme!

Næhei, er vi iiiiike!!! *sagt med drittunge uttale...*

ESTP er jo betraktet som en av de minst følsomme faktisk, den som oftest plumper ut med ting som sårer folk og det uten å tenke over at det kan såre eller at det såret noen, da det for en ESTP'er kun er en betraktning vi ikke legger stort i, ei heller noen direkte mening bak for å såre noen...

Vi er ikke redde for å snakke om følelser, men det er skjeldent de stikker veldig dypt... Ikke blir vi lett fornærmet heller... Noe jeg jo har merket meg, da jeg stort sett driter i hva andre mener om meg og da blir det ikke særlig fornærmende det andre sier...  :)

Så de minst følsomme må være ESTP'ere gitt..  :)

Lenke til kommentar

Derimot kan det være en sammenheng mellom liberalisme og autismelidelser. Det som karakteriserer objektivistisk liberalisme, som frontet av Ayn Rand, er at individet betraktes isolert, uten å ta hensyn til mellommenneskelige faktorer - nettopp det apsergere og andre på autismespekteret har vansker med. En hypotese er derfor at objektivistisk liberalisme appellerer spesielt til mennesker som mangler mellommenneskelige evner.

Interessant vinkling, men jeg er ikke helt enig i at autisme har mye med personlighet å gjøre. Gi meg at autisme er en mental lidelse, og ikke akkurat en personlighetstype. Autisme krever ofte offentlig hjelp, som støttes mer av sosialistiske partier. I hvert fall i Norge.

Men jeg kan se at en introvert personlighet kunne heller støttet en politisk ideologi som legger vekt på mer kontroll over ens egen økonomi (Høyre, Frp), og dermed aspirere på egen hånd , uten å måtte bland seg for mye inn sosialt. (Bare en måte å se det på. Jeg sier ikke at introverte er asosiale og grådige.)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...