AnonymDiskusjon Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg begynner å tvile på at bruk av PC og epost-etikette er en del av utdannelsen til førskolelærere? Lærer de kun å skrive brev, skrive dem ut og deretter lime eller tegne på morsomme bilder? Barnehagen til mitt yngste barn er helt talentløse når det gjelder informasjon til foreldrene. Jeg har tatt det opp med både styrer og foreldrerepresentanter flere ganger. Noe har blitt bedre. For eksempel henger de alltid opp BÅDE skriv på infotavla OG sender epost nå. Før gjorde de bare en av delene, og helt vilkårlig. Så hvis ungen var syk ei uke fikk du ikke informasjon for den var kun slått opp på tavla. Mens neste gang ble det ikke hengt opp skriv, og det viste seg at eposten fra barnehagen med tittelen «neste måned» inneholdt et vedlegg med viktig info som det var kun få dagers frist til å svare på. Det er nemlig ALLTID i vedlegget at informasjonen ligger. Jeg vet det er en liten fillesak, men det irriterer meg så grenseløst! Jeg har virkelig prøvd å forklare. Jeg har bedt om at de bruker en tittel som oppsummerer temaet for e-posten, og at all viktig info som hovedregel ligger i selve epost-teksten. Kort og greit formulert, gå rett på sak, og bruk kun vedlegg når det er helt nødvendig. Ja da, ja da, det skal vi gjøre fra nå av, svarte de. Neste dag kom ny epost, to setninger tekst, og deretter et vedlegg. Word-dokument uten tittel, inneholdt ei viktig liten liste på 6 linjer. OK, jeg tenkte det kunne ta litt tid å innarbeide nye vaner. Men det har fortsatt likedan. Torsdag kom ny epost, tittel på ett ord: «aktivitet». Ingen epost-tekst, derimot nok et vedlegg med navnløst word-dokument! Der lå det en fin liten A4-plakat. Fargerik og fin font i overskriften, 5 setninger tekst om planlagt aktivitet på førstkommende mandag! Morsom klipart-figur over og under tekst. Hvorfor i h.....e kunne de ikke bare ramset opp dette i ren tekst i eposten i stedet? De kunne nesten presset all info inn i overskriften om de ville! Tror de at folk gidder å skrive ut arket og henge det opp hjemme, når aktiviteten skal skje om bare 3-4 dager? Tror de ikke at vi FÅR andre eposter? Jeg har tre aktive barn, vi nærmest drukner i eposter angående aktiviteter og skole. I tillegg kommer alt som angår oss voksne, og enorme mengder søppelpost. Mye kommer også fra de eldste barnas medlemskap i spillsamfunn o.l.Og midt i alt dette kommer det anonyme, intetsigende eposter fra barnehagen hvor man må bruke ekstra tid på å åpne vedlegg og myse seg gjennom kliparts og morsomme fonter på mobilskjermen for å finne ut om de hadde noe viktig å si. Uprofesjonelt! -dagens hjertesukk- Anonymous poster hash: dab0d...df9 Anonymous poster hash: dab0d...df9 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Det hørtes fryktelig ut (ikke ironi), men i tillegg er det noe som heter PC. Der går alt litt enklere. Dessverre tror jeg at det beste du kan håpe på er at de faktisk gir all informasjon begge steder. At den gis på en forståelig måte er nok en tapt kamp, slik jeg har lært menneskene å kjenne. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Du kan forsøke å hinte om tjenester som mykid. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Det kan være at programvaren de bruker er roten til praksisen med vedlegg også, vet det er noen programmer som bare kan produsere denne type epost med vedlegg. Og hvis det er krav til logging av epostene har de ikke mye muligheter foruten å bruke programvaren med de begrensninger den har. Er det kommunal eller privat barnehage? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå