Gå til innhold

Anmeldelse?

Anbefalte innlegg

Hvilke konsekvenser vil det si å være anmeldt for en grov trafikkforseelse? Noe som kunne ført til at en fotgjenger kunne blitt truffet, eller en bil i motgående kjørefelt hadde blitt truffet? 

Blir skremt bare av å tenke på at jeg er anmeldt for noe. Jeg som aldri gjør noe galt i trafikken vanligvis, eller kommer i klammeri med loven. 

Kan noen forklare meg?

På forhånd takk!

Endret av S.C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok neppe bli anmeldt for en grov forseelse om du aldri har intensjoner om å gjøre noe farlig. Noen mer stødige i juss kan sikkert korrigere meg på dette, men for at det skal være "grovt" så må det være opp mot forsett, som betyr at du visste om konsekvensene av handlingen din (f.eks kjøre for fort). Om noen hopper ut i fortauet og du skader en fotgjenger så vil det nok aldri bli betegnet som grovt, gitt at det var din feil for at du ikke klarte å følge med.

Lenke til kommentar

Har du fått noke informasjon om kva paragraf du har blitt anmeldt etter? Grov trafikkforseelse er ikkje definert i lovverket.

I mangel på anna informasjon så er det rimelig å anta at du er anmeldt for brudd på vegtrafikkloven § 3

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Når det gjeld straff så følger det av § 31 i samme lov at den som bryter vegtrafikklova kan straffast med bøter eller fengsel i inntil eit år, dersom forholdet ikkje går inn under meir alvorlege lovbrudd.

I teorien kunne du også ha blitt anmeldt for andre ting, som f.eks drapsforsøk, men hadde det vært aktuelt så hadde du definitivt vist om det.

Dersom det er § 3 du er anmeldt etter så kan du bite deg merke i at det er ein viss grad av skjønnsmessig vurdering i forhold til kor alvorleg handlinga var, eller kunne ha blitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...