FranzJosef Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Vi får en stri strøm av telefonanrop fra landskode Algerie. Gjerne flere ganger daglig og mye om natta. Har lagt til numrene på avvisninglista, men det hjelper ikke noe. De ringer fra stadig nye numre. Ser på nettet at det er flere som har samme problem. Men finner lite om hva disse er ute etter. Hva er mest sannsynlig formålet? Hvorfor ringer de så mye på natta? Hva kan vi gjøre med det? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Kan du blokke for alt som kommer fra det landet? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Hva er mest sannsynlig formålet? Har du spurt noen av dem som ringer? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg får også masse telefoner fra +213 nummere. De ringer 1 gang så legger på. Blokka de som har ringt meg, men som TS skriver så ringer de bare fra nesten helt like nummere... Har telenor mulighet til å blokke f.eks alle nummere fra et land? Ser aldri for meg at jeg kommer til å trenge å få en telefon fra algerie....... Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Vi får en stri strøm av telefonanrop fra landskode Algerie. Gjerne flere ganger daglig og mye om natta. Har lagt til numrene på avvisninglista, men det hjelper ikke noe. De ringer fra stadig nye numre. Ser på nettet at det er flere som har samme problem. Men finner lite om hva disse er ute etter. Det kan være meget verdifullt for deg å motta disse anropene. Nesten utelukkende er det at du enten har vunnet noen millioner kroner i et lotteri som bare velger ut helt tilfeldige personer i hele verden, at du har arvet noen millioner fra onkelen til kona til broren til bestefaren til nevøen din, eller at du har blitt lagt merke til som en veldig seriøs forretningsmann slik at de ønsker å bruke deg som mellommann til en eller annen diger transaksjon hvor du får 10% av transaksjonssummen. Eller så er det Microsoft som ringer for å advare deg om problemer med datamaskinen din. Så for all del; veldig viktig å ikke ignorere disse telefonene Men hvis du likevel absolutt vil gå glipp av milliarder av kroner, og at Microsoft hjelper deg med alle dataproblemene dine, så går det kanskje an å be mobilleverandøren din om å blokke hele j*vla landet fra å ringe deg? Endret 7. mars 2016 av Molekylet 1 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Installerte nå truecaller, fryktelig skeptisk til å måtte installere sånt dill bare for å unngå å bli terrorisert. Var på et kort foredrag av Datatilsynet tidligere i år. Var utrolig hvor mange måter aktører hentet ut data fra en. De gjør korte opptak via telefonen for å analysere lyder til markedsføring, de kobler på kameraet ditt og analyserer bilder til markedsføring osv. Er vel da grunn til å tro dette er noe i samme gata. Det at det ringer så kort er det nok en grunn til. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Tok kontakt med Telenor nå, og de melder at de jobber med å få sperret sånt. Har ikke trua da det sikkert er mange som får legite telefoner fra det området. De henviste meg til denne: http://www.dinside.no/910017/blokk-r-telefonnumre-paa-android Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg fikk noen telefoner fra Algerie for en tid tilbake, men det var bare ærlige feiloppringinger. Tror nummeret mitt pluss landskode lignet nummeret til en kompis av ham. Kanskje nummeret ditt ligner nummeret til et kontor der nede? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg fikk noen telefoner fra Algerie for en tid tilbake, men det var bare ærlige feiloppringinger. Tror nummeret mitt pluss landskode lignet nummeret til en kompis av ham. Kanskje nummeret ditt ligner nummeret til et kontor der nede? Er jo veldig merkelig at så mange pluttselig får telefoner fra algerie. Vi er 4-5 stk bare på kontoret mitt som de siste ukene blir ringt opp ganske ofte. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Tror ikke dette er spesielt ærlige telefoner nei Vil også anta at dine telefoner faktisk var samme snusket, men hvis du snakket med dem så har de vel ikke så mange andre forklaringer enn at det var feil... uten at jeg kjenner omstendighetene rundt det konkret. Den artikkelen tipser bare om en tilfeldig annen app som gjør stort sett det samme som truecaller. Problemet her er nok at det er vanskelig for Telenor å gjøre noe konkret uten at de klarer å kneble kilden, nemlig disse skurkene. Tett på 100% av norske mobilbrukere vil nok ønske seg en løsning der alt fra Algerie blokkes, men det er et grep man må gjøre selv og som Telenor og andre aktører ikke vil gjøre. Kommer også en del søppel og forsøk på svindel fra Nigeria, India, Venezuela. Jeg blokket ut de landene i tillegg. Faktisk kunne jeg nok blokket ut de aller fleste land. Selv om noen skulle ringe fra England eller USA ville jeg nok blitt så skeptisk at jeg ikke ville tatt den, men googlet nr. Det tror jeg nok også gjelder for godt over 90% av norske mobilbrukere. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Det at det ringer så kort er det nok en grunn til.Jepp. Grunnen er at man ikke skal rekke å ta telefonen, slik at man ringer dem opp igjen. Dermed tappes man for X antall kroner. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Tror ikke dette er spesielt ærlige telefoner nei Vil også anta at dine telefoner faktisk var samme snusket, men hvis du snakket med dem så har de vel ikke så mange andre forklaringer enn at det var feil... uten at jeg kjenner omstendighetene rundt det konkret. Salam alaikum, sa han. Hæ, sa jeg. Salem alaikum, sa han, og sikkert "skjera" og litt andre ting på arabisk. I think you've got the wrong number, sa jeg. Ah, sa han og la på. Dette gjentok seg et par ganger. Endret 7. mars 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Tror ikke dette er spesielt ærlige telefoner nei Vil også anta at dine telefoner faktisk var samme snusket, men hvis du snakket med dem så har de vel ikke så mange andre forklaringer enn at det var feil... uten at jeg kjenner omstendighetene rundt det konkret. Salam alaikum, sa han. Hæ, sa jeg. Salem alaikum, sa han, og sikkert "skjera" og litt andre ting på arabisk. I think you've got the wrong number, sa jeg. Ah, sa han og la på. Dette gjentok seg et par ganger. Aha! Der ser du! Han sa Salam første gang og Salem andre gang. Avslørt. Neida, det forekommer nok feil derfra også. Kall meg paranoid men jeg tror fortsatt sjansen er til stede for at det kan ha vært andre formål. En blir forbløffet av hvor mye som virker som normal og redelig aktivitet som er ledd i jobben med å innhente noe opplysninger som er verdt et eller annet til å bygge videre på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå