mawe73 Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Hei, Skriver her fordi jeg er veldig i tvil om hva som vil være det rette. Kort fortalt så har vi nettopp skilt lag. Mor jobber turnus, mens jeg har en 8-4 jobb. Barna (2 stk) er i barnehage alder. Nå ønsker mor å gå ned til 80% fordi hun vil se barna mer. Hun ønsker også en 60/40 fordeling. Turnusen hun jobber i vil nok medfører at jeg uansett må stille opp med henting i barnehage selv om de skal være hos mor. Vi har ingen familie her så hvis ikke hun henter så må jeg. På grunn av mye kursing har hun det siste året vært mye borte, så den daglige omsorgen har falt på meg. Alt dette er i forsåvidt greit, men hun krever at alt av skattelette, barnetrygd og stønad skal tilfalle henne fordi hun må ned i stilling og bør kompenseres for det. I tillegg så kjøper hun store deler av klærne de bruker. Jeg er jo ikke helt enig da. Jeg må jo ha tak over hodet til barna uansett og sikkert klær, ski, sykler osv hos meg. Men jeg ser dette sliter på henne. Og også at en reduksjon i inntekt vil være en belastning for henne. Jeg kjenner godt på en dårlig samvittighet her, men jeg synes det er blir skjevt. Det er jo ikke jeg som jobber turnus og hun har valgt det selv. Så hva tenker dere? Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Hva vi tenker og mener betyr vel i grunnen ingenting da det er andre som avgjør utfallet om dere ikkje blir enige. Men om du vil ha min mening så virker det som om hun har hengt litt for lenge inne på kvinneguiden! Helt idiotisk hva hun forlanger! Har dere tilnærmet 50/50 så blir kostnadene der etter også, hun kan ikkje "forlange" noe som helst med mindre du går med på det! Hadde ikkje gitt kjerringen 5 øre mer enn det staten krevde! Da hadde eg heller brukt pengene på barna selv! Skal hun gi deg penger når kontoen din er tom pg barna er hos deg? Edit: og ihvertfall om du må hente i hennes periode! Hvorfor skal hun bare få og få? Min søster flår eksen, og eg hater det! Er så feil, og hun sitter med en solid utbetaling for å ikkje gjøre noe! Er så feil Endret 7. mars 2016 av Villfaren 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Om ikke så lenge kommer det til å framstå ganske mye klarere for deg. Skal gi deg en heads-up: Pass på dine egne og dine barns interesser og fiks som aller best for deg selv og dine barn, la eksen fikse som best hun kan for seg selv. Det er ikke usannsynlig at dere ryker på en rettslig greie, så SØRG FOR Å LOGGFØRE ALT SOM BLIR SAGT OG GJORT! Shit might hit the fan.... 3 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Helt enig med Leo! Tenk på deg selv, og barna oppi dette, og ikkje gi eksen noe mer enn det som blir krevd! Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Mors ønske om å redusere stilling til 80% betyr at du må betale høyere barnebidrag enn når hun jobber 100%. Dersom det er mor som skal ha dem 60% er det hun som har krav på barnetrygd, skattelette og stønad. Går dere for en 50/50 ordning er det vanlig å dele på disse godene, f.eks annenhvert år. Du nevner at du må stille opp for å hente barn i barnehagen også på dager som er hennes pga. turnusen hennes. Dersom du ikke stiller opp må hun kanskje bytte til en dårligere betalt jobb, noe som igjen kan føre til at du må betale høyere bidrag. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg ville gått for 50/50, hun har vel ikke noe mer krav på barna. Da bruker dere jo ca det samme på barna økonomisk og alle burde være glade og fornøyde Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Selv med 50/50 kan du risikere å måtte betale bidrag. Uansett hva de på NAV måtte fortelle deg, som at du må dokumentere inntekter og utgifter, er det KUN to ting som teller: BRUTTO LØNN og samværsprosent. Jeg har mer enn dobbelt så mye i lån som eksen, høyere husleie osv, og vi har 50/50, likevel må jeg betale bidrag, fordi jeg har høyere bruttolønn. Jeg dokumenterte til og med at jeg gikk med underskudd første året, at jeg måtte selge nedbetalte eiendeler for at det skulle gå rundt, likevel måtte jeg betale bidrag. Du skaper mest sannsynlig problemer for deg selv med å være fleksibel. Skal du gjøre noe for henne, henting av barn på andre tidspunkt enn når de skal være hos deg, MÅ du få dette med i samværs-/omsorgsavtalen. Endret 7. mars 2016 av Leo_ Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Diskriminering på høyt nivå! Kvinner er altfor beskyttet når det gjelder barn. De første årene kan eg forstå, men etter barnet er begynt i barnehagen burde det ikkje være forskjell mellom kjønnene sålenge det er 50/50 ordning 4 Lenke til kommentar
