Gå til innhold

Storstilt rehabilitering skal redusere signalfeilene i en av landets største problemtunneler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skulle tenkt stort og nytt, samt samarbeide med andre store prosjekter som kommer i regionen så skulle man tenkt Hurumbanen. En bane som knytte sammen Sande med Asker. To nye singlespor tunneller ut fra Asker stasjon som avgrenet til Heggedal stasjon. Sporet videre kunne legges inne i fjellet videre mot Røyken eller gravd det ned 4-5 meter og så bygget overbygg over av betong. Begge deler vil bli mye bedre for befolkningen i området som i dag belastes av mye støy fra toget. Videre igjennom Røyken kommune må man se på traseevalg, men ikke henge seg opp i hvor befolkningen er i dag, men heller tenke nytt og ta i bruk nye arealer for anlegging av nye stasjoner. Innfarstparkering og sentraer med butikker og busstasjon for matebuss bør annlegges ved stasjonene. Dermed slipper man å tenke på eksisterende boligmasse som må rivers. Det bør bli et sted rundt 2 til 3 stasjoner på strekningen Asker - Sande pluss evt Heggedal og stasjoner i Vestfold. Stasjonene bygges ut med 4 spor avvik til platform og hovedspor i midten slik som Holmestrand stasjon bygges i dag. Da kan lokaltog stoppe på stasjonnene evt. godstog og region/fjerntog kjøre forbi. På Hurumlandet bør man grave ned banen og lage kulvert over samt bruke tunneler der det er mulig for å kunne utnytte areal langs banen til boligbygging. Banen kunne så krysset Drammensfjorden sør for

Svelvik og koble se på Vestfoldbanens nye spor.

Fordelene er at man kan tenke vei i noen av trasee delene. Fjordkryssingen kan legges i felles bro over Drammensfjorden samt at bygging av tunneler rundt Asker kan slåes sammen med tunneler i E18 utbyggingen samt ny Slemmestadvei/Røykenvei.

Hurumbanen vil som Ringeriksbanen være en bane som åpner nytt landskap i Norge for togtransport, den vil bli en redundans til dagens jernbanenett igjennom Drammen samt at ved å bygge Hurumbanen trenger ikke Drammensbanen å bygges ut med 1 eller 2 spor til mellom Asker og Drammen. Altså utvide bro over Drammenselven og heller ikke bygge ut Lieråstunnelen. Det trengs heller ikke å bygge om Drammen stasjon eller å bygge dobbeltspor mellom Drammen stasjon og nysporet på Vestfoldbanen sør for kobberviksdalen. Hurumbanen vil kunne forkorte Vestfoldbanen og kunne gi mye kortere reisetid for Vestfoldbanen og om noen år Sørlandsbanen hvis strekningen mellom Porsgrunn og området nord for Kragerø også kalt Grenlandsbanen kommer på plass. Dessuten vil man kunne få gevinster i andre store samferdselsprosjekter i området.

Kommunene Røyken og Hurum vil komme mye nærmere Vestfold og Oslo og man kan få mye biltrafikk over på jernbanen. Hurumbanen vil kunne bli til ved å argumentere likt som for Ringeriksbanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en raskt vosende befolkning i Røyken kommune, ville det kanskje være rimelig å utvide Spikkestadbanen til dobbeltspor og forlenge den til nye Lier stasjon ved Lierstranda? Dette ville binde Røyken bedre sammen med både Oslo og Drammen og gi redundans på strekningen Asker-Drammen ved vedlikehold og driftsuhell. Som en bonus: hadde man bygget en slik bane først, kunne man deretter utbedret Liertunnelen i en sammenhengende økt uten problemer med togtrafikken, akkurat som arbeidet som nettopp er gjennomført ved Høvik og Stabæk, der togene gikk i høyhastighetstunnelen i anleggsperioden. Hva angår Liertunnelen, registrerer jeg at den ikke blir som de aller beste nye, men håper allikevel at en betydelig fartsøkning ligger inne i Jernbaneverkets planer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en raskt vosende befolkning i Røyken kommune, ville det kanskje være rimelig å utvide Spikkestadbanen til dobbeltspor og forlenge den til nye Lier stasjon ved Lierstranda? Dette ville binde Røyken bedre sammen med både Oslo og Drammen og gi redundans på strekningen Asker-Drammen ved vedlikehold og driftsuhell. Som en bonus: hadde man bygget en slik bane først, kunne man deretter utbedret Liertunnelen i en sammenhengende økt uten problemer med togtrafikken, akkurat som arbeidet som nettopp er gjennomført ved Høvik og Stabæk, der togene gikk i høyhastighetstunnelen i anleggsperioden. Hva angår Liertunnelen, registrerer jeg at den ikke blir som de aller beste nye, men håper allikevel at en betydelig fartsøkning ligger inne i Jernbaneverkets planer.

 

Problemet som man hadde med banen som gikk der før, Gamle Drammensbanen var

høydeforskjellen mellom spikkestad og lier. På de lange togene måtte man kjøre ekstra lok for å få togene opp. Det samme problemet får man med en ny bane....

Lenke til kommentar

Med en raskt vosende befolkning i Røyken kommune, ville det kanskje være rimelig å utvide Spikkestadbanen til dobbeltspor og forlenge den til nye Lier stasjon ved Lierstranda? Dette ville binde Røyken bedre sammen med både Oslo og Drammen og gi redundans på strekningen Asker-Drammen ved vedlikehold og driftsuhell. Som en bonus: hadde man bygget en slik bane først, kunne man deretter utbedret Liertunnelen i en sammenhengende økt uten problemer med togtrafikken, akkurat som arbeidet som nettopp er gjennomført ved Høvik og Stabæk, der togene gikk i høyhastighetstunnelen i anleggsperioden. Hva angår Liertunnelen, registrerer jeg at den ikke blir som de aller beste nye, men håper allikevel at en betydelig fartsøkning ligger inne i Jernbaneverkets planer.

 

En eventuell fartsøkning i Lieråstunnelen vil kreve en profilutbedring på tunnelen, det er ubehagelig nok å møtes i 130 der inne, 160 vil være ekstremt ubehagelig, og 200 er umulig.

 

Mest sannsylig vil det være billigere og lettere å sprenge/bore seg et nytt hull gjennom åsen for en eventuell hurtigtogtrase.

Lenke til kommentar

 

Med en raskt vosende befolkning i Røyken kommune, ville det kanskje være rimelig å utvide Spikkestadbanen til dobbeltspor og forlenge den til nye Lier stasjon ved Lierstranda? Dette ville binde Røyken bedre sammen med både Oslo og Drammen og gi redundans på strekningen Asker-Drammen ved vedlikehold og driftsuhell. Som en bonus: hadde man bygget en slik bane først, kunne man deretter utbedret Liertunnelen i en sammenhengende økt uten problemer med togtrafikken, akkurat som arbeidet som nettopp er gjennomført ved Høvik og Stabæk, der togene gikk i høyhastighetstunnelen i anleggsperioden. Hva angår Liertunnelen, registrerer jeg at den ikke blir som de aller beste nye, men håper allikevel at en betydelig fartsøkning ligger inne i Jernbaneverkets planer.

En eventuell fartsøkning i Lieråstunnelen vil kreve en profilutbedring på tunnelen, det er ubehagelig nok å møtes i 130 der inne, 160 vil være ekstremt ubehagelig, og 200 er umulig.

 

Mest sannsylig vil det være billigere og lettere å sprenge/bore seg et nytt hull gjennom åsen for en eventuell hurtigtogtrase.

 

Det var det jeg fryktet. Ville det ikke isåfall vært mest rasjonelt å bygge en helt ny tunnel? Man skulle tro at med ønsket om raskest mulige forbindelser i InterCity-triangelet, vil det ganske snart komme et krav om evt. ny trase med hastighet på 200-250km/t. Da vil vel denne oppussingen fremstå som bortkastede penger. Det er lett å se for seg overskriftene: "Staten skrinlegger nyoppusset tunnel"

Lenke til kommentar

 

Med en raskt vosende befolkning i Røyken kommune, ville det kanskje være rimelig å utvide Spikkestadbanen til dobbeltspor og forlenge den til nye Lier stasjon ved Lierstranda? Dette ville binde Røyken bedre sammen med både Oslo og Drammen og gi redundans på strekningen Asker-Drammen ved vedlikehold og driftsuhell. Som en bonus: hadde man bygget en slik bane først, kunne man deretter utbedret Liertunnelen i en sammenhengende økt uten problemer med togtrafikken, akkurat som arbeidet som nettopp er gjennomført ved Høvik og Stabæk, der togene gikk i høyhastighetstunnelen i anleggsperioden. Hva angår Liertunnelen, registrerer jeg at den ikke blir som de aller beste nye, men håper allikevel at en betydelig fartsøkning ligger inne i Jernbaneverkets planer.

Problemet som man hadde med banen som gikk der før, Gamle Drammensbanen var

høydeforskjellen mellom spikkestad og lier. På de lange togene måtte man kjøre ekstra lok for å få togene opp. Det samme problemet får man med en ny bane....

 

Joda, jeg skjønner problemet med hellingen. Slik jeg skjønner vil man ideelt sett ha en helling på 1.25%, men kan akseptere 3%. Sett at man begynte å grave et eller annet sted i nærheten av Røyken og la Spikkestad (og muligens Røyken) stasjon under bakken, ser det vel ut til at man har 8-10km på å komme seg ned drøye 100m. Jeg skjønner at dette ikke blir billig, men det ville skape en helt annen redundans i jernbanen på strekningen Asker-Drammen, samt åpne for mye bedre kollektivforbindelser Røyken-Spikkestad-Drammen. Det er uansett bare et tankeeksperiment, men det hadde vært spennende å vite hvor mye det ville ha kostet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...