trn100 Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Hallo Excel folk! :-) Dette er vel egentlig ikke et "problem" i den forstand da jeg har en løsning som fungerer, jeg bare synes ikke den er optimal og vil gjerne ha noen forslag.Det dreier seg om en etterhvert ganske stor arbeidsbok som brukes i forbindelse med utstilling og jaktprøver for hunder. I øyeblikket er det registrert over 800 hunder og i alle fall 6 forskjellige "konkurranser" eller "statutter", men dette kan fort vokse på seg blant annet ved utvidelse av antall hunderaser som nå kun er én. Utgangspunktet for beregning av resultater er for tiden ett ark hvor alle hundene er registrert med Reg.nr., navn, rase, kjønn, fødselsdato og beregnet alder, hvilket land den er registrert i, eier og navn på kennel den kommer fra. En del av disse dataene brukes ikke enda, men er tenkt for fremtidig statistikker. Så har jeg to ark for å registrere resultater fra utstillinger og jaktprøver, og det er her utfordringen ligger. I dag ser arket ut som vist i vedlagte bilde. Når året begynner er dette arket tomt, og man velger hun fra databasen enten ved å taste inn hundens regnummer eller velge navnet fra en dropdownboks. Deretter må man gå til riktig kolonne/stevne og velge resultatet/premien fra en ny dropdownboks som er knyttet til et annet ark med tittel og poengsum. Nå er det selvsagt ikke alle hunder som er med på alle stevnene, og etterhvert kan det bli mange hunder i input arket hvor man må rulle opp og ned for å finne ut om hunden allerede er registrert og eventuelt legge den inn fra hundedatabasen før man må rulle horisontalt til riktig stevne for å legge inn resultatet. Dette virker veldig tungvindt på en liten bærbar PC. Jeg har vurdert å lage en "userform" hvor man kan søke opp hunden enten via navn eller reg.nummer for så og legge inn resultatet der, men siden jeg altså har 2 ark, et med alle hundene og ett med resultatene burde egentlig denne søke først i inputarket for å se om hunden allerede var registrert med premie, deretter i hundedatabasen for å se om hunden fantes, og hvis ikke, gi brukeren mulighet til å legge til en ny hund. Dette ble mye skriving og ikke minst lesing for den som orker å lese helt til bunns! ;-)Spørsmålet mitt er egentlig om det er noen som har tanker om hvordan man enklest kan putte inn resultater i et slikt regneark? Har forsøkt blant annet med combobokser hvor man taster inn deler av navnet og viser en filtrert liste, men sliter med å få lagt inn resultater i den filtrerte listen...Noen som har noen tanker omkring dette? Sender gjerne den komplette opprinnelige filen dersom noen har interesse av å se på den. Takk for alle tilbakemeldinger! :-) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Vet iallefall at når man benytter Libre Office Calc så foreslår programmet mulige fortsettelser på teksten du skriver inn. Dette gjør også Excel forsåvidt, men Calc virker å ha en mer aggressiv innstilling for hva som skal foreslås. Funksjonen heter autocomplete. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Vet iallefall at når man benytter Libre Office Calc så foreslår programmet mulige fortsettelser på teksten du skriver inn. Dette gjør også Excel forsåvidt, men Calc virker å ha en mer aggressiv innstilling for hva som skal foreslås. Funksjonen heter autocomplete. Takker så mye for tips geir_hk! En funksjon jeg ikke kjente til som etter noe googling har gitt meg mange nye muligheter som jeg tester ut i øyeblikket! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå