Gå til innhold

Hjelp vi skal kjøpe Macbook! :)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel 2010 MBP 13" og dattern har lenge siklet på denne så fremfor at hun får en slik gammel maskin tenkte jeg å overaske henne til 16 års dagen og la henne få en helt ny en i gave som starten på videregående utdanning osv.

Men det er lenge siden jeg var orientert om hva som var lurt å kjøpe osv.

Hun vil bruke den til følgende oppgaver:

- skolearbeid (hovedsaklig dokumenter)

- bilde og videoredigering (på hobbybasis ift. hennes idrett osv).

- typiske tenåringsaktiviteter som instagram, facebook osv

Det er vel slik at man ikke lenger selv kan oppgradere RAM og SSD/HDD på disse maskinene og da er det viktig å kjøpe rett type maskin med en gang. PC laptopen hun har i dag er 15" så tror nok ikke hun vil ha mindre skjerm enn det.

Er det også slik at vi straks får ny Intel generasjon i MBP eller noe annet som gjør at man bør vente et par måneder? Noen gode tilbud man bør slå til på?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du KAN vente til neste release, hadde jeg villet gjort det. MÅ du ha maskin nå, er det ikke en dårlig maskin du kjøper, men man antar at det kommer en refresh ganske snart.

Apple har uansett event nå i Mars, så det er nok smart og vente til etter det uansett.

Personlig ville jeg gått for enten en ny oppdatert Macbook, eller en 13" MacBook Pro retina. En mindre maskin er utrolig lett å ta med seg over alt. Utover det er det bare kravet til hvor kraftig maskin man trenger, og penger som setter grensene.

8GB RAM og 256GB SSD/Flash-disk burde holde en stund.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja for all del, hvorfor gå for:

MACBOOK PRO MF840H/A 13" RETINA 15.989,-

Når man kan gå for:

Apple skal ha de gir ikke biligere pc fordi den er utdatert.

Alle pcene jeg nevner jeg burde dekker trådstarter sitt behov, handler vel bare om valg av OSX\ Vs Windows eller Linux som operativsystem samt Android.

Den billigste er fin for surfin\film og facebook.

Den nr 2 og nr3 er bedre for videoredigering\film.

Så er kanskje batterilevetid, støy f.eks som kan vurderes?

Er det valg å gå for stasjonær med tanke på videoredigering? Da større pc har fordeler med tanke på mere plass for kjøling, må nok ha Cannon lake\Kaby Lake

før man kan jobbe med videoredigering uten at viften skal høres. Så beste ville vært å brukt stasjonær der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man kan åpne nye MacBook Pro med pentalobe-skruer for å oppdatere maskinen selv hvis man kjøper passende verktøy:
https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Drivers-Wrenches/MacBook-Pro-and-Air-Pentalobe-P5-Screwdriver.html

Dermed kan man f.eks kjøpe en pent brukt, nesten ny MacBook Pro på finn.no og makse ram og sette i en stor ssd. Oppgraderingene kan man kjøpe på f.eks komplett.no.

Jeg har selv gjort dette og fått en skikkelig vakker kriger (15" Retina) til rundt ti lapper totalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hun vil bruke den til følgende oppgaver:

- skolearbeid (hovedsaklig dokumenter)

- bilde og videoredigering (på hobbybasis ift. hennes idrett osv).

- typiske tenåringsaktiviteter som instagram, facebook osv

Mine to døtre fikk hver sin nå nylig, begge med samme type behov som du beskriver. Den ene valgte den nye MacBook, den andre ville ha MacBook Pro. Jeg vil si at begge to er veldig fornøyd, men hun som valgte den nye MacBook kanskje er enda litt mer fornøyd. Det er rett og slett en strålende maskin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan åpne nye MacBook Pro med pentalobe-skruer for å oppdatere maskinen selv hvis man kjøper passende verktøy:

https://eustore.ifixit.com/en/Tools/Drivers-Wrenches/MacBook-Pro-and-Air-Pentalobe-P5-Screwdriver.html

Dermed kan man f.eks kjøpe en pent brukt, nesten ny MacBook Pro på finn.no og makse ram og sette i en stor ssd. Oppgraderingene kan man kjøpe på f.eks komplett.no.

Jeg har selv gjort dette og fått en skikkelig vakker kriger (15" Retina) til rundt ti lapper totalt.

Dette er jo bare sprøyt.

RAM på Macbook Pro Retina er loddet til hovedkortet og kan IKKE byttes.

SSD'ene i Macbook Pro Retina benytter en proprietær Apple PCIe kontakt og finnes ikke som hyllevare i noen butikk.

Hvis du påstår du har gjort dette så bløffer du faktisk.

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det er denne du har kjøpt sammen med DDR3 ram og sata 2,5" SSD? For de nyeste Apple maskinene kan ikke enkelt oppgraderes.

Apple MacBook Pro 13.3" MD101

Varenr. MACBPMD101HA

Egenlig burde Apple forby salg av slike, da 5000 kr er stiv pris her. Apple merke har lite å si her, da maskinen er lite verdt.

Kunne like gjerne bli kaldt Pear linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare sprøyt.

RAM på Macbook Pro Retina er loddet til hovedkortet og kan IKKE byttes.

SSD'ene i Macbook Pro Retina benytter en proprietær Apple PCIe kontakt og finnes ikke som hyllevare i noen butikk.

Hvis du påstår du har gjort dette så bløffer du faktisk.

Alt er mulig ...

F.eks

Lenke til kommentar

Den videoen viser bytte av SSD i en "gammel" modell Macbook Pro Retina. Nyere modeller fra 2013 benytter ikke samme SSD. Det er ikke vanskeligere å bytte i en nyere modell, men fortell gjerne hvor man kan få kjøpt en passende SSD til en pris som kan forsvares.

Og hva med RAM'en du skulle maxe ut med oppgradering fra Komplett?

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Takker for supergode innspill, skal da se om vi kan holde igjen litt til neste release hehe.

LMH1:
Dette er ikke en "Mac eller noe annet?" spørsmål, men takk for innspillet.

Rogkas:

Finnes det nå flere typer enn Macbook Pro (retina) og Macbook Air? Macbook?

Edit:

Jaggu finnes det en tredje type nå ja hmm. Hvis det ikke er enkelt utskiftbare komponenter til Pro lenger så ser jeg ikke noen grunn til å ikke gå for en slimline Macbook med 8GB minne og 256GB SSD (for hennes bruk).

Nydelig.

http://images.apple.com/media/en/macbook/2015/98474cad-63d2-443a-9125-a1a80bc150dc/tour/design/macbook-design-en-20150309_1280x720h.mp4

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Rogkas:

Finnes det nå flere typer enn Macbook Pro (retina) og Macbook Air? Macbook?

Edit:

Jaggu finnes det en tredje type nå ja hmm. Hva skiller disse?

Den tredje typen, altså den som heter kun MacBook, er en svært bærbar, lett og liten maskin. Masse ny teknologi. Der MacBook Pro sikter på brukere som stiller høye krav til ytelse, så sikter MacBook på brukere som du beskriver, altså alle oss som har helt normale krav til en bærbar PC men som i tillegg ønsker ultimat portabilitet. MacBook Air er nærmeste "konkurrent". Air har flere fysiske porter for tilkobling av ting som krever ledning, MacBook har kun en port som er den nye USB-C standarden. Tastaturet er også ulikt, men den nye har et svært godt tastatur etter min smak.

Jeg lar meg imponere veldig av MacBook. Jeg liker selv å jobbe på større skjerm, så en ca 12" som MacBook har blir litt for liten for min smak. Men hadde den kommet med 15" skjerm så hadde jeg nok blitt fristet...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Takker, var litt utålmodig og spurte rett før jeg fant det ut hehe.  

Macbook er helt klart det som treffer blink for både henne og meg. Eneste jeg er litt usikker på er om CPUen kan bli litt i svakeste laget for videoredigering og dette med skjermstørrelsen. Men da har jeg fått litt å tenke på der samt at jeg skal prøve å vente til Apples event i mars er unnagjort for å se hva de presenterer :)

Ulempen var at nå fikk jeg lyst på en ny surfe/skrive maskin :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takker, var litt utålmodig og spurte rett før jeg fant det ut hehe.  

Macbook er helt klart det som treffer blink for både henne og meg. Eneste jeg er litt usikker på er om CPUen kan bli litt i svakeste laget for videoredigering og dette med skjermstørrelsen. Men da har jeg fått litt å tenke på der samt at jeg skal prøve å vente til Apples event i mars er unnagjort for å se hva de presenterer :)

Ulempen var at nå fikk jeg lyst på en ny surfe/skrive maskin :p

Datteren redigerer video som bare det på sin MacBook. Riktignok da video fra iPhone, så det kan jo være noe med datagrunnlaget som passer bra sammen. Nå antar jeg at det er snakk om det som kan betegnes som enkel videoredigering og fotobehandling, men det duger i massevis for målgruppa. Husk at de også redigerer video og foto direkte på iPhone med strålende resultat, så det er ingen grunn til å tro at det ikke skal fungere helt greit på MacBook.

