Gå til innhold

Norsk Skole venstrevridd ?

Anbefalte innlegg

Men i skoleverket har den i høyeste grad det. 90 % av lærerne stememr AP/SV. Å mobbe FrP og all annen nyliberalisme /nykonservatisme er en fast del av læreplanen som er kommet inn under reform '97.

Ifølge norske skolebøker vet alltid norske politikere best. (Bare de tilhører AP,SV eller RV altså).

Det jeg husker jeg lærte på (grunn)skolen var at

Norge er verdens beste land å bo i

Norge er verdens mest demokratiske land

Norge er verdens rikeste land

Norge har de beste heltene i historien , Nansen, Amundsen, Oddvar Brå

Norge har verdens beste monarki

verdens beste helsevesen

verdens beste skole

verdens beste respekt for menneskerettigheter

er verdens mest fredselskende nasjon

Nå hører jeg stadig fler si at det ikke er sant - at alt jeg lærte bare var propaganda ? ???????

Endret av sofokles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om norsk skole er venstrevridd eller ikke er litt vanskelig å si, for det kommer an på hva innen skolen man snakker om. Er det snakk om lærerne? Læreplanene? oppbyggingen av skolestrukturen? Elevene (as if)?

Viss det er slik som FiskePinna antyder at 90% av lærerne i den norske skolen stemmer SV/AP so what? Hva har det å si? ingenting så lenge de holder sine egen politiske meninnger utenfor skolen! Drar de dem inn i klasserommet så er dette misbruk av sin stilling som lærer, og de burde fått kraftige reprimander!

Annet enn dette tør jeg ikke begi meg ut på her i frykt av å bli hudflettet av FiskePinna fordi jeg kommer med "dumme sosialistiske påstander", og det vil jeg for all del ikke gjøre!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Haha. Norge er best i alt ja. Ho ho ho.

Norge er ganske bra, men å si at de er BEST i alle de tingene er vel å ta det litt for langt.

Verdens rikeste land? På hvilken måte?

Beste land å bo i? Ehm, for hvem, og hvordan definerer man dette?

Mest demokratisk land? Ehm, hvordan definerer man dette?

Beste heltene i historie? Basert på...?

Beste monarki? Basert på...?

Beste helsevesen? Basert på...?

Du ser vel trenden her.

Å si slike ting er litt og vel litt for enkelt og ikke minst bredt sagt.

Hvis du har lært alt det der på skolen, så må jeg jammen meg si at utdanning i Norge har et problem...

På skolen i USA var det aldri snakk om at USA var best i noe som helst. Det var ikke snakk om hvem som var best i hva... skjønner egentlig ikke hva det har med noe slags læring å gjøre...

Jeg kan ikke tenke meg til noe som kan sies å være propaganda fra skolegangen min i USA.

Lenke til kommentar
Verdens rikeste land? På hvilken måte?

Ved at vi har høyest gjennomsnittlige levestandard vil jeg tro. Dog, jeg synes det er idiotisk å regne ut hvilket land som er rikest eller fattigst. Det viktigste er hvordan folk har det. USA er verdens største økonomi, men har alikevel veldig mange fattige som blir behandlet skikkelig rævva.

Beste land å bo i? Ehm, for hvem, og hvordan definerer man dette?

Om jeg ikke husker feil er det endel faktorer som spiller inn. Jeg mener også her at det er idiotisk å regne ut hvilket land som er best å bo i. For det første så er det klin umulig, for det andre har det ingenting for seg, for det tredje så er det i veldig stor grad misvisende og holder arbeideklassen i sjakk.

Mest demokratisk land? Ehm, hvordan definerer man dette?

Det er jo bare fjas, det finnes ikke noe reellt demokrati i verden.

Beste heltene i historie? Basert på...?

Gutta på skauen ;)

Beste monarki? Basert på...?

Tøffeste kongen. Monarik suger forresten.

Beste helsevesen? Basert på...?

Det er pisspreik. Cuba har bedre helsevesen enn oss.

Forsåvidt så kan jeg ikke se noe venstrevridd i disse påstandene. Det eneste jeg ser er borgerlig propaganda laget for å holde arbeiderklassen i sjakk. Jeg tror enkelte har misforstått hva som er venstre og høyre i politikken.

Når det gjelder enkelte påstander om at 90% av lærerne i den norske skolen er "sosialister" så er det bare vas. Jeg har hatt en bråte KrFere som lærer opp gjennom tidene, Høyre menn osv. Det er mulig at ett flertall stemmer AP/SV. Men å påstå at AP er venstrevridd er jo bare vissvass. Det finnes ikke en regjering som har ASifisert det norske samfunn så mye som Brundtland 2 regjeringen.

Ærligtalt Sofokles. Om du har lært dette på skolen bør du saksøke skolen din. Det er greit nok at lærern din er en nasjonalistisk tulling som får reisning av nasjonalsangen, men å spre så mye løgn er jo helt utrolig.

