Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rimelige blodprøver, hvor?

Anbefalte innlegg

https://en.wikipedia.org/wiki/Gut_flora

Vet ikke alt om det. Men, ser ut til at B7 og B9 er slike som tarmfloraen har en direkte innvirkning på. Kanskje andre også? Har hørt at D-vitamin stimulerer tarmfloraen, slik at den blir bedre til produksjonen av enkelte B-vitaminer. Ikke alle B-vitaminer altså.

https://en.wikipedia.org/wiki/Folic_acid

https://en.wikipedia.org/wiki/Biotin

Men, også vitamin K.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K

Det jeg har hørt er at det går mangfoldige flere år før man går tom for B12, dersom man blir vegetarianer. Så faren er nokså liten. Samtidig så har jeg hørt at B12 er ufarlig. Så man kan pøse på en del. Men, det er jo penger rett i dass bokstavelig talt, for man skiller ut mye B-vitaminer i urinen. Det merker man fort når man tar et B-vitamintilskudd fordi det gir annerledes lukt og farge til urinen. Noen vitaminpiller er vel også kunstig tilsatt farge, slik at man virkelig får litt visuellt kontroll over nyrefunksjonen. Hva nyrene tåler med utskille forskjellige stoffer er jo et spørsmål. Men gitt at tunge medisinbrukere kan tåle ganske mange forskjellige medisiner, med enkelte unntak selvfølgelig, tilsier jo at nyrene er et fantastisk effektivt og sånn noenlunde robust apparat.

Anonymous poster hash: fceef...f36
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke blodgiverblod mest testet for ting som kan smitte da, hepatitt B+C, HIV med mere da?

Tviler på at de gir deg en tilbakemelding om at, "Oj, du mangler vitamin D, eller om at din leverfunksjon er langt under normalen (gjelder ikke meg, om leverfunksjon).

Her er en oversikt av befolkningsgrupper som har mer og mindre D-vitamin i blodet. Norge er fraværende på kartet. Kanskje vi ikke er spennende nok. Danskene sliter noe grusomt ser det ut til:

http://www.iofbonehealth.org/facts-and-statistics/vitamin-d-studies-map

Lenke til kommentar

Her er blodprøveresultatet. Legen har ikke kommentert at P-homocystein ligger utenfor i øvre område. Wikipedia forteller følgende uten at jeg som menigmann kan forholde meg til slik informasjon. Er jo ikke sikkert det er særlig høyt for det om det ligger utenfor. Har ikke greie på dette:

A high level of homocysteine in the blood (hyperhomocysteinemia) makes a person more prone to endothelial cell injury, which leads to inflammation in the blood vessels, which in turn may lead to atherogenesis, which can result in ischemic injury.[3]Hyperhomocysteinemia is therefore a possible risk factor for coronary artery disease. Coronary artery disease occurs when an atherosclerotic plaque blocks blood flow to thecoronary arteries, which supply the heart with oxygenated blood.

post-226106-0-33758000-1464002237_thumb.jpg

Det legen kommenterte var vitaminmangel, og forslag med resept på 3 mnd. behandling av vitamintilskudd for B-vitaminer (TrioBe) og D3-vitamin (Divisun).

TrioBe inneholder over 50 ganger tillatt over disk salg av B12-vitamin.

Innholdsdeklarasjon Triobe:

B12 - Cyanocobalamin 0,5 mg

B9 - Acid folic 0,8 mg

B6 - Pyridoxin hydrochlorid 3 mg

Andre hensyn B9 - kilde WebMD:

Folic acid is POSSIBLY UNSAFE when taken by mouth in large doses, long-term. High doses of folic acid might cause abdominal cramps, diarrhea, rash, sleep disorders, irritability, confusion, nausea, stomach upset, behavior changes, skin reactions, seizures, gas, excitability, and other side effects.

There is some concern that taking too much folic acid for a long period of time might cause serious side effects. Some research suggests that taking folic acid in doses of 800-1200 mcg might increase the risk of heart attack in people who have heart problems. Other research suggests that taking these high doses might also increase the risk of cancer such as lung or prostate cancer.

Special Precautions & Warnings:Pregnancy and breast-feeding: Folic acid is LIKELY SAFE when taken by mouth appropriately during pregnancy and breast-feeing. Taking 300-400 mcg of folic acid daily is commonly used during pregnancy to prevent birth defects.

Procedures to widen narrowed arteries (angioplasty): Using folic acid, vitamin B6, and vitamin B12 intravenously (by IV) or by mouth might worsen narrowed arteries. Folic acid should not be used by people recovering from this procedure.

Cancer: Early research suggests that taking 800-1000 mcg of folic acid daily might increase the risk of cancer. Until more is known, people with a history of cancer should avoid high doses of folic acid.

Heart disease: Early research suggests that taking folic acid plus vitamin B6 might increase the risk for heart attack in people with a history of heart disease.

Anemia caused by vitamin B12 deficiency: Taking folic acid might mask anemia caused by vitamin B12 deficiency and delay appropriate treatment.

Seizure disorder: Taking folic acid supplements might make seizures worse in people with seizure disorders, particularly in high doses.

Andre hensyn B6 - kilde WebMD:

Pyridoxine is POSSIBLY SAFE when taken by mouth in amounts greater than the recommended dietary allowance. In some people, pyridoxine might cause nausea, vomiting, stomach pain, loss of appetite, headache, tingling, sleepiness, and other side effects.

Long-term use of high doses is POSSIBLY UNSAFE. It might cause certain brain and nerve problems.

Special Precautions & Warnings:Pregnancy and breast-feeding: Pyridoxine is LIKELY SAFE for pregnant women when taken under the supervision of their healthcare provider. It is sometimes used in pregnancy to control morning sickness. High doses areUNSAFE. High doses can cause newborns to have seizures.

Pyridoxine is LIKELY SAFE for breast-feeding women when used in amounts not larger than 2 mg per day (the recommended dietary allowance). Avoid using higher amounts. Not enough is known about the safety of pyridoxine at higher doses in breast-feeding women.

Andre hensyn B12 - kilde WebMD:

This product usually has no side effects. If you have any unusual effects, contact your doctor or pharmacist promptly.

If your doctor has directed you to use this medication, remember that he or she has judged the benefit to you is greater than the risk of side effects. Many people using this medication do not have serious side effects.

If you have severe anemia, this medication may rarely cause low potassium levels in the blood (hypokalemia) as your body makes new red blood cells. Tell your doctor right away if any of these unlikely but serious side effects occur: muscle cramps,weaknessirregular heartbeat.

A very serious allergic reaction to this drug is rare. However, seek immediate medical attention if you notice any symptoms of a serious allergic reaction, including: rash,itching/swelling (especially of the face/tongue/throat), severe dizzinesstrouble breathing.

This is not a complete list of possible side effects. If you notice other effects not listed above, contact your doctor or pharmacist.

Lenke til kommentar

Du hadde virkelig lite B12. Det må du gjøre noe med. Jeg anbefaler på det sterkeste at du umiddelbart begynner på TrioBe, slik legen anbefalte.

Hvis du er redd for å få for mye B6 kan du etter hvert kjøpe B12 og folat separat på iherb:

http://no.iherb.com/Jarrow-Formulas-Methyl-B-12-Lemon-Flavor-1000-mcg-100-Lozenges/129

http://no.iherb.com/Jarrow-Formulas-Methyl-Folate-400-mcg-60-Capsules/42778

Dette er dessuten en mer effektiv B12.

Homocystein vil normalt gå ned når du får nok B12 og folat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kommet over følgende informasjon. For jeg har kronisk tinnitus. Det gjorde at jeg fant på å google etter å ha mottatt blodprøvesvaret, bare for å sjekke om det finnes noen som helst sammenheng med tinnitus og vitaminer. Fant da følgende:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8484483

Hva tenker dere om en slik sammenheng, altså er forskningsrapporten solid, eller er det noe en fastlege ville ha diskredittert som for usikker informasjon?

Lenke til kommentar

Jeg har også følgende opplevelse en gang i blant. Spesiellt første gang jeg går ut i sterkt sollys, før kroppen tilvennes det. Da kommer det ofte 1 til 2 sterke nys, som en følge av stimuli via øyet.

Meddelte følgende informasjon til min fastlege, og han bare ristet det av skuldrene. Han sa at det var litt vag informasjon. Selvfølgelig når Illustrert Vitenskap ikke oppgir noen kilde, så må jeg jo si meg enig.

Men, i lys av B12-mangel, den israelske rapporten om forbindelse mellom B12-mangel og kronisk tinnitus. Og i den B12-rapporten så nevnes den isolasjonen. Der finnes det jo tydelig en forbindelse med det der sterkt lys gir nys fenomenet. Siterer fakta-boksen i sin helhet, da den  er svært liten:

Kilde: Illustrert Vitenskap - Fokus Hjernen - papir spesialutgave - Den gåtefulle hjernen

I hverdagen vår

Når Lys gir Nys

- Rundt en fjerdedel av befolkningen opplever at de begynner å nyse når de ser opp på mot solen eller et annet kraftig lys. Fenomenet skyldes faktisk en feil i nervesystemet.

- Beskjeden om å utløse et nys går gjennom den såkalte trillingnerven, som ligger kloss i synsnerven. Feilen oppstår hvis isoleringen rundt disse to nervene ikke fungerer. lyset får oss da til å nyse.

- Dårlig isolering mellom to nervebaner får enkelte til å nyse i lys.

Jeg synes diskusjonen her har nådd et så faglig bra nivå at jeg velger å fortelle at jeg også har:

- diagnosen Aspergers

- har i vår 2014 hatt venstresidig grenblokk som forsvant fra EKG i juni 2014, når jeg byttet fastlege

- fastlegen min er almennlege med spes. i nevrologi. Da synes jeg det er rart at han ikke tar det mer alvorlig, ellers så unnlater han å fortelle meg det.

Etter fastlegebytte over til han så ble ting altså helsemessig bedre, men kan hende jeg har havnet i feil bås. Er nesten redd at jeg fremdeles ansees for å være en pasient med helseangst i hans øyne.

Jeg er genuint interessert i helsespørsmål, og når noe er galt så blir jeg kanskje litt ekstra opptatt av slike spørsmål. Som alle andre pasienter så har jeg behov for å finne svar. Og jeg er kanskje ikke den pasienten som gir opp, når legen forteller at du er frisk og sunn.

Når kardiologen omsider møtte meg, så valgte han en full CT-skann av hjerte, og jeg hadde hjertehelse som en 35-åring på tross av at jeg var en del år eldre. Når jeg fortalte fastlegen om dette, siden det var oppstartet før jeg ble hans pasient, så uttrykket han en slags "misnøye" over at jeg kanskje brukte tid i CT-maskin som andre hadde behov for.

Kardiolog hadde valgt denne CT-løsningen for å sjekke meg helt ut av sykdomsbilde, og det var fullt og helt kardiologens avgjørelse, og ikke noe som jeg satt og trygglet og ba om at han skulle finne på. Jeg foreslo ikke CT-skann en gang, det var det kardiolog som kom på.

Lenke til kommentar

"The power of google":

Lenker:

A sneeze is usually triggered by an irritation in the nose, which is sensed by the trigeminal nerve, a cranial nerve responsible for facial sensation and motor control. This nerve is in close proximity to the optic nerve, which senses, for example, a sudden flood of light entering the retina. As the optic nerve fires to signal the brain to constrict the pupils, the theory goes, some of the electrical signal is sensed by the trigeminal nerve and mistaken by the brain as an irritant in the nose. Hence, a sneeze.

Why does this happen?

The trigeminal nerve, which controls sneezing, happens to run right alongside the optic nerve. In some people, over stimulation of the optic nerve "rubs off" on the trigeminal nerve (in the same way that data cables can "crosstalk") and the body mistakenly responds by sneezing.

In 2010, a group of geneticists led by Nicholas Eriksson of the genetic testing company 23andMe identified two single nucleotide polymorphisms, or SNPs, that were associated with the sunny sneeze by assessing the genotypes of nearly 10,000 23andMe customers. These SNPs are alterations to single letters within a person's genetic library. One is called rs10427255 and the other, about which there is somewhat less statistical certainty, is called rs11856995. One of them is located nearby a gene known to be involved in light-induced epileptic seizures, which raises the possibility that there might be some kind of biological link between the two syndromes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nasal_septum_deviation

Wiki om "Photic sneeze reflex" leder til "Nasal septum deviation"

Før barneskolen ble startet, så lekte storebror med meg, og det førte til at jeg fikk slått hull på beinet ved neseroten i tummultene av leken. Traff en bordplatekant som ikke var avrundet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor stor betydning det har å poste gamle blodprøver. Må være for den legen som ønsker å forsøke å finne årsakssammenheng i enkelte tilfeller. Legger det ut sånn i tilfelle noen har interesse:

2014:

post-226106-0-61872800-1464016283_thumb.jpg

1996 - 2012:

Sett 1

post-226106-0-91982500-1464016306_thumb.jpgpost-226106-0-81170800-1464016315_thumb.jpg

Sett 2

post-226106-0-74079800-1464016326_thumb.jpgpost-226106-0-87847500-1464016334_thumb.jpg

Lenke til kommentar

B12 er i hvert fall essensielt for at nervesystemet skal bygges, fungere og ikke gå i stykker.

Etter å ha sett et stykke inn i video, så fortelles det om en psykotisk dame, som har Cobalamin på 120, jeg har et nivå på 105.

En annen påstand jeg merker meg i video, det er at selv nedre grenseverdi som på min blodprøve er definert å skulle være 167, altså blodprøver så viser et så høyt tall kan være et skadelig B12-nivå. Stemmer det? Eller har jeg misforstått budskapet litt fra video?

Slapp av jeg har ikke panikk. Tåler å se denne video. Tåler kanskje å vente de dagen før neste fastlegetime skal skje.

Jeg føler at det å ha gått så lenge arbeidsledig har kamuflert viktige symptomer som trøtthet med flere. Jeg har rett og slett tenkt at det er normalt.

Jeg har småkikket tilbake til en tidligere leges journal på meg, og allerede i 2012 så nevnte jeg kribling i beina til den legen. Det har jeg også nevnt til den fastlegen som jeg har nå. Jeg visste jo ikke at det kunne komme av vitaminmangel. Nå vet jeg kanskje bedre. Men, vet legene bedre?

I januar 2014 hadde jeg venstresidig grenblokk påvist i et EKG. Jeg har siden blitt sendt til CT-skann av kardiolog, hvor det viser seg at hjertet er sunt og friskt. Hadde en vært oppmerksom på at B12-vitamin mangel kunne forårsake også disse nevrologiske symptomene på hjerte, så kunne man sluppet kostbar oppfølging som ikke gir noen flere svar.

Video nevner at følgende blodprøver er nødvendige å få utført. Stemmer det?

Tests:

Serum B12
HoloTranscobalamin
Homocysteine
Methylmalonic Acid
Unsaturated B12 Binding Capacity

Lenke til kommentar

Her er noen tidligere 2016 erfaringer:

- mars tror jeg det var, opplevdes et akutt økt blodtrykk kl 23-tiden og over natten litt bedring. Målte så blodtrykk selv i en uke hvor det stod fint til. Systolisk trykk sprang opp til 160, diastolisk husker jeg ikke. Dette var i hvile, og alt jeg gjorde var å se film.

- har hatt mye muskulært og vondt i nakke, rygg, skulder og arm. Samt vondt i hofter, knær, under hæl på fot,

- våknet en morgen der den minste bevegelse av hode og åpne kjeve ga meg forsterket tinnitus. Dette roet seg ikke helt selv over noen dagers tid, men det kraftigste dempet seg vekk etter en time etter å ha stått opp.

- De siste dagene, tross TrioBe og D-vitamin tilskudd, så har jeg ikke på lenge vært så irritabel som nå. Har hatt opplevelser der jeg har bedt kjæresten min om å la være å tilbringe tid med meg. Tårner seg gjerne på slutten av en dag.

- Kjæresten min kjørte bil og jeg var passasjer. Hun var uoppmerksom, så hun glemte å foreta en avkjørsel. Det gjorde at vi måtte kjøre ekstra langt for å snu i en rundkjøring. Jeg ble litt ekstra oppgiret av at hun ikke reagerte tross at jeg kanskje 20-30 meter i forveien begynte forsiktig å hinte om at avkjørselen kom, og hun likevel mistet vinduet til å velge å kjøre til venstre. Jeg fikk nesten en momentant kroppslig respons på dette. Så når vi endelig hadde snudd, og kommet 100 meter inn på den veien vi opprinnelig skulle på, så satte det seg verk i all muskulatur i hele kroppen.

- Var hos manuell terapeut. Hans konklusjon er at han ikke fant noe prekært galt med muskler og skjelett. Men, siste oppfølging hos han var i går, og når han da drev på og gjore fysioterapeut massering av muskulatur, så verket det ganske mye. Som om noe er galt med kjemien i kropp.

Jeg er så glad for at B-vitamin mangelen ble oppdaget.

Video i tidligere innlegg, nevner at man må helt opp på 1 milligram B12, og TrioBe har kun 0,5 mg. Jeg har nå stått på TrioBe siden 20. mai. En uke, og jeg merker omtrent ingen bedring.

Hvor lenge kan jeg forvente at det kan ta før bedring merkes? Og kan det hende jeg står på for lite B12?

