Gå til innhold

Sluttet i jobb

Anbefalte innlegg

Hei.

Siste dato i mars er min siste arbeidsdag på bedriften jeg nå jobber i.

Slikt jeg har forstått det får jeg lønn + feriepenger utbetalt ved siste arbeidsdag.

Står at jeg har opptjent feriepenger beløp ***** å lurer på om det trekkes skatt av det beløpet ?
Etter som jeg ikke tar noen form for ferie så får jeg vel utbetalt lønn + feriepenger ja ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler skatt av feriepengene du har opptjent i år, om du får de utbetalt i år. Men tror man får skatten tilbakebetalt til neste år om man betaler for mye skatt totalt sett dette året.

Lenke til kommentar

Det er som nevnt veldig varierende og individuelt om når man får pengene. 

For de fleste er det enklest å bare få de utbetalt så snart som mulig, dvs ved neste lønnskjøring. Og det er helt rett at man ikke skatter for pengene fra ifjor, men fra i år. Også skal man få de igjen på skatten likevel. 

Jeg byttet jobb på denne tiden ifjor og mener at jeg har lest at jeg skal få de pengene igjen på skatten i år.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir slik:

Du har krav på å få utbetalt opptjente feriepenger (ferieloven) når du slutter i en bedrift. Du vil kunne få utbetalt det du har opparbeidet deg av feriepenger i løpet av 2015, samt de pengene du har opparbeidet deg fra januar til siste arbeidsdag i år. Feriepengene for i år vil det trekkes skatt av, mens feriepengene fra 2015 blir det ikke trukket skatt av, selv om de er skattepliktige. Om du har lønn på etterskudd, så vil du naturligvis også få utbetalt det du har tjent fra 1. mars tom 31. mars. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...