Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rimelige blodprøver, hvor?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å følge litt med på D-vitaminnivå. Sist jeg var hos fastlegen, så ymtet jeg frampå om det kunne være smart nå igjen. Uten å være pågående, men heller svært forsiktig. Så jeg fikk ikke helt napp med den framgangsmåten.

Så har jeg spurt en privatklinikk, men de skal ha legetime som koster omtrent en tusenlapp før man får tatt blodprøve.

Jeg lurer på om man kan få en slik lege til å fylle ut X antall slike blodprøvetagningsskjema, og at jeg heller står i den tusenlappen. Noen som tror det vil være vanskelig å få til, gitt at legen legger føring for et fornuftig antall mnd. mellom jeg stikker innom privatklinikken, med et skjema fra bunken.

Hvor ofte kan man få tatt en slik simpel blodprøve egentlig?

Hva er et fornuftig tidsrom å vente mellom hver D-vitaminprøve?

Jeg har tenkt å ta litt mer enn minste anbefalte døgndose, så jeg ønsker ikke forgiftning heller. Har selvfølgelig et fornuftig nivå i tankene, som selv fastlegen synes er ok.

Finnes det andre løsninger for å få slik blodprøve som noen kan komme på. Eller blir det en av de nevnte legene man må ty til?

Bor i Rogaland.

Anonymous poster hash: fceef...f36
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke bare møte opp på legekontoret og ta blodprøve da?

Så vidt jeg har forstått trenger man ikke innom legen først for slike ting når du vet hva du skal måle.

Ring legekontoret ditt og hør, si du vil ha blodprøve, å hinte frempå hjelper ikke alltid. Jeg har funnet ut at man helst bør komme med forslag på diagnose hos legen, og jeg har byens beste lege...

Men du trenger vel ikke time hos lege på privatklinikk på forhånd heller, sa du at du kun vil ha sjekk av vitamin D?

Hør med de om du kan ta bare blodprøve uten å være hos/bli sjekket av legen først, du trenger tross alt ikke legetime.

Selv hadde jeg kraftig vitamin-D mangel, jeg fikk noen tabletter av legen jeg skulle ta men bestillte noen kraftige fra england som jeg tar innimellom, tar du med måte er det ingen fare for at du får forgiftning.

Hvor lenge siden var det du var der og merker du noen forbedring?

Lenke til kommentar

Det er egentlig bare å følge løpet til legen og heller ta tilskudd av D3. Det blir noe billigere enn å oppsøke en privat klinikk og betale for konsultasjon, blodprøve og lab-test. Soma på helsekost har greie D3-dråper som smaker ok og Apoteket har fra Nycomed i kokosolje. Hvis du har fått diagnostisert lave nivåer av D3 kan du godt superdosere i begynnelsen og ta 10-ganger på dosen. Det vil normalt lagres i kroppen, men du bør være forsiktig med å ta store doser over tid da det kan bli for mye av det gode og få en toksisk effekt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

En av disse privatklinikkene har jeg spurt hos. Heter Forusakutten. Veldig greie folk, som jeg har brukt minimalt før, men legene der tar jo rikeslig betalt og er helt privat uten offentlig støtte. Alle fastlegene jeg har truffet har vært lys våkne enten det er dagtid eller kveldskonsultasjon. Veldig imøtekommende, og de er ute etter å finne hurtig hjelp til dine helseutfordringer.

Men, jeg ser ingen grunn til å overdrive bruken av de, så lenge jeg ikke har et annet tema som trenger oppmerksomhet. Jeg har tross alt en fastlege, og vil jo spørre ham om råd/hjelp.

Jeg har fått målt D-vitamin en gang hos Forusakutten før, og når jeg så spurte fastlege mange måneder etterpå, så var ikke han vanskelig med å ta en ny D-vitaminprøve.

Månedene har løpt siden den gang. Og jeg kom utav det å ta D-vitaminer på det jevne. Tok 4000 internasjonale enheter over noen få måneder. Nå tar jeg ingenting, og det eneste D-vitamin jeg får er igjennom kostholdet og solskinn som det jo er mindre av om vinteren. Melk drikker jeg heller lite av. Men får noe margarin i meg gjennom kostholdet.

Så er det noen vits å få målt vinterblodet mitt nå når jeg ikke har klemt i vei med D-vitamin på lenge? Eller bør jeg starte opp, også heller vente med å få målt det? Er i 40 års alderen, er kanskje ikke så mye endring siden sist gang jeg ikke tok D-tilskudd?

Om å gå i luka, så har jeg altså først spurt i luka hos fastlegekontoret, og der må en snakke med lege først. Samme gjelder hos Forusakutten, hvor de nok ihvertfall ikke vil slippe mulige inntektskilder. Fikk negativt til å bare få tappet og sendt inn via helsesøstrene på Forusakutten.

Er vel få andre helseyrkesgrupper som fyller i blodprøvetagningsskjema vel? Vet at kiropraktor har henvisningsrett, men det er vel en litt sær aktivitet for dem vil jeg tro, å syssle med blodprøver. Enkelte slike yrkesgrupper er ihvertfall rimeligere enn et legebesøk hos Forusakutten og liknende, på selve konsultasjonene. Kan jo være andre varianter helsepersonell en kunne tenkt på, men jeg kommer ikke på noen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet noen som tar kr 650 for inntil 30 minutter konsultasjon. Er ihvertfall betydelig rimeligere det. Får bare tenke litt igjennom et sekundært tema som kan fylle opp de andre 25 minuttene eller hva det kommer til å gå i.

Har vel et og annet tema jeg kan gå inn i, men får velge det jeg synes fastlegen min virker litt avventende og treg på kanskje, eller noe helt nytt tema. Kanskje det bare blir til at man får diskutert et eller annet ekstra grundig framfor noen vidløftige utredninger. Er sikkert verdt disse pengene.

Hvor mange D-vitamin blanketter (for blodprøvetakning) er det mulig eller høflig å be om samtidig tror dere? Og hva bør ventetiden i måneder være mellom prøvene, når man kjører ca. 4000 IE? Er jo selvfølgelig noe jeg kan spør legen om. Men, noen som har oppfatninger omkring denne type blodprøve?

Vil bare gå litt høyere for helseeffektenes skyld, er ikke noe spesiellt i faresonen for det alt for lave D-nivået. Forrige gang lå jeg bittelitt under, men fremdeles ikke spesiellt unormalt lavt fikk jeg høre.

Kroppen min har vært helt fri for noe som helst kosttilskudd i minst 5 mnd. nå. Det ble bare plutselig litt vanskelig for meg å følge rutinen etter noen mnd. med kosttilskudd før det igjen, selv om jeg hadde en genial dosett til formålet.

Lenke til kommentar

Skjønner jo at legen er avventende om du ikke hadde unormale nivåer sist gang, antagelig har du ikke unormle nivåer nå heller.

Hvorfor skal du følge så nøye med på vitamin D-nivået ditt når du ikke har hatt noe problemer med det utenom så vidt under normalen?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

En lege vil bare rekvirere blodprøver som HAN anser nødvendige. Han har ansvar for å forvalte samfunnets midler på en forsvarlig måte.
Skal du gå utenom helsevesenet og ta prøver på privat basis, må du jo betale for analysen også. Hvor mye det kan komme på for D-vitamin, aner jeg ikke, men gratis er det neppe.

Lenke til kommentar

Ok, jo ja. It-system. Blanketter. Ja.

Nå er det fremdeles blanketter i bruk da. Det har jeg opplevd både på sykehus og på den moderne ForusAkutten som jeg nevnte. Er mye papir ute å går enda.

Vox_populi:

Det har du sannsynligvis rett i, at det finnes en grense. Men, jeg er litt villig til å betale noen kroner ekstra uten å skulle overdrive. Leger har uansett ofte en sperre for mere, om man strekker ting litt langt. Husker en lege i kommunene jeg vokste opp i som ble gransket fordi han var for ivrig med å sende inn prøver, det var når jeg var barn (så jeg hadde lite kontakt med leger den gang, altså bare dersom jeg var syk).

Dubious:

Ja det er jo også en framgangsmåte. Du har altså mindre tro på D-vitamin. Men, man har en del D-vitamin evangelister der ute. Og det selv blant folk som ikke tjener en krone på å selge det billige hormonliknende stoffet. D-vitamin er nødvendig for en rekke prosesser, og litt mer enn det som er offentlig akseptert er ikke skadelige nivåer. Men, alt for mye mer er skadelig. En av evangelistene jeg så på TED-show (youtube) nevnte nivåer som er langt over 4000 IE, som min fastlege anbefalte meg å ikke overskride. Så da kan jeg vel fint bare legge meg på 4000 IE da vel?

Ja, da blir det for en grunn for å følge litt nøyere med, om man skal peile seg inn på en noe høyere enn normen blodnivåer. Er ikke sikkert jeg behøver å ta prøvene særlig oftere enn de som har for lavt D-nivå tenker jeg. Siden de må vokte seg for nedre grenser, så blir det bare omvendt men egentlig det samme, at jeg må vokte meg for de øvre grensene. Man får vel dessuten noen forvarsler i form av ymse symptomer fra kroppen før det blir helt kritisk. Om man leker med over 10 tusen IE og andre er jo oppe i langt over de 20 tusen IE og tror de holder på med noe tryggt. De må vel ha hørt om farene, men presser til det ytterste. Kan ikke tro noe annet. Og der skal jo ikke akkurat jeg. Vil bare ha inn litt ekstra.

D-vitamin skal være bra for tarmfunksjonen. Som igjen produserer B-vitaminer fra sunne tarmbakterier. Sunn tarmflora skaper igjen en solid helse på mange måter som vi nok ikke i full utstrekning vet alle årsakene helt bak enda.

Jeg har bestemt meg for at amerikanerne har rett i å innta høyere D-vitamin nivåer. Kan sikkert hende jeg også kan ta helt feil her. Men D-vitamin er et rimelig tilskudd. Alle leger anbefaler et ordentlig nivå av dette hormonet i blodet. Og om jeg kaster penger ut vinduet så er det i så fall kun noen tikroninger ekstra i året på selve D-vitaminpillene. Men, kanskje noen hundrelapper ekstra på blodprøvene. Vi får jo se hvor billig jeg etterhvert kan få til et fornuftig testregimé til da vel.

Støtt tankegangen min, eller la være. Alt jeg er ute etter er å lande på et fornuftig opplegg for alle parter. Så jeg tipper en lege kan besvare det bedre enn gjentatte hvorfor tenker du i det hele tatt tanken spørsmål fra forumet.

Ser ikke særlig mange som er villige til å besvare de åpne spørsmålene i denne tråden. Så om det ikke kommer noen svar i neste runde, så er vel tråden da ferdig "marinert".

Lenke til kommentar

Takker for svar. Lærer ofte noe nytt fra deg Emancipate. Kan godt hende at måten jeg uttrykket meg på har betydning for svarene jeg fikk ja.

At det finnes en slik mulighet er jo egentlig fantastisk, så sant kvaliteten på tjenestene (her blodprøver) er gode. Ikke at jeg tror særlig mange ville hatt så ofte nytte av den varianten prøver som de tilbyr. Men, det finnes nok noen. Synd om det bare står to-tre tusen kroner i mellom for å få et hurtig og presist svar. Framfor å måtte gå noen runder med fastlege før de finner på at, jo det kunne man jo prøve ut en blodprøve for.

Leger er vel generellt flinke til å gi blodprøver for de mest vanlige tingene. Kan jo forstå at de er tilbakeholdne på prøver som strengt tatt ikke leder til at man blir særlig klokere. Med unntak for den stakkaren som lider av den ene eller andre tingen.

Lenke til kommentar

lab1 tilbyr et vanvittig antall prøver (også d-vitamin), det står bare ikke på forsiden. :) Jeg vet ikke om det alltid har vært sånn, eller om det er nytt. Før har jeg fått inntrykk av at de har hatt et mer begrenset reportoar.

Nå kan du velge blant alt dette:

http://www.synlab.de/index.php?id=1535

Det står derimot ikke prisliste på disse prøvene. Men de skal (tror jeg) sendes, så det koster nok litt.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Nå kan du velge blant alt dette:

http://www.synlab.de/index.php?id=1535

Det står derimot ikke prisliste på disse prøvene. Men de skal (tror jeg) sendes, så det koster nok litt.

Interessant å vite om det likevel. Er jo som med alle andre spesialister. Vi omgir oss sikkert med hundrevis av spesialbedrifter i byene, men om man ikke vet om dem, så er det verre å få kjøpt tjenester fra dem. Man skal jo også vite litt om formålet for å finne ut noe fornuftig.

Når hunden min hadde diaré som ikke gikk vekk i løpet av mange dagers venting, så valgte jeg en litt tøffere tilnærming. Gikk til dyrlege. Fikk et gastrofôr fra Royal Canin (den av de "to" typene som har ekstra fiber). Ga Zoolac (tarmflora fremmende). Fikk også resept på antibiotika med meg for sikkerhetsskyld. Jeg kjøpte til og med antibiotikaen. Men valgte å aldri gi det, fordi hunden ble helt frisk i magen av gastroforingen og Zoolac.

Men, jeg ville vite hvilken rakker som skapte den dårlige magen. Så jeg bestillet bakteriell prøve og zoonose-prøve. Avføringen ble sendt til tyskland. Og jeg husker at det var ikke så fryktelig dyrt. Kom selvfølgelig et stykke over tusenlappen (kanskje de 1500,-) for begge prøvene gjort samtidig.

Avføringsprøven på måtte helt til Tyskland, og likevel så kostet det omtrent det samme som en prøve ville kostet utført nær Oslo eller hvor den norske lab enn holder til.

Det var en type innen clostridium. Og dyrlegen fortalte at om han får diare igjen, så ville han ha valgt en helt annen type antibiotika som er litt sterkere. Enn så lenge så har en stabil tarmfunksjon holdt hunden i god helse.

Ellers har jeg ikke turt å bytte tilbake til det rimeligere foret han stod på da. Men, kommer til å gjøre det til sommeren, da det har forløpt et år. Foreløpig står han på et dyrt Royal Canin fôr. Skin Care valgte vi for det gir vel litt oljer til hud og hår. Han har veldig ok pels. Men, hud og hår var ikke så verst på det rimeligere foret heller egentlig.

Så får vi se om det er noe med vårendringene i naturen som slår inn, selv på Royal Canin foret. Er slik jeg tenker. Men variablene er jo egentlig alt for mange, til med sikkerhet konkludere noe som helst. Enten han blir dårlig i tarmen på Royal Canin eller ikke egentlig. Men, jeg synes det er verdt de ekstra hundrelappene i foring for å ha litt ro i sjelen.

Strakk det tross alt i 10 dager sist gang med diaré, og det er mye ekkelt søl å tørke opp. Slitsom opplevelse.  :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.kk.no/…/b%C3%B8r-du-velge-flytende-tran-eller-ka…
Spørsmålet er egentlig ikke viktig! Det viktige er å få vite hva kroppen egentlig trenger. Det finnes en enkel test for å finne ut hvordan det står til med kroppen. Det finnes oljer som har langt bedre opptak av omega 3 enn det den tradisjonelle tran kan gi. Hvorfor ta noe som kanskje virker, hvis du kan få beviselig virkning av bedre midler. Interessert? Ta kontakt, så får du svar på hvordan motvirke de skumleste folkesykdommene i dagens samfunn. https://www.facebook.com/frafirma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kanskje ikke noe å bytte fastlege over akkurat, men:

Siden sist har jeg omsider fått kommet meg til en annen lege (privat). Ba om å få en "årlig"-kontroll, men sa at jeg også ønsket D-vitamin blodprøve.

Fastlegen "nektet" meg dette, da jeg tok det opp på ny. Han ønsket å se symptomer først. Det er jo noe han sikkert fint kan velge. For det er sikkert også misbruk og helsevesenet er etter klinikker som overproduserer blodprøveresultater. Husker det fra nærmiljøet hvor jeg vokste opp at en lege ble tatt for noe slikt.

Samtidig har jeg fått mer og mer inntrykk over at denne fastlegen har både et sunt forhold til å ikke overdrive prøver og henvise til tester, men samtidig så tror jeg at denne legen risikerer å trø i baret en dag, ved sin forsiktighetskultur. Det blir hans problem, men også litt mitt siden jeg fortsatt er pasient der. Jeg har ikke noe dårlig inntrykk av legen enda. Annet enn at han heller ofte velger ordvalg som "tror ikke det er noen sammenheng på det" og flere slike varianter ordvalg, enn å si seg enig i om at kanskje det kan være noe der, som er verdt å sjekke opp.

Fastlegen forklarte at om det ble tatt 20 blodprøver så ville noen få av de vise avvik likevel. Så han var ikke tilhenger av "årlig"-blodprøvekontroll.

Så til privatklinikken. Det er jo ikke noe alarmerende som ble funnet da, men likevel et avvik. Hun sa ved spørsmål om "Hvor ofte bør man egentlig be om eller foreta slike blodprøvekontroller?", at (svar:) Man sender jo bilen sin til kontroll, så hvorfor ikke også menneskekroppen. Blodet er en nyttig kilde til å finne ut mye om tilstanden til kroppen med mere." Så hun mente at årlig kontroll var fornuftig. Jeg er i førtiårene. Dersom funn eller sykdom, så kan hyppigere blodprøvekontroll være aktuellt, sa hun også. Hun virket rett og slett å være en lege som tar vare på pasientens helsetilstand.

Funn:

D-vitaminmangel og B-vitaminmangel. Har ikke mottatt utskriften, men hun har lagt ut e-resept og informert via SMS til meg. Topp oppfølgingsservice  :)

Hvilke tanker gjør dere dere om denne fortellingen?

Lenke til kommentar

Slapp? Vanskelig å svare helt på siden jeg ikke røyner kroppen min særlig hardt for tiden. Er på AAP-ordning, tiltak er innvilget men ikke iverksatt. Er ikke særlig fysisk aktiv, og er for lite utendørs.

Det er vanskelig å si hvor slapp jeg egentlig er. Å gå i ledig gjenge fører ofte gjerne til flere uvaner. Det går litt i bølger. Så noen ganger kan jeg være svært uvøren med døgnrytmen, mens andre ganger så går det seg til, og jeg får en mer normal døgnrytme tross lediggangen fra arbeidslivet.

Jeg har da en diagnose som AAP skal utprøve og tilrettelegge i forhold til. Diagnosen har ikke særlig med fysiske lyter å gjøre, og jeg har vært medisinfri i mange år. Sluttet å ta vitamintilskudd totalt for kanskje 9 mnd. siden. Var en del ting i livet mitt som før jeg sluttet med vitamintilskudd, og at jeg ikke er vant til å ta tilskudd eller vitaminer jevnlig over svært lange løp. Tross dosett for D-vitaminer og annet, så stagnerte dette av seg selv.

Første gang jeg fikk målt D-vitamin så var jeg ikke "underernært" på det, men lå i nedre grense.

Er vel B-vitaminet som har med slapphet å gjøre. Men tilskudd av D-vitamin skal visst fyre i gang tarmfloraen, slik at B-vitamin produseres der helt naturlig. Så en bør vel ikke stå på B-vitamintilskudd lengre enn 3-6 mnd. Mens, en bør fortsette å stå på D-vitamin. Er en slik oppfattelse jeg har dannet meg "så langt".  :)

Slapp? Jeg er ikke sprudlende med livsgnist akkurat. Så svaret er at jeg kanskje er noe slapp. Men, det blir man jo av å sitte "inneburet" selvpåført.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...