Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp/Salg av digitale varer

hansemannd

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver med kjøp og salg av digitale varer. Her er det som man kan forvente veldig små marginer, kjappe handler og mye potensiell svindel på gang. 

Om jeg selger f.eks 5000kr verd av ting i et spill ved å få en bankoverføring inn på konto,  og deretter kjøper det samme tilbake for 4900kr av en annen person - kan jeg risikere at personen som først kjøpte av meg kommer tilbake og sier "Var ikke jeg som overførte" eller at politiet kommer på døra og sier "du er innblandet i hvitevasking elns" Jeg har forøvrig et XXX.XXX beløp hver måned som går til kjøp og salg, men lurer på om det blir som å "plukke opp kroner foran en bulldozer" mtp ansvar. 

Altså, det jeg lurer på er om jeg stør økonomisk eller kriminelt ansvarlig dersom det viser seg at personen anskaffet pengene han sendte meg på en ulovelig måte, eller noe liknende. Selv om det ikke er noen måte jeg kan vite om dette på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste spill har ToC-vilkår som forbyr handel av spillgjenstander med reell valuta. Det er såvidt jeg vet ikke kommet på spissen i noen sak, men det er en potensiell problemstilling om ToC-vilkårene kan gis virkning også mellom to spillere (og ikke bare mellom spillerne og spilleier). 

Ellers har du jo alltid problemstillingene knyttet til det å handle med personer som er eller kan være mindreårige. Mindreårighet er en såkalt sterk ugyldighetsgrunn, noe som vil si at det at de er under 18 trumfer ethvert motargument fra din side om at du ikke visste at de var under 18. 

Hvitvaskingsproblematikk er sjelden aktuelt for mikrotransaksjoner, men det kan aldri utelukkes når man handler med personer man ikke vet hvem er og man handler med lett omsettelige varer. Ida, Ronald, Fredrik, og Lotte på 19 i flere transaksjoner kan egentlig være Kim på 48, ute etter å få vekk noen spor.

Større problemstillinger i disse sakene er at aktørene sjelden har kunnskap om eller bryr seg om de gjeldende regler om skatt og merverdiavgift. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...