Hva med disse andre prøvene som video berører, hvor det er snakk om "vevsprøve (tissue)" B12-prøver? Er det andre prøver fra blodet de tar da, eller er det en kjøttbit de vil ha dersom den velges å utføres?

Video berører også temaet at legevitenskapen er mangelfull på B12-kunnskapsspredning. Det snakkes om spesielle prøver, og det settes fokus på methyl-varianten av B12, samt at bare spesielle prøver forteller om det B12-et som kroppen kan nyttiggjøre seg. Noen kommentarer omkring dette?

Lenke til kommentar

Dagen har ikke vært særlig annerledes riktig enda (fremdeles mange plager som før). Tåler svært dårlig stress. Tidligere kunne jeg sitte i timesvis med PC. Satt i kveld ved PC, og tekstet også litt på mobil samtidig. Tok ikke mange minuttene før jeg ble svært sliten av det, helt unormalt for meg det.

Siden sist har jeg kommet over denne positive omtalen av Rooibos te. Dersom du skulle ha valgt en type te, ville det ha blitt denne?  :)

https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/health-benefits-of-red-rooibos-tea.html

Ellers vil jeg kommentere den blodprøven min, for dersom dere ser litt på magnesiumverdien, så er den 0,01 over høyeste grense. Magnesium er også svært vanskelig å overdosere seg på, er sunt for hjertet. Jeg ville bare meddele at jeg tenker som så at mitt litt høye mørk sjokoladeinntak kanskje har slått rot i den magnesiumblodverdien  :hmm: (er ihvertfall en potensiell mulighet for svar)

Lenke til kommentar

I dag føles muskulaturen virkelig ut av det. Jeg kan bruke musklene, så det går ikke på det. Men de føles virkelig ut som om de er i ulage og en føler gjerne at om en griper og holder om noe, så er det like før ting kan komme til å svikte, selv om det ikke har kommet så langt.

Blir fort sliten, sånn som før. Bare jeg foretar meg litt aktivitet enten det er passiv konsentrasjon med PC, eller mer bevegelsesaktiviteter. Jeg unner ingen å oppleve slike vitaminunderskudd  :shrug:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kommer ikke til å gå veldig i detalj her og nå, siden jeg er under utredning.

Men, jeg kan komme med følgende interessante B12 informasjonskilde:

http://www.b12d.org/b12d/submit/document?id=13

Kostnader ved feildiagnostisering:

http://www.b12d.org/misdiagnosis

- In most cases, treatment should continue for life.

- Current guidelines suggest that cyanocobalamin should NOT be used for treating B12 deficiency.

- Note: treatment should be tailored to patient need; some people need injections more frequently than once per month.

- B12 deficiency is a multi-system, poly-glandular, multi-point poisonous syndrome. It is also called Megaloblastic anaemia or Pernicious Anaemia.

Prophylaxis of vitamin B12 deficiency In the following instances B12 replacement therapy should be instituted as a prophylactic measure (to prevent further deterioration or even development of symptoms) regardless of blood serum B12 concentration:

Prophylaxis is expected to continue for life.

1- Specific medical history renal imbalance, diabetes, >65 years old, or following GI surgery, Crohn’s colitis, early onset dementia

2- Moderate/ subtle B12 deficiency with mild signs & symptoms

3- Moderate/ subtle B12 deficiency with severe signs & symptoms: patient presenting with strong family history, presence of other auto-immune conditions, major signs and symptoms which could become irreversible if treatment is not commenced urgently eg optic neuritis/ neuropathy, sudden onset blindness, subacute combined degeneration, ME, CFS, MS-like presentation, single limb paralysis, sudden loss of muscle mass (Motor Neurone Disease-like presentation), non-epileptic seizures, dysphagia, Bell’s Palsy/ Ramsey Hunt syndrome, Parkinson’s like presentation, dementia, total alopecia, migrainous headache, temporal arteritis, recurrent miscarriages, dysfunctional uterine bleeding, or psychosis

Other Actions to Take  If clinical depression is suspected – complete PHQ9 and treat/refer as appropriate  Neurological manifestation – neurological examination and refer to neurologist for further investigation  Provisional diagnosis of any other condition – refer to appropriate speciality.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg har slitt med i flere år. Og det er selvfølgelig spesiellt vanskelig og utfordrende for meg nå, med denne B12-mangelen:

http://mf.gu.se/english/about-mental-fatigue/common-symptoms/poor-concentration

Selvevalueringskjema:

http://mf.gu.se/digitalAssets/1554/1554907_sj--lvskattning-engelska-modifierad-2015.pdf

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...