Lenke til kommentar
Men, BNP var med i utregningene til WHO, hva pokker BNP har med levestandard å gjøre må gudene vite.

Tja, midler til helse- og sosial-vesen?

Midler til offentlige skoler etc.

Pengene til å øke folks levestandard må jo komme et sted ifra, vi kan jo ikke bare sette en tappekran rett inn i pulsåra på "de rike".

Lenke til kommentar

Greit nok det, men BNP viser fremdeles ikke hvor høy levestandarden er.

Mnja...vel.

Nå kan jo det være fullt mulig.

Dog jeg vil helle til å mene at det "BNP" representerer, nemlig produktivitet / grad av utnyttelse av naturressurser, en er en av forutsetningene for å kunne bygge opp infrastruktur etc. som kommer folket til gode.

Forsåvidt så synes jeg vi burde sette tappekraner rett inn i pulsåra på de rike.

Det må jeg vel si jeg ser på som en noe håpløs uttalelse.

Men bare for å hisse deg opp litt, hva mener du da om dette:

"Man kan skatte de rike så mye at dem ikke er rike lenger, men de fattige vil aldri bli annet enn fattige samme hvor mye man skattlegger dem."

*grin*

EDIT:

Vi registrerer at administratorene enda ikke har fikset smiliesene, slik at *grin* peker framleis til :D . Late unger.

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

BNP kan likegjerne vise til at de rike svina har bygd enorme hytter på snaufjellet (der har de plass til flyplass og bilcross bane).

Det må jeg vel si jeg ser på som en noe håpløs uttalelse.

Men bare for å hisse deg opp litt, hva mener du da om dette:

"Man kan skatte de rike så mye at dem ikke er rike lenger, men de fattige vil aldri bli annet enn fattige samme hvor mye man skattlegger dem."

*grin*

Jepp. Vi skal suge de rike tom for penger, i det minste hindre de i å svi av spenna sine på tull og fjas. Om de likevel svir av spenna sine på tull og fjas så skal det svi! Når det gjelder fattig og rik, så er det relative begreper.

Men nå hoppet vi vel egentlig litt off-topic, jeg går jo som kjennt off-topic like kjapt som en sputnikrakett, og rissikerer utestengelse og det som værre er om jeg øker hastigheten ;)

Lenke til kommentar

At skolens personales personlige og ideologiske syn får innvirkning på undervisningen er da åpenbart.

Læreplanen definerer fagområder og temaer som skal tas opp, men innenfor rammene er det spillerom.

Bl.a. er det skolens personale som velger lærebøker og kilder til undervisningen.

Alle faktaopplysninger tolkes.

Tolkningen farges av tolkerens personlige oppfatninger og virkelighetsoppfatning.

Presentasjonen av stoffet likeså.

Lærere presenterer stoffet utfra en oppfatning om "hva kan vi lære av dette, hva er essensen, hva er det som er viktig i stoffet"

Elever som vil ha gode karakterer lærer fort hvordan de må vinkle sine svar og innlegg i klassediskusjoner og prøver/stiler for å tekkes læreren.

Lærere står selvfølelig ikke og "propaganderer" ved katereret, det er vel heller snakk om smådrypp, hver dag i ni år ?

Nå er det en mannsalder siden jeg gikk på skolen, mulig ting har endret seg, imidlertid har jeg lagt merke til at rektorer på sørvestlandet har satt seg på bakbeina i forhold til skolenes leseprosjekt fordi endel av tekstene inneholder referanser til seksualitet og religionsforståelse som strider mot rektorenes holdning til hva som er korrekt.

I forhold til historie viser jeg til debatten som går i media om pressentasjonen av amerikansk historie.

I tillegg er det ingen tvil om at KRL faget slik det nå er, gir elevene/foreldrene mindre mulighet enn tidligere til å reservere seg mot forkynnelse.

Lenke til kommentar
Så sant så sant! :woot:

Når det gjelder lærerne så er en hel del av lærerne idag et produkt av 70-tallets radikalisme. Dvs lærere på mellom 55 og 45 år

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
av egen erfaring veit eg at lærere pleier og snakke pent om venstresida og heller fortelle kor forferdelig frp er.

Det sier jo litt hvis alle som er utdannet pedagoger er venstrevridd... :shrug:

Det var jo slik i klassekampen at venstrevridde personer hadde gjennomsnittlig høyere intelligenskvotient enn høyrevridde... Whatever, sant? ;)

Lenke til kommentar
Men i skoleverket har den i høyeste grad det. 90 % av lærerne stememr AP/SV. Å mobbe FrP og all annen nyliberalisme /nykonservatisme er en fast del av læreplanen som er kommet inn under reform '97.

Ifølge norske skolebøker vet alltid norske politikere best. (Bare de tilhører AP,SV eller RV altså).

Skulle vært artig å få vite hvor du tar disse latterlige quotene fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...