Gå til innhold

Ut av psykoseavdeling, har ingen sted å bo?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en venn som blir skrevet ut fra sykehuset kommende uke. 

Han er innlagt på psykoseavdelingen, og pga. dette har han problemer/klarer ikke å bo hjemme hos foreldrene sine.

Jeg har snakket litt med han, og han prøver å ordne en leilighet, men problemet er at han så lite tid på seg. Så sannsynligheten for at han ikke har noe sted å bo er tilstede.

Dessverre, har jeg ingen midlertidig plass å tilby han til han finner seg leilighet, men jeg ønsker gjerne å hjelpe han, og spør derfor om råd her.

Hva kan han gjøre i denne situasjonen? Har han rett på noe ekstra hjelp? 
Det er pga. sine psykiske tilstand at han ikke vil/kan bo hjemme. Bør ikke denne avdelingen han var innlagt i, tilrettelegge, og hjelpe han litt på vei? Evt. NAV? sosialkontoret? 

Setter pris på alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på tv-en at norske familier gjerne vil ta til seg mindreårige asylsøkere og hjelpe dem. Kanskje en slik snill familie kunne tenke seg å hjelpe en voksen med et sted å bo i noen uker/måneder? Men jeg vet ikke hvordan en finner fram til slike familier. 

Lenke til kommentar

airbnb.no

På finn.no kan man også leie møblerte leiligheter på korttidsleie, alternativt bofellesskap.

Om han ikke har penger er det til Nav/sosialkontoret man går.

Kanskje det er strategisk riktig å leie leilighet før man går til Nav og ber dem betale regninga. Dere kan jo høre med lokalbefolkningen hva Nav dekker av boligkostnader i deres distrikt. Det er viktig å være litt smart når man tenker ut hvordan man gjør dette best mulig/smidigst mulig. Det finnes ett hav av tråder om dette på nett.

Anonymous poster hash: 5a5eb...da2
Lenke til kommentar

airbnb.no

På finn.no kan man også leie møblerte leiligheter på korttidsleie, alternativt bofellesskap.

Om han ikke har penger er det til Nav/sosialkontoret man går.

Kanskje det er strategisk riktig å leie leilighet før man går til Nav og ber dem betale regninga. Dere kan jo høre med lokalbefolkningen hva Nav dekker av boligkostnader i deres distrikt. Det er viktig å være litt smart når man tenker ut hvordan man gjør dette best mulig/smidigst mulig. Det finnes ett hav av tråder om dette på nett.

Anonymous poster hash: 5a5eb...da2

smart.. får se om han rekker å finne på noe iløpet den tiden han har.

Lenke til kommentar

Hvis han er 21 år gammel tror jeg ikke det er noe moment at han "strengt tatt" kunne bodd hos foreldrene. Nav skal kunne være behjelpelige her. Men er det ingen sosionom eller noe slikt på sykehuset han kan høre med først? Det er nok ikke første gang en pasient ikke har et sted å gå etter utskriving. Skulle forundre meg om det ikke fantes et slikt tilbud.

Hvis jeg var deg ville jeg gått til Nav og forklart situasjonen. Tror også det er mulig for deg å bli med på hans møter med saksbehandler. Ideelt sett hadde han hatt med seg noen fra sykehuset som kjente hans situasjon, men hvis ikke det går bør han i alle fall ha en støttespiller som kan passe på at ting går riktig for seg og at alt kommer med.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er så lurt å finne et sted før man går til Nav. Plutselig sitter man med en kontrakt de ikke vil godkjenne. Snakk med dem først. Husbanken må dere også kontakte, siden bostøtte nok blir aktuelt i denne situasjonen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...