Gå til innhold

Kristendommen, jødedommen og islam

Anbefalte innlegg

Moses tilhører Det Gamle Testamentet i Bibelen. Kort forklart med bud, lover og påbud gitt til folket fra Moses (fikk de 10 bud fra Gud), alt satt inn i sin tid og tradisjoner.

I Det Nye Testamentet har Jesus oppsummert og forklart loven. Det finnes mange tilfeller der folk spør Jesus om det samme som i dag, relatert til disse i vår tid enda merkeligere lovene.

Så til vår hverdag: Svinekjøtt var eksempelvis urent fordi mennesket på den tid ikke hadde nok kunnskap om hvordan en behandler kjøttet - for å unngå alvorlige sykdommer fra trikiner (parasitter) som kan finnes i svinekjøtt. Dermed ble dette vedtatt som ulovlig/urent.

Slik er det med de fleste lovverk også i dag. Og det finnes også i dag mennesker som ikke forstår hvorfor et for dem tåpelig påbud finnes i Norsk Lov.

Slik er det også i Bibelen, uten at vi alltid forstår eller ønsker å ville forstå begrunnelsen. Ofte en til slutt naturlig årsakssammenheng.

For det første så er det mange tåpelige forbud og påbud i norsk lov, det er overformynderi mot folk som burde få lov til å bestemme selv hva de vil gjøre med sine egne liv, dette er noe som bør rettes på.

Svinekjøtt altså... Nå er det jo slik at masseprodusert kyllingkjøtt i mange tilfeller er verre, hvorfor har ikke religionene oppdatert seg til det da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desse religionene har mye til felles. Abraham er deres felles opphav, alle tre anerkjenner skapelsesberetningen, adam og eva, fortellingen om Noah, de har samme Gud osv.

Leser man i bibelens GT og koranen så er mye likt når det gjelder regler og straffer.

Alikevel så har desse tre religionene prøvt å utslette hverandre i alle år, men de har samme gud, hvordan skal dette gå i himmelen, blir himmelen inndelt i flere soner med høye murer slik man må gjøre her på jorden?

Det er nok mye likt mellom de abramistiske religionene, forskjellen derimot er at muslimene fortsatt lever i middelalderen mens de fleste jøder og kristne har tatt skrittet videre til den moderne tid. Hvor mange hundre år det vil ta før muslimene utvikler seg det er et godt spørsmål, men jeg tror nok det beste ville vært om vi kunne unngått at vårt eget folk fikk oppleve å bli undertrykket av dette gammeldagse livssynet i framtiden.

Joda, jeg ser forskjellene, men mener fortsatt at om de har en felles gud, så er det også en felles himmel, og her skal alle de som hater hverandre her på jorden møtes. Det viser igjenn hvor ulogisk religion er.

Selv tror jeg ikke på himmel og helvete uansett, og finnes det en gud/overmakt så er det noe annet en den onde guden vi her snakker om.

Lenke til kommentar

For det første så er det mange tåpelige forbud og påbud i norsk lov, det er overformynderi mot folk som burde få lov til å bestemme selv hva de vil gjøre med sine egne liv, dette er noe som bør rettes på.

Svinekjøtt altså... Nå er det jo slik at masseprodusert kyllingkjøtt i mange tilfeller er verre, hvorfor har ikke religionene oppdatert seg til det da?

Så norske lover som ikke passer dine kjøreregler bør avskaffes, og det bør innsettes flere lover til lovene i religionene. Joda. Det er mye en kan ønske seg tilpasset kun etter ens egne meninger. Utfordringen ligger i at vi alle er den del av et samfunn.

Jeg hadde et ønske om å bygge ditt og datt, men så mente naboen at det var en overformyndersk lov som forbød meg nettopp å gjøre det. Og i neste omgang: Jeg er så glad at vi har en norsk lov som forbyr det naboen hadde tenkt å iverksette.

