Gå til innhold

Spenningsregulator


Anbefalte innlegg

Kort oppsummert:

 

Jeg skal koble en linjekabel (signalkabel / phono-kabel) ifra en pc igjennom en forsterker som ikke har volum-kontroll. For å da regulere lyd-styrken må jeg da justere volumet på selve pc'n. Dette er jo ikke optimalt og jeg vil ha muligheten til å kunne "skru" på en knott for å regulere volumet.

 

Tanken min er da at siden jeg allerede har en Fanmate spenningsregulator liggende - er å kunne bruke denne til å regulere volumet med.

 

Fanmate spenningsregulator:

 

fanmate

 

Vil dette fungere? Den er jo beregnet for så lav volt-styrke at det skulle passe?

Eller vil den ikke kunne gå så lavt at jeg alltid vil ha "full styrke" uannsett hva jeg setter den på.. ?

 

tekniske data:

 

Voltstyrke ut: 5 ~ 11V, +/-2%

Maks. belastning: 6W

 

 

Er det noen her som vet litt om dette og kan fortelle meg om det går eller ikke??

Endret av aurstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker ikke en spenningsregulator for å regulere volum. Du bruker kun et potmeter. Er det stereo så trenger du et dobbelt potmeter. Hvilken motstandsverdi du trenger er ikke lett å si, ville forsøkt 1 til 10 kOhm. Du kobler motstanden mellom ut-signal og jord, og så kobler du løperen til inngangen på forsterker.

Lenke til kommentar

Man skal vel langt opp i prisklasse for å finne en forsterker hvor volumregulatoren IKKE er et potmeter.

Skaff et dobelt potmeter som er beregnet på lydsignaler så er du i mål. Eltek selger slike. Om du vil ha en komplett volumkontrol som kan felles inn i hvilken som helst boks, finner du det overalt hvor det selges "bilstereo for selvbygg", f.x Hifi klubben eller Ljudia. (Ikke Expert, Elkjøp e.l.)

(Potmetere er ikke bare en regulerbarmotstand. Det er også en variabel spole i serie+paralell, noe som tilsammen utgjør et filter (forandrer frekvensgangen). På potmetere beregnet på lyd blir filter effekten mindre enn på andre.)

 

Men for all del. Prøv med en spenningsregulator! Det kan bli et interesant resultat. La oss få vite hvordan det hørtes ut :)

Lenke til kommentar

Noe som sannsynligvis går fortere, er lettere å selge om man får behov for det en gang, gir flere muligheter, samt bedre lyd enn gjør-det-selv-oppfinnelser, er en mikser.

 

Du får vel de minste pultene til f.eks. Behringer til godt under en høvding? En investering, ville jeg kalle det.

 

Dersom du absolutt skal finne opp kruttet på nytt, er et potesiometer tingen for deg.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...