Gå til innhold

Stygg trafikkforseelse, indratt førerkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi gjør alle feil, jeg har selv kjørt bil i mange år og har flere hundre tusen km bak meg. Men du burde kanskje ikke samtykke i førerkortbeslag på stedet? Ikke at du har noe valg, men det hadde kanskje vært enklere å si nei og ikke si noe til politiet før du skaffer deg en advokat. Politiet stiller deg mange spørsmål på stedet ikke for å hjelpe deg eller få oppklart saken, men for å bygge en sak mot deg, få beviser og tilståelser som de kan bruke mot deg. Da jeg sist ble stoppet av UP for å ha kjørt litt for fort ville politimannen ha 2800 kr av meg. Jeg godtok ikke boten og sa han måtte anmelde meg for jeg kom ikke til å skive under på en dritt. Han lot meg gå med en advarsel. Jeg sier ikke at du hadde sluppet unna, men politiet er ikke din venn akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble litt nysgjerrig på den praksisen, og spurte en tingrettsdommer hvordan det blir vurdert. Han sa det ble vurdert noe ulikt fra domstol til domstol, men at det i all hovedsak ikke ble vektlagt. Man kan si at "burde visst bedre" og "rammes uforholdsmessig hardt" veier opp for hverandre.

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi gjør alle feil, jeg har selv kjørt bil i mange år og har flere hundre tusen km bak meg. Men du burde kanskje ikke samtykke i førerkortbeslag på stedet? Ikke at du har noe valg, men det hadde kanskje vært enklere å si nei og ikke si noe til politiet før du skaffer deg en advokat. Politiet stiller deg mange spørsmål på stedet ikke for å hjelpe deg eller få oppklart saken, men for å bygge en sak mot deg, få beviser og tilståelser som de kan bruke mot deg. Da jeg sist ble stoppet av UP for å ha kjørt litt for fort ville politimannen ha 2800 kr av meg. Jeg godtok ikke boten og sa han måtte anmelde meg for jeg kom ikke til å skive under på en dritt. Han lot meg gå med en advarsel. Jeg sier ikke at du hadde sluppet unna, men politiet er ikke din venn akkurat.

Beste svaret! Jeg er sååå enig med deg. 11/11! Ulempen er at det er jææævlig dyrt å skaffe advokat.

Endret av flamethower1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Vi gjør alle feil, jeg har selv kjørt bil i mange år og har flere hundre tusen km bak meg. Men du burde kanskje ikke samtykke i førerkortbeslag på stedet? Ikke at du har noe valg, men det hadde kanskje vært enklere å si nei og ikke si noe til politiet før du skaffer deg en advokat. Politiet stiller deg mange spørsmål på stedet ikke for å hjelpe deg eller få oppklart saken, men for å bygge en sak mot deg, få beviser og tilståelser som de kan bruke mot deg. Da jeg sist ble stoppet av UP for å ha kjørt litt for fort ville politimannen ha 2800 kr av meg. Jeg godtok ikke boten og sa han måtte anmelde meg for jeg kom ikke til å skive under på en dritt. Han lot meg gå med en advarsel. Jeg sier ikke at du hadde sluppet unna, men politiet er ikke din venn akkurat.

Beste svaret! Jeg er sååå enig med deg. 11/11! Ulempen er at det er jææævlig dyrt å skaffe advokat.

 

 

Dette er ikke akkurat en god holdning. Selvfølgelig har du rettigheter, men å bruke dem til å tvinge gjennom "skjønn" i saker som i utgangspunktet er åpenbart "din feil," er ikke bra. Det funker kanskje noen ganger, men når det ikke gjør det blir det værre for deg, og for de du innvolverer. Og hver gang noen gjør dette, gjør det verden generelt surere for andre. 

 

Dessuten: Politiet er mennesker, som alle oss andre, og de ER din venn. De er der for å sørge for at nettop du kan leve i et trygt samfunn, hvor bl.a. trafikkanter skal opptre på en trygg og forsvalig måte for sine omgivelser. Spørsmålet er heller, er DU politiets venn? 

 

Angående trådstarters sak. Hyggelig for deg at du ikke mistet lappen, men dette er åpenbart et tegn på at du trenger mer trening og øvelse i trafikken. Når du i tillegg er yrkessjåfør legger det et ekstra ansvar på deg om å opptre forsvarlig i trafikken. Du tjener mye på å være en tålmodig og rolig trafikkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...