Endret av Technisk
Lenke til kommentar
Joda, jeg ser forskjellene, men mener fortsatt at om de har en felles gud, så er det også en felles himmel, og her skal alle de som hater hverandre her på jorden møtes. Det viser igjenn hvor ulogisk religion er.

Selv tror jeg ikke på himmel og helvete uansett, og finnes det en gud/overmakt så er det noe annet en den onde guden vi her snakker om.

Joda, er helt enig i at dette virker totalt ulogisk og uforståelig. Det er faktisk like ulogisk som om at ting skulle kunne eksistere flere steder samtidig. For det har vitenskapen trodd og ansett som logisk, helt frem til kvantefysikken beviste at det faktisk er mulig.

Viser dette dermed at også vitenskapen er ulogisk?

Endret av Technisk
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på som sikkert en eller annen kan forklare meg:

Når all Abrahamske religioner, og alle verdens folkeslag møtes i himmelen, hvilket språk kommuniseres det med da?

Hvilket språk snakker Gud når han står ved perleporten og tar imot folk fra hele verden? Kanskje det går på fingerspråk, tommelen opp betyr, du blir her i himmelen, tommelen ned betyr du går til helvete.

Kaskje går det på arabisk eller hebraisk siden jesus var jøde? Blir kanskje et lite lynkurs i hebraisk før perleporten, slik at man skjønner hva som skjer. Litt kjedlig om kommunikasjonsproblem fører til at en som fikk plass i himmelen ikke helt skjønte språket og ved en feil havnet i helvete.

Men regner kanskje heller med at man får implementert et nytt og felles språk i sjela på vei opp til himmelen.

Endret av PSfire
Lenke til kommentar

Så norske lover som ikke passer dine kjøreregler bør avskaffes, og det bør innsettes flere lover til lovene i religionene. Joda. Det er mye en kan ønske seg tilpasset kun etter ens egne meninger. Utfordringen ligger i at vi alle er den del av et samfunn.

Jeg hadde et ønske om å bygge ditt og datt, men så mente naboen at det var en overformyndersk lov som forbød meg nettopp å gjøre det. Og i neste omgang: Jeg er så glad at vi har en norsk lov som forbyr det naboen hadde tenkt å iverksette.

Når du sammenligner bibelen og GT med norske regler, mener du da at bibelen er en regelbok fra den tiden, eller en hellig skrift.

Om det er en hellig skrift, så burde en almektig gud kunne forfatte en bok som ikke ble utdatert og ubrukelig etter noen få tiår, men være like aktuell frem til jusus liksom skal hente sine kjære hjem. Han er jo tross alt almektig og burde vite at hele GT ble ubrukelig ganske fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville vært nokså uforståelig for mennesker i fortiden dersom Gud skulle ha laget regler for hvordan roboter, laget av roboter med kunstig intelligens som opprinnelig ble laget av mennesker, skulle forholde seg til hverandre i fremtiden.

Endret av Technisk
Lenke til kommentar

Det ville vært nokså uforståelig for mennesker i fortiden dersom Gud skulle ha laget regler for hvordan roboter, laget av roboter med kunstig intelligens som opprinnelig ble laget av mennesker, skulle forholde seg til hverandre i fremtiden.

Du svarer som om bibelen er en eventyrbok og ikke en hellig skrift. Bibelen skal vel ikke handle om roboter, men være en veiledning for kristne ikke bare for 2000 år siden, men også idag. Det burde en almektig gud klare.

Sitat:

"Hvordan ble Bibelen til? Gud fortalte de menneskene som skrev Bibelen hva som skulle skrives og hva de skulle si. Det står i Bibelen, 2. Peter 1,21. For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud."

Sitat:

"Gud er opphavet til alt som står i Bibelen. Det står i Bibelen, 2. Timoteus 3,16. Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd."

Bibelen er jo utdatert forlengst, og siden den er skrevet for bruk i steinalderen burde den vert oppdatert til bruk idag, men om man forandrer noe i bibelen så straffes man med døden.

Hva gjør man da. Bibelen er utdatert og kan ikke leves etter i dag, og kan heller ikke endres uten at man trues med dødsstraff. Dette burde en almektig gud ha skjønt.

Lenke til kommentar

Du svarer som om bibelen er en eventyrbok og ikke en hellig skrift. Bibelen skal vel ikke handle om roboter, men være en veiledning for kristne ikke bare for 2000 år siden, men også idag. Det burde en almektig gud klare.

Noen vil kunne påstå det samme om 2000 år. Hvorfor laget ikke Gud lover om hvordan kristne mennesker og intelligente roboter skulle oppdra sine felles biomekaniske barn?

Endret av Technisk
Lenke til kommentar

Noen vil kunne påstå det samme om 2000 år. Hvorfor laget ikke Gud lover om hvordan kristne mennesker og intelligente roboter skulle oppdra sine felles biomekaniske barn?

2000 år, vi hører jo hver dag at jesus kommer snart igjen, men du vrir deg fint unna problemstillingen.

Men ja, en almektig gud burde kunne lage en lærebok som var aktuell frem til hans gjenkomst, og ikke bare være brukbar noen tiår frem i tid.

Endret av PSfire
Lenke til kommentar

2000 år, vi hører jo hver dag at jesus kommer snart igjen, men du vrir deg fint unna problemstillingen.

Men ja, en almektig gud burde kunne lage en lærebok som var aktuell frem til hans gjenkomst, og ikke bare være brukbar noen tiår frem i tid.

Problemstillingen var tid i forhold til innhold. Du kikket bakover i tid, mens jeg beskrev tilsvarende tilbakeblikk i fremtiden. Trolig er det ikke akkurat 2000 år til vi får lover som angår kunstig intelligens og digitalisering av menneskets hjerne. Og slik jeg fortod dette da, så var problemstillingen din at Gud ikke hadde laget regler for fremtiden. Beklager hvis jeg misforstod.

For øvrig så sier Bibelen: "For Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag." (2 Pet 3,8)

Endret av Technisk
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke klarer å se at Bibelen har vært noen "brukbar lærebok" noen gang. Selvfølgelig står det fornuftige ting i den, men disse blir jo "spammet" i hjel av alt det andre tøvet som står der.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke klarer å se at Bibelen har vært noen "brukbar lærebok" noen gang. Selvfølgelig står det fornuftige ting i den, men disse blir jo "spammet" i hjel av alt det andre tøvet som står der.

Jeg mener heller ikke at bibelen er en brukbar lærebok, men den var vel mer aktuell når den ble skrevet enn den er i dag. En almektig gud burde klare bedre enn å "skrive" en bok som etter kort tid går ut på dato.

Lenke til kommentar

Jeg mener heller ikke at bibelen er en brukbar lærebok, men den var vel mer aktuell når den ble skrevet enn den er i dag. En almektig gud burde klare bedre enn å "skrive" en bok som etter kort tid går ut på dato.

Jeg ser at vi er mye enige i sak utifra det jeg har lest av dine kommentarer her inne. Prøvde bare å tydeliggjøre mitt eget ståsted ved å flisespikke rundt din bruk av ordene "brukbar" og "lærebok" som jeg synes ble for positive ord til å beskrive Bibelen som.

"Aktuell" er vel et bedre ord enn "brukbar" i denne settingen. For selv om noe kan være aktuelt, så betyr det ikke at det er noe bra eller brukbart. Bibelen er bare aktuell for de som enten ubevisst eller bevisst er ignorante. Bibelen er like mye en god lærebok som rottegift er godt på brødskiva ...

Lenke til kommentar

Det ble vel trøbbel med denne guden ganske tidlig på grunn av at to av sønnene til Abraham hadde forskjellig tolkning av gud, så problemene startet vel ganske med en gang.

Og så bestemte Muhammed seg for å lage den tredje religionen siden han ville ha poltisk makt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...