Gå til innhold

Forkurs - realkompetanse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Har prøvd å lete litt for å finne ut om man kan bruke forkurs til ingeniørutdanning til andre ting enn nettopp det, men finner ingenting. Kan jeg komme inn på andre studier som krever realkompetanse hvis jeg har bestått forkurset? 

Nei, forkurset er til ingeniørstudiet. Du kan sikkert søke om å komme inn, men det blir jo en vurdering skolen må ta stilling til. Realkompetanse er vell for de som har erfaring i fra jobb osv. 

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil så må man ta et ekstra norskfag ved siden av forkurset for å utdanne seg til andre ting enn ingeniør.

Forkurset (i hvert fall på NTNU) inneholder fagene matematikk, fysikk, kommunikasjon og norsk, og teknologi og samfunn. Må man ha et ekstra norskfag i tillegg til dette? Og jeg har studiekompetanse til våren, så hvis jeg hadde tatt forkurset ville jeg bare hatt matematikk og fysikk. Er det forresten noen som vet noe om inntaket til forkurset? Er det høyt snitt? 

Lenke til kommentar

Åh, realkompetanse blir det ikke uansett nei. Realfagskompetanse*. Så teit egentlig, man har vel matten og fysikken på vgs-nivå

Problemet er at det er eget pensum og det er ikke like stort som R1/R2. Derfor tviler jeg på at du får det "godskrevet". Det er dog lett å ta det som privatist etter å ha fullført.. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk forkurs til ingeniørutdanning ved HiB i fjor og mener å huske at vi kunne søke om å ta et norskfag slik at vi fikk spesiel studiekompetanse. Dette var riktignok ikke realfagskurset, så vi i klassen hadde ikke studiekompetanse fra før.

Du går/har gått studiespesialiserende men ikke valgt realfag på VGS? I så fall trengs vel ikke mer norsk.

Lenke til kommentar

Åh, realkompetanse blir det ikke uansett nei. Realfagskompetanse*. Så teit egentlig, man har vel matten og fysikken på vgs-nivå

Problemet er at det er eget pensum og det er ikke like stort som R1/R2. Derfor tviler jeg på at du får det "godskrevet". Det er dog lett å ta det som privatist etter å ha fullført.. 

Skjønner. Takk for svar. 

Jeg gikk forkurs til ingeniørutdanning ved HiB i fjor og mener å huske at vi kunne søke om å ta et norskfag slik at vi fikk spesiel studiekompetanse. Dette var riktignok ikke realfagskurset, så vi i klassen hadde ikke studiekompetanse fra før.

Du går/har gått studiespesialiserende men ikke valgt realfag på VGS? I så fall trengs vel ikke mer norsk.

Hm.. Ja, jeg går studiespesialiserende nå, men har valgt samfunnsfag.

Får vel bare bestemme meg for hva jeg egentlig vil studere. Er bare det at forkurs frister mer enn å begynne å ta realfag som privatist eller begynne på privat vgs, men jeg er ikke sikker på om det er ingeniør jeg vil bli. Bah

Lenke til kommentar

Får vel bare bestemme meg for hva jeg egentlig vil studere. Er bare det at forkurs frister mer enn å begynne å ta realfag som privatist eller begynne på privat vgs, men jeg er ikke sikker på om det er ingeniør jeg vil bli. Bah

Da tar du forkurs og melder deg opp som privatist i tillegg, så har du begge deler. Pensum er såpasse likt at det ikke bør by på store utfordringer. 

Lenke til kommentar

Da tar du forkurs og melder deg opp som privatist i tillegg, så har du begge deler. Pensum er såpasse likt at det ikke bør by på store utfordringer. 

Ja, begynner på forkurs og hvis det går greit (har ikke hatt matte på 5 år), melder jeg meg opp til matte og fysikkeksamen som privatist til neste vår. 

Lenke til kommentar

Jeg går forkurset nå (nettbasert) Jeg 29 år, gift og har 1 barn. I tillegg jobber jeg 100%. Så da studerer jeg på kvelden med min egen motivasjon og inspirasjon om å skape noe som drivkraft til å fullføre forkurset. Jeg bruker noen timer på kvelden hver dag og litt i helgene.

I tillegg bruker jeg youtube og matematikk.net

De eneste fagene en må jobbe mest med er matematikk og fysikk. Resten er omtrent selvkjørende. Forkurs boka i matte er enorm, men det er oppgavene og eksamensoppgavene som er et must for å klare det. Ikke alt som står i matteboka eller fysikkboka er viktig. Så det gjelder å lære seg det viktigste.

Man kan alltid ta fagene man trenger som privatist så lenge man ikke har samme eksamensdato som forkurs fagene.

Så ja alt er mulig så lenge man er fokusert og motivert nok hele tiden.

Jeg kan fortelle deg at hvis du tar matte r1,r2 og fysikk 1 som privatist mens du tar forkurs så vil du finne mye av det samme!

Men bare at det er flere oppgaver som skal løses som privatist.

Jeg anbefaler matematikk.net på det sterkeste uansett. Der vil du få hjelp til alt du trenger.

Endret av Xemonoid
Lenke til kommentar

De eneste fagene en må jobbe mest med er matematikk og fysikk. Resten er omtrent selvkjørende. Forkurs boka i matte er enorm, men det er oppgavene og eksamensoppgavene som er et must for å klare det. Ikke alt som står i matteboka eller fysikkboka er viktig. Så det gjelder å lære seg det viktigste.

Ville bare kommentere dette. Det aller meste i forkurs bøkene er pensum,da det er egne bøker laget for forkurs, men noe har gått ut ila årene men det er veldig lite. For å dekke hele pensum må en gjøre vesentlig flere oppgaver enn gitt av foreleser, men eksamensoppgavene er de desidert viktigste, men disse klarer en ikke uten å ha gjort mye oppgaver tidligere fra boken. 

Har gått forkurs selv og går det forøvrig nå også da jeg tar Y-veien, pensum er likt i ett fag over to semester. 

Det er ikke meningen å pirke eller noe slikt, men det er viktig å forstå at forkurs er mye arbeid, en må jobbe hardt for å oppnå gode karakterer, for de aller fleste. 

Lenke til kommentar

Det har du rett i. Det er svært mye arbeid. Derfor bruker jeg andre hjelpemidler i tillegg til forelesninger/oppgaver.

Vi har alle forskjellige studieteknikker. Man må finne sin egen teknikk.

Jeg forstår matematikken litt lettere fordi jeg har r1 fra før. Men jeg ønsket å konkurrere med et forkurs isteden for realkompetanse. Derfor tar jeg det.

R2 krever langt mer jobbing for at det skal sitte. Husk at avslapping og andre aktiviteter er også viktig mens man jobber med fagene.

Lenke til kommentar

Det har du rett i. Det er svært mye arbeid. Derfor bruker jeg andre hjelpemidler i tillegg til forelesninger/oppgaver.

Vi har alle forskjellige studieteknikker. Man må finne sin egen teknikk.

Jeg forstår matematikken litt lettere fordi jeg har r1 fra før. Men jeg ønsket å konkurrere med et forkurs isteden for realkompetanse. Derfor tar jeg det.

R2 krever langt mer jobbing for at det skal sitte. Husk at avslapping og andre aktiviteter er også viktig mens man jobber med fagene.

Absolutt, felles for alt er vell at det kreves arbeid. Hvilket er jo forskjellig for alle. Personlig regnet jeg meg så og si igjennom oppgaveboken og alle tilgjengelige eksamner, nå gjør jeg bare obligatoriske innleveringer for å friske opp, for mye detter vekk når en ikke bruker det, iallefall for meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...