Men som sagt, til tyngre jobbing og store videofiler ville jeg vel ikke kjøpt MacBook, da ville jeg nok sett på Pro. Eller kanskje aller helst en iMac/Mac Pro med 4-5k skjerm, men det er nå meg...:)

Lenke til kommentar

Super tilbakemelding Rogkas.

Det vil nok være GoPro 3/4 1080p materiale (ikke noe behov for 4K etc.) for det meste samt litt annen "stilstudie" filming som gjøres med litt bedre videokamera. Men da er det hvertfall Macbook og Pro som er alternativene :)

Lenke til kommentar

Har egentlig bare et tips, og det er å ikke kjøpe Mac eller noe annet Apple produkt. 

Forferdelig overpriset, og er egentlig bare moteprodukter. 

Hadde en 21,5 tommers iMac som slokna etter 2 år.

Skole PC'en min holdt i litt under et år, helt ny Macbook Pro fra slutten av 2014, vil ikke boote. Står nå uten skole PC og er 17 000 spenn fattigere.

Den nye TLFen min jeg brukte alle bursdagspengene mine på, en iPhone 6, fikk helt plutselig anfall når jeg så på YouTube i senga. Skjermen ble blå, viste masse tall og vil ikke skru seg på igjen. Den holdt i under et halvt år. Er nå stuck med en dårlig telefon til 1000 kroner fordi jeg ikke har råd til ny.

Har forøvrig aldri mistet noe i bakken eller lignende, er alltid forsiktig med disse produktene da jeg ofte har spart i flere år for å få råd til de (17 år, har ikke jobb). Kan ikke hindre noen her i å kjøpe Apple ting, men bear in mind at det ikke er noe spesiell kvalitet over produktene deres lenger.

Endret av PlayfulMushroom
Lenke til kommentar

Super tilbakemelding Rogkas.

Det vil nok være GoPro 3/4 1080p materiale (ikke noe behov for 4K etc.) for det meste samt litt annen "stilstudie" filming som gjøres med litt bedre videokamera. Men da er det hvertfall Macbook og Pro som er alternativene :)

Tastaturet på Macbook er ikke noe særlig, så ville heller valgt Macbook Air isåtilfelle. Sparer noen kroner gjør du også :) Andre fordeler er kraftigere cpu og batterikapasitet.

Har egentlig bare et tips, og det er å ikke kjøpe Mac eller noe annet Apple produkt. 

Forferdelig overpriset, og er egentlig bare moteprodukter. 

Hadde en 21,5 tommers iMac som slokna etter 2 år.

Skole PC'en min holdt i litt under et år, helt ny Macbook Pro fra slutten av 2014, vil ikke boote. Står nå uten skole PC og er 17 000 spenn fattigere.

Den nye TLFen min jeg brukte alle bursdagspengene mine på, en iPhone 6, fikk helt plutselig anfall når jeg så på YouTube i senga. Skjermen ble blå, viste masse tall og vil ikke skru seg på igjen. Den holdt i under et halvt år. Er nå stuck med en dårlig telefon til 1000 kroner fordi jeg ikke har råd til ny.

Har forøvrig aldri mistet noe i bakken eller lignende, er alltid forsiktig med disse produktene da jeg ofte har spart i flere år for å få råd til de (17 år, har ikke jobb). Kan ikke hindre noen her i å kjøpe Apple ting, men bear in mind at det ikke er noe spesiell kvalitet over produktene deres lenger.

Brukerfeil er en hodepine, og såfremst det ikke er brukerfeil\uaktsomhet, så er det garanti på stortsett alt som selges nytt.

At mye av disse produktene er overpriset i forhold til hva man får er en annen diskusjon, men driftsikkerheten er ikke noe dårligere på disse Apple produktene.

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

SSD kan kjøpes her. RAM kan ikke byttes i Macbook Pro Retina.

Den SSD'en passer kun modeller frem til tidlig 2013. Nyere modeller bruker en proprietær PCIe løsning.

Gå inn på linken og les. Dette er for modeller fra sent 2013 frem til i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...