Gå til innhold

Bergen - Oslo, beste vintervei?


sony1234

Anbefalte innlegg

BERGEN - OSLO

 

Hva er den beste veien å kjøre her om vinteren?

 

Må enten bli Hardangervidda, Hemsedal eller Haukelifjell? Så er det vel noe som heter Filefjell også, er ganske ny med disse stedene.

Mulig det også finnes andre ruter som jeg ikke vet om.

 

 

Tenker da på hvilken vei som er minst vinterstengt osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filefjell er vel den fjellovergangen som stenger "sist". Hemsedal er som regel åpent. Jeg pleier ikke å kjøre fra Bergen, men velger heller Hemsedal enn Filefjell når jeg skal til Oslo. Det er raskere. Du må se selvsagt se an været, men det må du uansett gjøre om du skal via Filefjell.

Lenke til kommentar

Kysten er desidert best om vinteren, men det er langt. Ofte svarer det seg da en fort kan havne i kolonne på de verste tidene.

Kysten er best om vinteren dersom man kjører en bil som ikke fungerer på vinterføre og føler det er greit å bruke en dag ekstra på turen.

 

I alle andre tilfeller er det bedre alternativer.

 

Etter mitt syn er dette i dag normalt sett det beste alternativet så lenge føret er greit nok, førevarsel må sjekkes på forhånd hele året:

 

E16 til Voss, deretter Rv. 13 til brua over Hardangerfjorden, før man så tar Rv.7 resten av veien.

Lenke til kommentar

 

Kysten er desidert best om vinteren, men det er langt. Ofte svarer det seg da en fort kan havne i kolonne på de verste tidene.

Kysten er best om vinteren dersom man kjører en bil som ikke fungerer på vinterføre og føler det er greit å bruke en dag ekstra på turen.

 

I alle andre tilfeller er det bedre alternativer.

 

Etter mitt syn er dette i dag normalt sett det beste alternativet så lenge føret er greit nok, førevarsel må sjekkes på forhånd hele året:

 

E16 til Voss, deretter Rv. 13 til brua over Hardangerfjorden, før man så tar Rv.7 resten av veien.

 

Enig. Er Hardangervidden åpen så er dette veien jeg kjører hver gang hvertfall.

Lenke til kommentar

 

Kysten er desidert best om vinteren, men det er langt. Ofte svarer det seg da en fort kan havne i kolonne på de verste tidene.

Kysten er best om vinteren dersom man kjører en bil som ikke fungerer på vinterføre og føler det er greit å bruke en dag ekstra på turen.

 

I alle andre tilfeller er det bedre alternativer.

 

Etter mitt syn er dette i dag normalt sett det beste alternativet så lenge føret er greit nok, førevarsel må sjekkes på forhånd hele året:

 

E16 til Voss, deretter Rv. 13 til brua over Hardangerfjorden, før man så tar Rv.7 resten av veien.

 

 

En dag ekstra? Det er da en svær overdrivelse, men ja det finnes bedre alternativer. Men han spurte etter beste alternativ om vinteren, og det er langs kysten om en vill unngå bakdelene med vinteren. Ofte havner en i kolonne også slik at tiden kan fort bli lik. 

Lenke til kommentar

En dag ekstra? Det er da en svær overdrivelse, men ja det finnes bedre alternativer. Men han spurte etter beste alternativ om vinteren, og det er langs kysten om en vill unngå bakdelene med vinteren. Ofte havner en i kolonne også slik at tiden kan fort bli lik.

For all del, jeg overdriver muligens litt men omtrent dobbelt så lang tid må man regne på å kjøre langs kysten.

Jeg regner med at du ved å si kysten mener om Haugesund, Stavanger, Mandal, Kristansand osv..

 

Rv. 7 tar ca 7 timer og 6 minutter og er 453km i følge Google maps.

 

Rundt kysten tar det 12 timer og 27 minutter og er hele 772km.

 

I praksis blir nok tidsforskjellen større, siden Rv7 er kort nok til å kjøre uten pause mens man er nødt til å ha en skikkelig pause om man kjører rundt kysten.

 

Jeg har kjørt ganske mange turer over fjellet i vinterhalvåret, som regel er det helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

 

En dag ekstra? Det er da en svær overdrivelse, men ja det finnes bedre alternativer. Men han spurte etter beste alternativ om vinteren, og det er langs kysten om en vill unngå bakdelene med vinteren. Ofte havner en i kolonne også slik at tiden kan fort bli lik.

For all del, jeg overdriver muligens litt men omtrent dobbelt så lang tid må man regne på å kjøre langs kysten.

Jeg regner med at du ved å si kysten mener om Haugesund, Stavanger, Mandal, Kristansand osv..

 

Rv. 7 tar ca 7 timer og 6 minutter og er 453km i følge Google maps.

 

Rundt kysten tar det 12 timer og 27 minutter og er hele 772km.

 

I praksis blir nok tidsforskjellen større, siden Rv7 er kort nok til å kjøre uten pause mens man er nødt til å ha en skikkelig pause om man kjører rundt kysten.

 

Jeg har kjørt ganske mange turer over fjellet i vinterhalvåret, som regel er det helt uproblematisk.

 

 

For all del, det tar lang tid og det sa jeg også. Men er en redd vinteren er det gjerne verdt det, og som sagt tidligere kan en fort havne i lange kolonner på veien, tante satt nettopp 11 timer her for noen uker tilbake. Men er en ikke redd for å kjøre over er det åpenbart den beste løsningen :) Selv kjører jeg somregel over fjellet jeg også, om jeg ikke skal noe langs kysten da, og jeg må innrømme at jeg ikke tok kjangsen første gang i Tesla'en... 

Lenke til kommentar

En dag ekstra? Det er da en svær overdrivelse, men ja det finnes bedre alternativer. Men han spurte etter beste alternativ om vinteren, og det er langs kysten om en vill unngå bakdelene med vinteren. Ofte havner en i kolonne også slik at tiden kan fort bli lik.

Man dobler nesten kjøretiden ved å ta kysten kontra kjøre RV.7/E16.

Forøvrig om man er ute for at kolonnen tar så lang tid som du indikerer så har man antageligvis ikke gjort forarbeidet sitt med å sjekke hvilke fjelloverganger som er åpne og ikke. For det er kun når det har vært stengt over der at tidsbruken plutselig er av en slik sort at det hadde lønnet seg å tatt kysten. Men selv da pleier det alltids å være en annen fjellovergang, som regel filefjell, som holder åpent og slik sett byr på alternativer som er vesentlig kjappere enn kysten.

 

Om TS har skikkelig vegringsmonn for å kjøre en fjellovergang på vintertid kan jeg anbefale han å ta buss eller kysten. Ellers er det bare å sjekke værutsiktene samt oppdatere seg på hvilke overganger som er stengt eller ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...