Gå til innhold

Norsk Skole venstrevridd ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fordi en lærer har 3 år på lærerskole så skal han altså være høyere utdanna, javellja. tror ikkje han er noe smarte enn andre her i verden.

:lol:

Nei, det gjør du nok ikke... :D

Nå skal det jo ikke feies under en stol at de lave lærerlønningene har en virkning.

Forøvrig er det ingen sammenheng mellom utdannelse og intelligens, det er nok av professorer og doktorer i dette herrens land som er heller lite begavede.

Evnen til å tillegne seg rene fakta, og kunne legge ut om dem i det lange og det brede til en muntlig eksamen ved et universitet, betyr, =>nøyaktig<=.

Ingen. Ting.

Lenke til kommentar
(barne og ungdoms)Skolen var ganske høyre vridd, nå begynner den å bli balansert...

Derfor sier høyre folk at den begynner å bli venstre vridd...

Jeg opplever eldre lærere, de som var eldre på barneskolen som ganske konservative mht læringsmetoder og moral/ skik bruk og orden. Yngre lærere, dvs lærere med utdanning fra 1970 opplever jeg som overveidende venstrevridde.
Lenke til kommentar

Det var ikke først og fremst lærere eg tenkte på. Men måten skolen er bygd opp på. Eg sier ikke at skolen var direkte høyre virdd men at den var INDIREKTE høyre vridd. Etter min mening ligger den fortsatt til høyre men nærmer seg stadig sentrum. Med indirekte mener eg at en del skole systemet gjekk godt i samsvar med kapitalismen(høyre).

PS:Tror ikke skolen er slik at den påvirker en til verken den ene eller den andre siden...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Altså... Skolen lærer jo oss fra dag én på barneskolen at man må bli best i klassen. Det er den med de beste karakterene som får de best betalte jobbene. Dette blir sprøytet inn i deg hver eneste dag på skolen. Det er alt det handler om. Å få best betalt. For hvis man ikke har mye penger er man ikke verdt en dritt. Man hører eksempler på fattige mennesker som er så lite verdt og bare en plage for samfunnet, og man hører eksempler om de rike mennene som er så flinke.

Og det er slik alle må bli. Rik = Respekt. Det er alt du lærer på barneskolen. Du lærer ikke å like noen spesielle fag. Å like natur eller matematikk. Ikke norsk eller engelsk. Man skal bare ha gode karakterer. Bedre enn an du sitter ved siden av.

Ikke si at skolen er venstrevridd!

Lenke til kommentar

Norsk skole, og forsåvidt amerikansk og europeisk skole er som den er for å inndoktrinere barna i det kapitalistiske samfunnet. Allerede fra første klasse blir elevene utsatt for konkuransesamfunnet, ved at man har prøver og i gymmen løper man 60 meter, hopper lengde osv. Og historien man lærer på skolen er overfladisk og helt skeiv. Man lærer kongerekker, skuddet i Polen, at kongen dro til england osv. Man lærer lite om folkets kamp, klassekampen og at det er klassekamp som driver historien fremover. Man lærer ikke om fagforeningskjemper som har fått makta til å pisse på seg av skrekk, man lærer ikke om hva som er den reelle årsaken til første og andre verdenskrig osv.

"The classroom is the last room to get the truth"

Lenke til kommentar
Norsk skole, og forsåvidt amerikansk og europeisk skole er som den er for å inndoktrinere barna i det kapitalistiske samfunnet. Allerede fra første klasse blir elevene utsatt for konkuransesamfunnet, ved at man har prøver og i gymmen løper man 60 meter, hopper lengde osv.
Det er nettopp i sosialistiske land/ kommunistiske at man tar idrett svært alvorlig. Det var spesialisering fra første stund. Talentene ble plukket ut og satt på hardkjør, som også inkluderte doping. Min mor er utdannet siviløkonom i Polen, og var en del av det polske skolesystemet 1966 - 1982. Hun sier at det var enormt leksepress og karakterpress, og at det var spesialiserte realfagsklasser alt fra 3.klasse. Prøver betydde alt. Dette er den sosialistiske skolen i praksis.
Og historien man lærer på skolen er overfladisk og helt skeiv. Man lærer kongerekker, skuddet i Polen, at kongen dro til england osv. Man lærer lite om folkets kamp, klassekampen og at det er klassekamp som driver historien fremover.

Det er fordi samfunnet i store deler av historien har vært statisk. Det vil si at det ikke har vært noen samfunnsutvikling. Helt frem til 1700 talelt var 90% bønder som levde på landsbygda og klarte seg fint selv. I disse føydalsamfunnene kom store endringer bare i krig. Det var faktisk bøndene som ønsket å opprettholde føydalsamfunnet, med tradisjonelle verdier. De fleste bondeopprør de siste 400 årene har kommet fordi lederne har pålagt skatter og avgifter, og dermed brutt en tradisjon der bøndene naturlig var selvhjulpne og kalrte seg selv. Det er ikke bevist at det er klassekamp som driver historien. Jeg vil si det er mange andre ting, f.eks; demografi, teknologi, handel, religion, sykdom og nasjonalisme.
Man lærer ikke om fagforeningskjemper som har fått makta til å pisse på seg av skrekk, man lærer ikke om hva som er den reelle årsaken til første og andre verdenskrig osv.

"The classroom is the last room to get the truth"

Ingen fagforeningsledere har gjort noe særlig bemerkelsesverdi i historien, sammenlignet med andre typer personligheter som f.eks Nkola Tesla. Man lærer masse om 2.verdenskrig (altfor mye i forhold i 1.verdenskrig, da denne var mye emr intressant mht bakgrunn og hendelser, men dette har vel med at Norge ikke var med i 1.vk, også er det jo mye lettere å si at Hitler var satan og amen.)

btw, det var ikke

skuddet i Polen
, men skuddet i serbia som drepte østerrike-unggarns tronfølger og derfor ble påskuddet for å starte 1. vk. Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...