Gå til innhold

Problem med RAM - settings

kjartt

Anbefalte innlegg

Hei

Har prøvd å finne noe om dette her på forumet uten å lykkes (forhåpentligvis har jeg ikke oversett emner)

Har et problem med minne-innstillingene mine. Når jeg setter brikkene til 166MHz fsb (333Mhz) booter pc, men restarter plutselig etter variabel tid (5min - 60min). Skjønner ikke dette når minnebrikkene er av typen DDR2700 og skulle klart å kjøre på denne frekvensen.

Har prøvd ulike settings bl.a. å sette CPU til 166fsb og multiplier til 12 (slik at systemet ikke er overklokket, eller er det?) og minne-settings slik at dette følger fsb (prøvd Optimal og Aggressive).

Har også prøvd med å sette fsb til 133 og satt opp minnet til 166, med samme problem som skrevet over.

Kan dette ha noe med kombinasjonen av minnebrikkene og gjøre, noe med powersupply....??????

På forhånd takk for at dere tok dere bryet med å lese dette og eventuelt svare.

Mvh kjartt

Pc specs:

Asus A7N8X Deluxe

XP2400+ Th.bred

512 MB Twinmos (kjøpt som noname)

256 MB Crucial

Ati Radeon 9000 64MB Ram

1xSeagate 120GB 7200.7 8MB SE

1xSeagate Barracuda V 80GB 2 MB

1xWestern Digital 80GB 8MB SE

Chieftech 300W PSU

+dvd,cd-rw

Endret av kjartt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP 2400+ t-bred har på default bare 266 mhz fsb. Det vil si at det skal stå 133 i bios. Tror det skal være 133 x 15 som gir 1995 mhz. Så hvis du har fsb på 166 er det klokket ja.

Men, det kan være andre ting som gjør det ustabilt. Har du f.eks. husket og sette AGP/PCI til fixed? eller har du evt. tuklet med ram-timings?. PSU'en din virker en smule liten ja. Anbefaler ikke noe mindre enn 350 watt til ditt system, dessuten er det ikke noe nytt at 'watt' på forskjellige produsenter kan variere mye. Dvs. at 360 watt hos chieftec overhodet ikke trenger og være like effektivt som 360 watt hos Fortron/source.

Lenke til kommentar

AGP er satt til 66MHz, PCI har jeg ikke funnet noe valg for egentlig utenom noe spread spectrum ????

Nettopp oppdatert BIOS til siste utgave (på Asus sider), og har dermed default minne settings, utenom byttet mellom optimal/aggressive. Så alle timings på minnet er slik som maskinen selv "vil" at det skal være.

Har prøvd å bytte mellom de forskjellige minne-slot'ene uten at dette har hjulpet (de står nå i slot 2 & 3 som jeg leste var anbefalt et sted på nett for best utnuttelse av dual-ddr).

Lenke til kommentar

Hey, brems litt nå!. Hvis jeg hadde sjekka litt grundigere i specsen din ser jeg at du har forskjellig ram. Da er det ikke rart at det blir trøbbel hvis du prøver å kjøre disse i dual. Dette går nemlig heller dårlig. Da spesielt hvis du klokker. Det er forresten bare tull å kjøre fsb på 133 og minne på 166 da det vil bli en flaskehals på northbridgen din og det vil ikke gå noe kjappere. Poenget er jo å få alt til å kjøre synkront.(Hvis du ikke har låst multipliersystem, dårlig ram og potensielt bra prossesor). Røsk ut crucial brikken din, kjøp en ny 512 twinmos, kjør dual og alt vil nok ordne seg. Men vil allikevel anbefale deg å etterhvert å investere i en bedre PSU.

Lenke til kommentar

Så du tror ikke at det er noe galt i den forstand, bare at brikkene ikke fungerer sammen ordentlig?

Vil systemet mitt være hurtigere og mer stabilt dersom jeg bare bruker den ene brikken (Twinmos) og fjerner den andre (Crucial), og kjører på 333MHz minne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...