mawe73 Skrevet 9. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2016 Jeg må innrømme at jeg ikke er helt uerfaren når det gjelder barnebidrag (fikk barn som ganske ung). Og må innrømme at akkurat det er et område hvor man er helt maktesløs og det eneste som hjelper er å akseptere at sånn er det. Da får man ihvertfall litt sjelefred, selv om pengene øses ut i et svart hull og det er en ubegrenset kilde til irritasjon og frustrasjon. Jeg har lest og regnet litt på det og er enig med Leo_ og Dromle. Lavere inntekt hos mor gir høyere utgifter hos meg. Det sure er selvfølgelig at jeg ikke har noen påvirkningskraft. Ting utenfor min kontroll påvirker direkte mine utgifter. Mektig irriterende! (men så var det denne sjelefreden da) Jeg og mor er (for øyeblikket) enige i at hun får alle fordelene (inklusiv støtte til barnepass), vi deler alle utgifter likt. Litt grovregning på det så gir det omtrent samme utgiftsnivå for meg som om jeg skulle betalt bidrag. Så det blir likt for meg og hun er fornøyd = lite konflikt = bra. Men igjen kommer dette veldig an på samvær. Hvis det viser seg at hennes turnus gjør at samværet nærmer seg 50% så vil bidraget jeg må betale synke betraktelig (ifølge bidragsveiviseren), dette gjør at en diskusjon og vurdering rundt bidrag må komme opp (igjen). Men den beste løsningen er fremdeles delt bosted og 50/50 fordeling av samvær. Det gir den mest rettferdige fordelingen av fordeler (støtte fra NAV og skattereduksjon) og utgifter. Men så lenge ikke mor vil så er det ingen andre alternativ enn dagens løsning. Surt, men det må man bare komme over og livet går videre. Dette er jo fremdeles ganske nytt og mye må gå seg til. Jeg håper at når dette kommer litt på avstand og barna blir litt større så kan vi få til 50/50 samvær og en mer rettferdig fordeling. Takk for innspill Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Godt å se at du har reflektert litt. Litt på sidelinja, men du er ikke nødt til å godta mindre enn 50/50 sånn helt uten videre. Jeg mener det var i 2013 tinger og tanger ble endret, og at det fra da av skulle legges opp til delt samvær, med 50% som utgangspunkt. Google kan sikkert hjelpe til her. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 ...Nå ønsker mor å gå ned til 80% fordi hun vil se barna mer. Hun ønsker også en 60/40 fordeling.... Mors ønske om å redusere stilling til 80% betyr at du må betale høyere barnebidrag enn når hun jobber 100%. ... Man skal bidra etter evne/potensiale og ikke etter vilje. Reduksjon i stilling (uavhengig av grunn) skal ikke føre til at den andre må betale mer bidrag. Les deg opp på barneloven. Det burde sikkert ikke være problematisk å klubbe gjennom en 50/50 fordeling heller. vært på familievernkontoret for å få meklingsattest? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Man skal bidra etter evne ja. En 80% stilling er å anse som en fulltidsstilling og under enkelte vilkår kan msn redusere fra 100% til 80%. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 20. mars 2016 Del Skrevet 20. mars 2016 Hei, Skriver her fordi jeg er veldig i tvil om hva som vil være det rette. Kort fortalt så har vi nettopp skilt lag. Mor jobber turnus, mens jeg har en 8-4 jobb. Barna (2 stk) er i barnehage alder. Nå ønsker mor å gå ned til 80% fordi hun vil se barna mer. Hun ønsker også en 60/40 fordeling. Turnusen hun jobber i vil nok medfører at jeg uansett må stille opp med henting i barnehage selv om de skal være hos mor. Vi har ingen familie her så hvis ikke hun henter så må jeg. På grunn av mye kursing har hun det siste året vært mye borte, så den daglige omsorgen har falt på meg. Alt dette er i forsåvidt greit, men hun krever at alt av skattelette, barnetrygd og stønad skal tilfalle henne fordi hun må ned i stilling og bør kompenseres for det. I tillegg så kjøper hun store deler av klærne de bruker. Jeg er jo ikke helt enig da. Jeg må jo ha tak over hodet til barna uansett og sikkert klær, ski, sykler osv hos meg. Men jeg ser dette sliter på henne. Og også at en reduksjon i inntekt vil være en belastning for henne. Jeg kjenner godt på en dårlig samvittighet her, men jeg synes det er blir skjevt. Det er jo ikke jeg som jobber turnus og hun har valgt det selv. Så hva tenker dere? Det hadde vært lettere om du hadde hatt hovedomsorg og hvertfall hatt barna de dagene du henter uansett.. At hun jobber turnus er litt hennes problem men jeg ser jo også at det kan være tøft å skulle finne seg ny jobb i disse dager 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå