Toppris Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Hei! Jeg vil gjerne vite om jeg spiser riktig med tanke på å bli sterkere. Jeg veier 83kg og er 25 år gammel. Jeg skulle gjerne fjernet en 5 kilo med fett, for min vekt passer ikke til styrketallene som kommer under. Men å deffe nå så har jeg ikke mye å vise til når sommeren kommer Jeg trener Stronglifts 5x5 og har følgende tall: Squat: 60kg (bena mine er svakere enn en 14 år gammel jente, selv om lårene ikke ser så små ut) Benkpress: 60kg Stående roing: 50kg Skulderpress: 40kg Markløft: 85kg (Jeg tok 105kg 3x5, men nettopp startet dette programmet) Så her er en liste, kan noen markere ut (gjerne i rødt, gult og grønt) for hva som er bra, hva som er "greit" og hva som er "dumt" at jeg spiser? Frokost: (ca. 700 kalorier) 100g havregryn 40g peanøttsmør 20g nutella (for smakens skyld) Lunsj: Mandler (50g ish) 4x 100 % grove skiver med egg, ost og skinke Middager (forskjellige): Taco bestående av grove lefser, kjøttdeig, tacopulver, Norvegia ost, paprika, mager kesam, tacosaus og mais Hjemmelaget pizza bestående av fullkorns pizzabunn (ferdiglaget på Coop), kjøttdeig, ost, paprika, mais Spagetti bestående av kjøttdeig, fullkornspasta, matfløte og tomatpurre Laks med fullkornsris, Wok Rock (Findus), mager kesam og chilisaus (smakstilsetning til kesam) Kyllingfilet med fullkornsris, salat, Bretagne saus Når jeg veier så mye som jeg gjør, må jeg da virkelig gå enda mer opp i vekt for å klare å bli sterkere? Eller har jeg "muskelmasse" som er klar for å bli muskler, eller har jeg bare for mye fett? #UsikkerPåHvordanDetteFungerer Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 9. mars 2016 Del Skrevet 9. mars 2016 Jeg ser i alle fall mye karbohydrater, noe som for all del er helt OK - det gir deg jo god energi til trening. Det du burde sjekke er jo om du får i deg nok proteiner og fett i tillegg. Kyllingfilet (Typ 3-400 gram) til middag er en god kilde til proteiner, men man skal helst ha i seg 1,8-2 gram proteiner per kilo kroppsvekt, for at musklene skal ta effekt av proteinet (Muskelproteinsyntesen). Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Det er haugevis av informasjon rundt dette på forumet. Du kan bli sterkere uten å gå opp i vekt, men det tar mer tid, og man kommer til et punkt hvor kroppen trenger mer muskelmasse for å bli vesentlig sterkere. For å bli større(gå opp i vekt), er det egentlig såpass banalt at tallet på badevekten må gå opp hver måned. Et fornuftig tall er f.eks 0,5-1kg per måned. Du må altså justere matinntaket nok til at vekten din øker. Et normalt kosthold med kjøtt, fisk, kylling, egg, grønt og noe plantebasert er et veldig godt grunnlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå